Beantwoord

SSH, IMAP en SMTP super langzaam

  • 24 June 2021
  • 6 reacties
  • 99 keer bekeken

Sinds er vanmorgen vroeg door KPN aanpassingen aan de modem zijn gemaakt werkt het verbinden via SSH naar een externe server super traag. Het duurt soms een minuut voor er een reactie komt.
Verder reageren verbindingen naar IMAP:143 en SMTP:587 ook regelmatig erg langzaam.

De stroom van glasvezel en de modem heb ik er al min. 10 seconden af gehad, maar zonder succes.

Wat kan er mis zijn? Zijn dit nieuwe firewall ‘features’?

icon

Beste antwoord door thuijzer 28 June 2021, 09:12

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

@thuijzer Bij een reset van het glasvezelmodem dient de stroom minimaal 2 minuten van de stroom te worden gehaald. Branden de lampjes wel allemaal groen, dus niet knipperend?

U kunt de Experiabox ook nog een reset naar fabrieksinstellingen geven :

Handmatig je modem resetten

  1. Druk voorzichtig een paperclip of ander puntig voorwerp in het gaatje ‘reset’. Je vindt het reset gaatje naast de stroomkabel, aan de zij- of achterkant van het modem.
  2. Druk deze in tot het 'Power' lampje rood gaat branden.

Laat de KPN Experia Box 30 minuten aanstaan en onderbreek de procedure niet! Na de reset moeten de lampjes ‘Power’, ‘Services’ en ‘Internet’ weer branden.

Hoi @thuijzer . Welkom op het forum.

De situatie is mij nog niet helemaal helder. Ik doe de aanname dat je van TFT naar KPN bent omgezet (technisch).  Welke experiabox heb je in gebruik? En had/heb je hier zelf instellingen in aangepast om contact te maken met een externe server?

Hoi @thuijzer . Welkom op het forum.

De situatie is mij nog niet helemaal helder. Ik doe de aanname dat je van TFT naar KPN bent omgezet (technisch).  Welke experiabox heb je in gebruik? En had/heb je hier zelf instellingen in aangepast om contact te maken met een externe server?

 

Het bericht van KPN laat niet zien of het om een technische omzetting gaat, alleen dat de modemsoftware is bijgewerkt en er een ander IP-adres is ingesteld. Dat zou inderdaad voor een technische omzetting gedaan kunnen zijn.

We hebben een Experiabox V10. Zover ik weet had ik hier niets in aangepast, alleen het Wi-Fi-kanaal vast gezet.
Het internet werkte verder zonder problemen (100up/down). Alleen waren er problemen met SSH en e-mail.


Zojuist probeer ik het weer en nu werkt alles opeens wel weer snel. Misschien had het tijd nodig om overal goed te werken.
Er zijn dus geen problemen meer. Deze post kan gesloten worden.

Goed om te lezen. Dat is een mooie meevaller. 

Helaas heb ik te vroeg gejuicht. Het probleem keert regelmatig terug.

Sowieso is de verbinding sinds de aanpassing erg onstabiel geworden. De snelheid danst op en neer terwijl dat daarvoor veel stabieler was (meestal rond de 80-90 mbit). Regelmatige tests via bijvoorbeeld fast.com laat snelheden zien van een paar kbit tot rond de 30mbit. Onze verbinding zou 100mbit moeten zijn, maar dat wordt echt zelden gehaald.

Grote downloads laten hetzelfde zien. Downloadsnelheden variëren van een paar kbit tot zo’n 20-30mbit. Heel af en toe wordt de 100mbit aangetikt om dan direct weer diep naar beneden te duiken.

@thuijzer . Tijd voor wat nader onderzoek. Kun jij je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven als je dat gedaan hebt?

Meet je die snelheden trouwens via wifi of via een bekabelde verbinding? Ik ben met name geïnteresseerd in de bekabelde verbinding.