Beantwoord

Super Wifi lost probleem niet op

  • 19 April 2020
  • 11 reacties
  • 1296 keer bekeken

Hi,

Ik heb een Experia V10 met drie Super Wifi versterkers. Super Wifi nummer een hangt samen met de Experiabox in de meterkast(voorzijde huis) en is daar via een door KPN geleverde gele LAN kabel mee verbonden. Nummer twee staat bij de VIP5202 settopbox en is daar eveneens met een door KPN geleverde gele LAN kabel mee verbonden. De TV verbinding werkt prima, maar ik meld dit deel van de configuratie maar even voor de volledigheid. De problemen en vraagtekens beginnen bij mij bij het volgende. 

De WiFi wil maar niet door het hele huis op niveau komen. Naast de app van KPN waarmee je de WiFi beter kunt afstellen (en die ik al aardig vaak gedraaid heb), blijft het compromissen tussen de performance in de slaapkamer (1e verdieping achterzijde huis) en de huiskamer (BG, achterzijde huis) met de plaatsing van het derde Super Wifi punt.

Om helderheid te krijgen over sterkte van het Wifi signaal op verschillende plekken in huis heb ik sterkte metingen uitgevoerd met diverse Wifi analyzer apps. Die metingen zijn vast niet heel nauwkeurig en ze verschillen ook wel wat, maar het beeld dat ze geven stemt aardig overeen: de sterkte van het signaal is overal in huis op 2,4 GHz zeker 40-50 dB sterker dan het signaal van de buren en reikt to ca. -40/-50dB. Op 5Ghz idem en daar staat de modem op een frequentieband waar in het geheel geen concurrentie van de buren is. Je zou dus prima en ongestoorde verbindingen mogen verwachten, lijkt mij.

Het gekke is dat er bij speedtesten meestal een upload snelheid van ca 40-50 Mb/s uitkomt (prima dus), en heel af en toe minder dan 1 Mb/s. Dat laatste is het probleem, vooral als de twee bewoners van dit huis allebei tegelijk bv. een Youtube filmpje willen kijken. 

Ok, lang verhaal, ik weet 't. Maar nu de vragen:

1) Wat kan ik nog doen? De KPN Helpdesk, al viermaal gebeld wil mij almaar opnieuw met die app aan de slag zetten. Maar die lost het probleem niet op.

2) Kan een vierde accespoint (een in de huiskamer en een in de slaapkamer nog verbetering brengen? Wat mag ik daarvan verwachten?

3) Hoe kan het eigenlijk dat ik op de Wifi analyzers en op de smartphone alleen de SSID van de Experiabox en die van het Super Wifi point bij de Experiabox zie? Dus NIET de SSID van het extra Super Wifi point elders in huis. Klopt dat? Doet dat ding het eigenlijk wel, of is dat juist ok dat je 'm niet ziet? Ik zie wel (met de naam van het Super Wifi point in de meterkast) "hidden SSID". Is dat 'm dan?

4) Op welk accespoint kan ik nu beste inloggen met de smartphone? Die van de Experiabox? Die van het Super Wifi acces point? Beide aanzetten en de smartphone zelf automatisch de beste laten kiezen (=huidige instelling).

 

Nou, ik ben benieuwd 😉!

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 23 April 2020, 14:39

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Niemand??!!

Werkelijk?

Zelfs de KPN Helpdesk niet?

:disappointed_relieved:

Bedoel je met "app van KPN waarmee je de WiFi beter kunt afstellen” de KPN WiFi analyzer of de KPN Thuis app? Ik heb zelf geen SuperWiFi's, maar 2 Experia WiFi's. Die werken in een mesh-configuratie nu als één en zijn niet meer afzonderlijk te adresseren. Als je de Thuis app nog niet hebt zou ik die snel installeren en daarmee verder gaan onderzoeken (in de app zijn de apparaten wel afzonderlijk te vinden). Met die app kun je eventueel de configuratie ook verbeteren, als dat nodig mocht zijn.

Moderators hebben 't momenteel erg druk dus het duurt een paar dagen voordat die reageren.

Hi Henk,

Dank voor je reactie. Ik heb de KPN Thuis app gebruikt. En ik heb die ronde witte dingen. Heb ze gekocht voordat KPN dat Super WiFi doopte, maar naar mijn beste weten zijn het precies dezelfde. In de Thuis app zie ik nu inderdaad drie SuperWiFi punten benoemd. Daarmee is mijn vraag 3) wel beantwoord denk ik. Fijn.

Als je ook nog een reactie kunt/wilt geven op (vooral) vraag 2 en 4, graag!!

Groet  Rob

Eerst maar eens vraag 4. Welke ExperiaBox heb je, V10 of V10a of …? 

V10 (of ouder): bij activatie van SuperWifi (of ExperaiWiFi) wordt Wi-Fi uitgezet, dus verbinden daarmee heeft geen zin. De SuperWifi's vormen samen één mesh netwerk met één SSID (dat van de V10, toen daar Wi-Fi nog ingeschakeld was), maar de V10 doet daarin dus niet mee.

V10a: de SuperWifi's vormen één mesh netwerk mét de V10a; samen gebruiken ze één SSID (dat van de V10a). 

Mocht het bij jouw anders zijn, dan heb je het niet goed (althans niet zoals door KPN bedoeld en ondersteund) ingericht en zou je de SuperWiFi's moeten factoryresetten en onder geleide van de Thuis app opnieuw moeten beginnen.

Ik heb de V10A.

En zie zowel de SSID van de Experiabox en die van het SuperWifi punt dat eronder  hangt. De SSID's van de andere SuperWifi punten zie ik niet.

Ik begrijp uit jouw laatste bericht

  1. Dat ik maar een (1) SSID zou moeten zien (is dus niet zo)
  1. Dat dat het SSID van de V10A moet zijn (is ook niet zo)

Weet je dat heel zeker? Dit is zo geconfigureerd door de KPN monteur, dus ik zou dan een argument hebben ‘m gratis terug te laten komen?

Kan ik jouw statement ook ergens verifieren? Wat is jouw bron?

Ps.

Ik moest - ondanks mijn Telecom verleden - even zoeken, maar ik begrijp dat een mesh netwerk gewoon Engels is voor een vermaasd netwerk 😊. Duidelijk dus nu.

Update 22/4.

Ik heb inmiddels ALLE SuperWifi points een factoryreset gegeven en opnieuw aan het netwerk toegevoegd.

Dat is een stap vooruit. Ik zie nu wel nog steeds 1x de SSID van de V10 A, en daarnaast driemaal hetzelfde SSID, namelijk dat van het SupeWifi punt dat onder het modem in de meterkast hangt.

Alledrie de SWPen staan nu op de BG, verspreid over het oppervlak. En ik heb alle laptops, smartphones, etc in huis aan het SSID van het nu kennelijk gevormde mesh-netwerk gekoppeld.

Lijkt goede resultaten te leveren, maar dat heb ik eerder gedacht en dan zakte de performance af en toe toch weer terug beneden 1 Mb/s, vooral in de avonddrukte op het internet, ca tussen 8 en 10.

Dus nu maar 's een poosje kijken hoe het gaat.

Veel dank aan Henk! Mocht je nog meer suggesties hebben graag. Ben nog wel benieuwd hoe het nu kan dat ik nog steeds twee SSID's zie, anders dan volgens Henk zou moeten.

Gr, Rob

Ik vind het ook vreemd dat je nog twee SSID's ziet, zijn die hetzelfde? Of heb je wellicht ooit (of de monteur) voor 2,4 GHz en 5 GHz een afzonderlijk SSID ingesteld?

Ik heb zelf een V10 (want koper pairbonding en dat wordt door de V10a niet ondersteund), maar uit diverse reacties op het forum heb ik geleerd dat de V10a samen met SuperWiFi's (en dus ook met de iets oudere ExperiaWiFi's) één mesh-netwerk vormen. De V10 (en ouder) kan geen deel uitmaken van zo'n mesh-netwerk, reden waarom daarvan dan ook de Wi-Fi uitgeschakeld wordt, zoals bij mij.

 

Wellicht kan een andere forumgebruiker met vergelijkbare configuratie of een moderator hier wat meer over vertellen. Een reactie van een moderator kan ff duren.

Ha Henk,

Ik zie beide SSID's op zowel 2,4 en 5 GHz.

Gr, Rob

 

Oproep aan de KPN- moderatoren (en de verantwoordelijke KPN productmanager!!!): schaf hier nou eens duidelijkheid in, aub.

Niet

 

Hoi @RobZi . Fijn dat je al een paar goede stappen hebt kunnen zetten.

In antwoord op je laatste vraag: het is een ingewikkelde materie. Voordat de superwifi geïntroduceerd werd, werden de wifi gegevens vaak bijgehouden op een centrale server van KPN. Dit had als doel, dat als er een nieuwe experiabox geplaatst wordt, deze automatisch díe gegevens weer binnentrekt. Mocht jij in die fase ooit instellingen hebben aangepast via een online tool kan het dus zijn dat 2,4 en 5ghz daar bewaard zijn gebleven.

Nu horen die superwifi's de gegevens uit je modem over te nemen. De ‘schoonste manier’ om dit te doen is eerst zorgen dat de wifi van de v10 naar wens is. Dus Superwifi loskoppelen en de v10a resetten. (resetgaatje).

Vervolgens check je de wifi. Is het één netwerk? Prima, je kunt de superwifi's koppelen want die nemen immers deze settings over. (niet vergeten de superwifi's weer te resetten)

Zie je 2,4 en 5ghz? Dan kan het dus zijn dat jouw v10a weer de gegevens van centrale server heeft gehaald. Oplossing? Doorloop, voordat je de superwifi's koppelt eerst deze servicetool: https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/wijzigen/servicetool-wifi-naam-wachtwoord-wijzigen.htm

 

kort samengevat: resetten van alle apparatuur is vaak het sleutelwoord om alles stabiel te krijgen. 

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.

Dit topic kan gesloten worden. Dank voor alle hints en tips.