Vraag

Sonos aansluiten (doorlussen) op Experia Wifi leidt tot problemen

  • 24 January 2021
  • 9 reacties
  • 167 keer bekeken

Wij hebben sinds kort meerdere Experia Wifi-punten aangesloten op onze KPN Box 12.

Één Experia Wifi-punt is rechtstreeks aangesloten op de KPN Box 12, de andere via twee afzonderlijke switches. Iedere Experia Wifi heeft twee ethernetpoorten: één poort om de Experia Wifi te verbinden met de KPN Box 12 (in ons geval dus 1x rechtstreeks en de andere keren via de switches) en de andere poort kan gebruikt worden voor het doorlussen van een ander apparaat.

Zodra wij op deze andere poort een Sonos apparaat aansluiten wordt het chaos: wifi valt weg, de Experia Wifi's weten niet meer welke ‘primair’ (en het wisselt bovendien ook steeds) is, en andere apparaten geven (al of niet permanent) een storing (ip conflict).

Is het een algemeen bekend feit dat je op de Experia Wifi geen Sonos apparaat moet aansluiten/doorlussen? Of hebben alleen wij dit probleem?

nu hebben we de Sonos apparaten aangesloten op de switches (zonder dus door te lussen via de Experia Wifi) en loopt alles prima.

Als dit een algemeen bekend feit is, zou het praktisch zijn als de monteur en helpdesk medewerkers hiervan op de hoogte zijn... 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Hoewel kpn zegt dat het gewoon moet kunnen heb ik ook minder goede ervaringen met het doorlussen van ExperiaWiFi's, naar een kpn iTV ontvanger. Dat doe ik dan dus ook niet meer, Als ik een extra aansluiting nodig heb zet ik er een switch tussen, zodat de EW altijd een eindpunt is.

 

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Mibr, goede vraag! Het klopt wat Henk zegt. Voor zover ik weet, zou het wel moeten werken. Ik hoor echter ook wel eens signalen dat klanten toch storingen ervaren op die manier. Het is niet zo dat het per definitie niet werkt in ieder geval. Wel fijn dat het je gelukt is om het met de switches op te lossen. Wellicht help je andere klanten hier ook mee door het hier te delen. Dank daarvoor!

Wat bij mij wel werkt is het doorlussen van de primaire EW bij de V10 naar de secundaire EW (op de eerste verdieping). Maar de secundaire EW wordt alleen gebruikt voor Wi-Fi (niets aangesloten op de 2de poort). Dus zeker geen iTV over de EW's. 

Dank voor jullie beider reactie.:thumbsup: Op zich gaat doorlussen naar de KPN tv-ontvangers en bedraad aangesloten computers wel goed.  Onze Sonossen die bedraad aangesloten zijn zitten nu ook via een domme switch indirect op de KPN Box 12: dat lijkt helemaal goed te gaan.

 

Toch blijft er zich af en toe een ip conflict voordoen (op de raarste tijden) met als gevolg dat de KPN Box12 dan tijdelijk een storing geeft - en ook alles dat bedraad daarop is aangesloten, direct dan wel indirect, waaronder de Experia Wifi's dan even tijdelijk geen verbinding maakt met het internet (en dus ook even geen wifi). Voor zover wij weten zijn alle aangesloten apparaten DHCP aangesloten. 

Één apparaat zou ik een statisch ip adres willen geven zodat dat ip adres niet kan worden uitgedeeld aan de andere apparaten.

  1. Kan ik dat doen als ik in de KPN Box12 ben ingelogd als administrator met de ‘reserve ip’ button? Het is mij niet helemaal duidelijk waarvoor deze button is, maar de naam doet vermoeden :thinking: dat je dan het betreffende ip adres voor altijd toekent aan dat apparaat en dus niet (meer) kan worden uitgedeeld aan een andere apparaat. Klopt dat?
  1. En als dat klopt, moet je dan ook in het betreffende apparaat zelf de DHCP functie uitzetten?

ik hoor het graag. alvast dank

Sorry, ik heb een V10 (pairbonding) dus met een Box12 kan ik je niet helpen. En "domme switch”, heb je daarop ook een iTV-ontvanger aangesloten? En heeft die switch dan wel IGMP Snooping (aanstaan)?

Badge +12

Sonos en ExperiaWifi/ExperiaBoxen zijn in de praktijk geen goede combinatie (zoals vaak op dit forum te lezen is.) KPN wijst naar Sonos en vice versa. Heb je de Sonossen in dezelfde ruimte staan of juist in verschillende ruimtes? Als je kijkt in de app bij ‘mijn systeem’, staat er bij de devices dan WM:0 of WM:1?

@SledgehammerNL : bij mijn systeem staan de devices allemaal op WM:0. is dat goed of niet..?

 

Overigens bedoelde ik hierboven met het apparaat dat ik een statisch ip adres willen geven (zodat dat ip adres niet kan worden uitgedeeld aan de andere apparaten) niet één van de Sonos devices maar een geheel ander apparaat (alarm unit). Voor dat apparaat blijft mijn vragen staan:

  1. Kan ik dat doen als ik in de KPN Box12 ben ingelogd als administrator met de ‘reserve ip’ button? Zodat je dan het betreffende ip adres voor altijd toekent aan dat apparaat en dus niet (meer) kan worden uitgedeeld aan een andere apparaat. 
  1. En als dat klopt, moet je dan ook in het betreffende apparaat zelf de DHCP functie uitzetten?

 

Badge +12

@SledgehammerNL : bij mijn systeem staan de devices allemaal op WM:0. is dat goed of niet..?

 

Overigens bedoelde ik hierboven met het apparaat dat ik een statisch ip adres willen geven (zodat dat ip adres niet kan worden uitgedeeld aan de andere apparaten) niet één van de Sonos devices maar een geheel ander apparaat (alarm unit). Voor dat apparaat blijft mijn vragen staan:

  1. Kan ik dat doen als ik in de KPN Box12 ben ingelogd als administrator met de ‘reserve ip’ button? Zodat je dan het betreffende ip adres voor altijd toekent aan dat apparaat en dus niet (meer) kan worden uitgedeeld aan een andere apparaat. 
  1. En als dat klopt, moet je dan ook in het betreffende apparaat zelf de DHCP functie uitzetten?

 

Soms wel en soms niet haha. WM:0 wil zeggen dat SonosNet actief is. Dat is het eigen netwerk van Sonos. Bij mij werkt dat perfect maar ik ook van anderen met een ExperiaBox begrepen dat het juist niet goed werkt. Dat zou bij jou dus het geval kunnen zijn. WM:1 wil zeggen dat alles via jouw bestaande wifinetwerk loopt. Probeer eerst maar even te spelen met die vaste adressen. Anders moet het hele Sonosnetwerk gereset worden om over te schakelen naar het netwerk van de V12.

Omdat de problemen met ip conflicts zich bleven voordoen, heb ik alle Experia Wifi’s een ‘eindstation’ gemaakt en is er geen één meer ‘doorgelust’ naar een ander apparaat. De tweede etherpoort op de Experia Wifi’s zijn nu dus ongebruikt. Het probleem met de ip conflicts doet zich nu al enkele dagen niet meer voor.

ik neem aan dat KPN dit toch in testopstellingen heeft getest alvorens de tweede poort in de Experia Wifi’s door te voeren. Mocht iemand ook ip conflicts ondervinden dan is het dus wellicht goed om de Experia Wifi(‘s) niet door te lussen en dat een tijdje uit te proberen.