Vraag

Spotlite op MacBook: zie headers wel maar kan niet downloaden

  • 28 April 2024
  • 17 reacties
  • 116 keer bekeken

Sinds de afsluiting door KPN van Anna’s archive heb ik problemen op Spotlite. Ik zie de headers wel, maar downloaden gaat niet meer. Ondersteunt KPN hun nieuwsservers nog wel of moet er misschien iets in de instellingen gewijzigd worden ?

Dit speelt ongeveer vanaf 25 maart 2024.


17 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Anna’s archive

Wat is dat? Ik kan er wel op Googlen, maar het is me niet duidelijk wat da met KPN te maken heeft?

Via de nieuwsservers van KPN download je bestanden in Spotlite.

Vwb Anna’s archive laat maar, dat is te omslachtig om uit te leggen.

 

Reputatie 7
Badge +20

Spot-net.nl Forums - Spot-Net.nl

Even gekeken, ze werken via een VPN, misschien is dat het probleem.

 

P.S.

Ik ga er wel vanuit dat dit legaal is. 

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @12Henk ,

De gebruikersnaam en wachtwoord moet je leeg laten, je kan alleen nog vanaf een KPN internet verbinding connectie maken, dus via een VPN verbinding zal het niet meer werken mocht je die normaal gebruiken.

 

Daarin kan je een link vinden naar deze pagina https://www.kpn.com/service/internet/nieuwsgroepen.htm, waar o.a. dit staat:

Algemene informatie over Usenet

KPN heeft 2 nieuwsservers:

1): Nieuwsserver voor tekstberichten: textnews.kpn.nl. Poort 119 (of 563 met SSL)

2): Binaries nieuwsserver: news.kpn.nl. Poort 119 (of 563 met SSL)

Gebruikersnaam en wachtwoord voor Usenet programma's

Gebruikersnaam: laat dit veld leeg

Wachtwoord: laat dit veld leeg


 

met dank aan GeSp. 

Reputatie 7
Badge +24

Spot-net.nl Forums - Spot-Net.nl

Even gekeken, ze werken via een VPN, misschien is dat het probleem.

De newsserver van KPN is niet bereikbaar via VPN.

Ik gebruik zelf Spotweb. En dat werkt prima met de newsserver van KPN.

 

Iedereen bedankt maar Spotweb werkt niet op een Apple MacBook. Spotlite wel maar als ik de post/spot open dan gaat hij automatisch naar Sabnzbd om te downloaden. Dus dat gedeelte werkt prima, maar de inhoud die hij dan weergeeft matched niet met de info in de post. Vandaar mijn vraag of er misschien iets veranderd is bij de nieuwsserver van KPN. 

Reputatie 7
Badge +24

Nee, er is niets veranderd. Gebruikt u VPN? Want dat werkt niet.

Nee geen VPN, maar vreemd dat het niet lukt toch ? 
Geen username en geen wachtwoord gebruikt en als nog werkt het niet 100 %. Zou het komen doordat ik via XS4ALL in  het KPN bolwerk zit ?

Reputatie 7
Badge +24

Hi @12Henk, welkom hier.

Ik denk graag mee. Los van het bovenstaande, kan het kloppen dat ik Anna’s archive niet kan bereiken? 

Ik lees echter dat je nog bij XS4ALL zit? Neem dan even contact op met de klantenservice van XS4ALL

Hoi Alex, klinkt goed maar als ik de site van XS4ALL bezoek voor info word ik doorgelinkt naar KPN voor oplossingen. 😏

Reputatie 7

Ik denk graag mee. Los van het bovenstaande, kan het kloppen dat ik Anna’s archive niet kan bereiken? 

Dat kan kloppen want jullie moeten Anna’s archive op last van de rechter blokkeren.

Overigens is Anna’s archive op dit moment weer bereikbaar. Waarschijnlijk hebben ze een nieuw IP adres die nog niet geblokkeerd is.

 

Ik neem aan dat ook deze heel binnenkort weer geblokkeerd zal worden immers de providers in Nederland zijn daartoe verplicht.

Reputatie 7
Badge +24

Ik kan die site niet bereiken. Maar misschien komt het omdat ik de KPN DNS servers gebruik.

Maar ik vraag me af wat Anna’s archive met SpotLite te maken heeft. Volgens mij helemaal niks.

Reputatie 7

Ik kan die site niet bereiken. Maar misschien komt het omdat ik de KPN DNS servers gebruik.

De DNS servers van KPN resolven inderdaad het domein niet terwijl Cloudflare die wel resolved.

Nu is het zo dat KPN ook verplicht is het IP adres te blokkeren. (Zie deze site.) Dat is een hele vervelende want het is vrij eenvoudig om een domein naar een ander IP adres te verhuizen en zo krijg je dus een kat en muis spelletje. Stichting Brein moet de te blokkeren IP adressen aanleveren.

Reputatie 7
Badge +24

Ik snap nu overigens ook pas wat @12Henk bedoelt met:

Sinds de afsluiting door KPN van Anna’s archive...

Er is dus sprake van een blokkade. Ik interpreteerde deze zin op een andere manier. Wat ik er uit afleide was dat Henk daar een abonnement afgesloten had ofzo. 

Ik denk dat bij Alex dat kwartje ook niet gevallen was.

...kan het kloppen dat ik Anna’s archive niet kan bereiken? 

 

Even een reactie op Nick83. Nee ik heb geen abonnement afgesloten op Spotlite danwel Anna’s Archive.

https://stichtingbrein.nl/blokkering-shadow-libraries-bevolen/

Sinds deze blokkering plaats heeft gevonden lukt het mij niet meer om op Spotlite (downloadplatform voor MacBook aangezien Spotnet niet werkt op een Apple) downloads binnen te halen.

Ben benieuwd Alex op welke site je nu Anna’s Archive hebt gevonden.😉

Reputatie 7
Badge +24

Ben benieuwd Alex op welke site je nu Anna’s Archive hebt gevonden.😉

Die ik hiervoor heb genoemd. 

Ik denk graag mee. Los van het bovenstaande, kan het kloppen dat ik Anna’s archive niet kan bereiken? 

Ik heb het overigens gewoon op Google gezocht, weet hier verder weinig van. 

Reageer