Vraag

super wifi of draadloze verbindingsset

  • 12 August 2020
  • 11 reacties
  • 986 keer bekeken

wat is het verschil tussen super Wi-Fi punten en de draadloze verbindingssets? Komt eigenlijk op hetzelfde neer toch? 


11 reacties

wat is het verschil tussen super Wi-Fi punten en de draadloze verbindingssets? Komt eigenlijk op hetzelfde neer toch? 

Absoluut niet.

Super Wifi punten zijn draadloze verbindingen. Een draadloze verbindingset van KPN is hun benaming voor twee stekker-stopcontacten die via de stroomdraad data verstuurd. (In het Engels Powerline connectors).

De enige overeenkomst is, dat ze stroom gebruiken om te werken en beiden daarvoor een stroomdraad hebben. De KPN draadloze verbinding is een dataverbinding over een draad en Wifi zonder draad. 

Als er op een stroomdraadverbinding meerdere stekkeraansluitingen zitten, dan mag je er maar 1 contact daarvan gebruiken. De andere moet je dan qals onderstaand aansluiten.

https://www.inshared.nl/slimme-tips/dingen-die-u-niet-met-een-stekkerdoos-moet-doen

Een Wifi punt kent dit probleem niet. Probleem is, dat Wi-Fi punten het niet of slecht doen met TV’s er is dus eigenlijk geen ander alternatief dan een vaste kabel (UTP bij KPN, Coax bij Ziggo)

Weet wel dat het laten aanleggen in de meeste huizen van na 1970 waarschijnlijk minder of ongeveer hetzelfde kost als  2 van die punten. 

Wat bedoel je met gaat slecht met tv's?

Qua internet gaat het er om, om op zolder ook Wi-Fi dan wel bekabeld internet te krijgen zonder een kabel te hoeven trekken. Dus dan lijkt me die verbindingsset goed toch? Kan je ook een kabel uit de adapter aansluiten toch? 

Qua tv is er een ander ding. Coax aansluiting zit niet op de plek waar  ik de tv wil hebben. Kabel leggen is wss ook lastig dus daar moet ik ook nog iets mee. Kan dit dan ook met de draadloze verbinddingsset? 

Wat bedoel je met gaat slecht met tv's?

Wifi wordt niet aangeraden voor verbinding voor een tv ontvanger.

Qua tv is er een ander ding. Coax aansluiting zit niet op de plek waar  ik de tv wil hebben.

Kijk je TV via KPN? Dan kun je coax sowieso vergeten. Bij KPN loopt TV via UTP verbinding (LAN-poort). Dat kan dus met een draadloze verbindingsset zijn. Maar die zijn wel storingsgevoelig; het signaal loopt tenslotte via je stroomnet in huis. Adapters van o.a. led lampen geven storing waardoor de draadloze verbindingsset vaak helemaal niet werkt als het ledlicht aan is.

Internet kan ook via een draadloze verbindingsset .

Ik kijk nog geen tv via kpn, maar ben dit wel van plan. Als de draadloze verbindingsset storingsgevoelig is wat is dan een goed alternatief voor het internet op zolder?

Hoe werkt het tv-kijken met kpn dan met de utp verbinding? Wat heb je hier verder voor nodig?

Ik kijk nog geen tv via kpn, maar ben dit wel van plan. Als de draadloze verbindingsset storingsgevoelig is wat is dan een goed alternatief voor het internet op zolder?

Hoe werkt het tv-kijken met kpn dan met de utp verbinding? Wat heb je hier verder voor nodig?

Dat is niet te beantwoorden op de manier zoals jij het vraagt. Als je een woning op de eerste verdieping op de Herengracht in Amsterdam hebt en je maakt ook gebruik van de zolder kan dat best heel lastig zijn. Waarschijnlijk kan een superwifi dan wel een oplossing zijn. Maar anders is het beter eerst te proberen of de Wifi van jouw Experiabox niet sterk genoeg is. 

Bij KPN kijk je via UTP met een losse ontvanger. Die weer via HDMI op je TV gaat.

Zowel bij KPN als Ziggo kun je op zolder tv kijken met o.a. een laptop. Dat kan via wifi of utp verbinding (powerline of directe kabel van modem naar zolder).

Via Ziggo met Ziggogo.nl.

Reputatie 7
Badge +12

Hallo @Rikkerrt en welkom hier op het forum :)

 

Ik zie dat onze community je al van de nodige input heeft voorzien! Hopelijk kun je hier wat mee en weet je waar je aan toe bent. Mocht je nog verdere of aanvullende vragen hebben, laat het ons dan vooral weten. 

Hallo,

Het gaat dus vooral om alleen internet op zolder en tv kijken beneden, waarbij het mogelijk niet eenvoudig is om kabels trekken. Het huis is van de jaren 90. 

Het lastige is dat ik de sleutel van het huis nog niet heb, maar straks wel vrij snel internet nodig heb ivm thuiswerken. 

Hoe werkt het tv-kijken bij kpn in het algemeen? Je hebt dus geen coax kabel maar een UTP kabel?

Reputatie 7
Badge +12

Daar zijn oplossingen voor alleen hangt daar wel een prijskaartje aan vast. Wanneer je geen kabels kunt trekken, is er Super Wi-Fi. Dit zijn type versterkers waarbij je alleen het eerste punt bekabeld aan hoeft te sluiten, de overige punten kunnen in het stopcontact. Op die manier kun je boven gebruik maken van goede Wi-Fi zonder een kabel te hoeven trekken. Op dit moment loopt er trouwens wel een mooie actie; iemand die nu nieuw klant bij ons wordt, kan als introductieaanbod kiezen tussen korting op het abonnement of een setje gratis Super Wi-Fi (t.w.v. 149 euro). 

 

Wat betreft de televisie; ook hier hebben we een systeem voor zodat je geen kabels van A naar B hoeft te trekken. Middels een draadloze verbindingsset (Devolo) wordt het signaal voor de tv verstuurd via het lichtnet van je woning. Om 1 tv op deze manier aan te sluiten, heb je een setje hiervan nodig en deze kun je aanschaffen voor 80 euro (https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/437811/draadloze-verbindingsset-1200-2-adapters/?pos=800).  Dat laatste klopt trouwens; wij werken niet met coax kabels. De interactieve tv kun je op 2 manieren aansluiten; met een UTP kabel of dus met een draadloze verbindingsset. 

En die laatste is niet te gebruiken voor internet boven door een 3e hiervan aan te schaffen ipv de superwifi? Ik snap hetbevrwxhil hier tussen nog steeds niet helemaal.

Tot wanneer loopt deze actie nog?

Reputatie 7
Badge +12

De Super Wi-Fi punten zijn echt versterkers en zijn dus echt voor de Wi-Fi. Een draadloze verbindingsset (in ieder geval het type wat KPN uitlevert) is een systeem dat er voor zorgt dat je geen kabel van A naar B hoeft te trekken. In plaats daarvan wordt het signaal verzonden via het lichtnet van je woning. Gevoeliger voor storingen ten opzichte van een bekabelde verbinding maar wel handig in die zin dat je dus geen kabels hoeft te trekken. De draadloze verbindingsset wordt vooral gebruikt om een extra tv op bijvoorbeeld de bovenverdieping te gebruiken. Je zou hier ook een pc of laptop mee aan kunnen sluiten, in principe werkt dat gewoon. Tot hoe lang de actie duurt, durf ik niet te zeggen. Hij is onlangs weer gestart dus ik denk dat hij nog wel even blijft lopen :)

Reageer