Beantwoord

Super Wifi in conbinatie met Experia Wifi

  • 10 January 2021
  • 1 reactie
  • 793 keer bekeken

Hoi,

Ik heb wat "technische vragen" over hoe het wifi van KPN werkt en ik heb het niet kunnen vinden op het forum.

 

Wat ik nu in huis heb:

Experiabox 10a

4x Experia Wifi

 

De 4 Experia Wifi's  zijn allemaal met gigabit lan aangesloten naar een 8 poort switch en de switch zit verbonden met de Experiabox 10a.

 

Werkt allemaal prima, overal goed internet in huis, totdat ik mij ga verplaatsen in huis.
Dan houdt de Experia Wifi extreem lang je apparaat verbonden ipv over te geven aan 1 van de andere Experia Wifi's die op dat moment een beter signaal sterkte hebben (omdat ik mij die kant op verplaats met mobiel/laptop/tablet).
Toen de Experia Wifi's bij KPN uitkwamen kon je het signaal sterkte per Experia Wifi aanpassen, dat kan niet meer. Het lijkt alleen nog te kunnen met het wifi signaal dat de Experiabox 10a uitzend. Daar heb je now wel de optie om je signaal sterkte aan te passen.

het loslaten van een apparaat omdat 1 van de andere AP's sterker is, kan mesh wifi (dus Super Wifi van KPN) verandering in brengen. Want het is 1 netwerk en er wordt door het Mesh netwerk constant gekeken naar de beste route naar de router en met welke je verbonden bent.

Ik lees dat in 1 van de updates van de Experia Wifi's mesh ondersteuning is toegevoegd.
Maar dat werkt pas wanneer je een bedraad mesh apparaat aansluit op de experiabox (dus Super Wifi van KPN).

1. De Superwifi aansluiten op de Experiabox, kan dat met een switch ertussen?

1a. Hij kan dus prima op zolder gezet worden als daar een netwerkkabel ligt: klopt deze gedachte?


2. wordt wifi van de experiabox 10a uitgeschakeld door de superwifi?


3. Als ik 1 Super wifi aanschaf en bekabeld aan de experiabox 10a aansluit, kan ik dan mesh opzetten met de Experia Wifi's die ik al heb?

3a. En worden die dan gezien als Super Wifi's (want ik lees op het forum dat beide apparaten Wifi 5 zijn en practisch dezelfde software / hardware bevatten)


4. Als ik meerdere Super Wifi's zou moeten aanschaffen, kunnen die dan allemaal bedraad in het netwerk, zoals ik nu ook de Experia Wifi's heb aangesloten en werkt dan nog steeds de mesh backhaul?
4a. Door alle apparaten bedraad aan te sluiten (als dat kan), wordt er dan gebruik gemaakt van Ethernet / bedraad backhaul of blijft het draadloos backhaul?    

5. als de backhaul (mesh backhaul) alleen een draadloze backhaul is, gaat dat dan over 2,4Ghz of 5Ghz of wisselt het om maar de beste verbinding onderling te houden?

 

6. klopt de stelling: De meer de beter als je Mesh wifi hebt? Want bi alleen Experia Wifi AP's is dit niet zo.. Die gaan elkaar storen doordat ze apparaten te lang vast houden.
 

Mvg,

Raymond

icon

Beste antwoord door Anonymous 10 January 2021, 14:54

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1 reactie

Hallo @19ray77 

  1. Ja 1a. Ja
  2. Nee
  3. Ja 3a. Experia wifi's en Super wifi's vormen samen 1 systeem.
  4. 1 Super wifi moet bekabeld aangesloten worden en de overige super wifi's mogen draadloos aangesloten worden.
  5. 2.4 en 5.0 worden gezamenlijk gebruikt, dat is de kern van een mesh-systeem.
  6. Meer is niet altijd beter, alleen daar een wifipunt plaatsen waar het nodig is. De Experia wifi's werken perfect samen, dat dat in jouw ogen soms niet zo is kan aan de apparaten liggen die proberen te verbinden met de Experia wifi's en de wifi-instellingen van de bewuste apparaten.

Hieronder een voorbeeld van mijn opstelling, ik heb in totaal 2 Super wifi's en 2 Experia Wifi's, waarvan 1 buiten gebruik momenteel:

voorbeeld