Beantwoord

Traag internet in de avond

  • 3 January 2021
  • 12 reacties
  • 1227 keer bekeken

Tja, die cadeautjes hadden wat mij betreft een hoog proberen-te-verleiden-tot-meer-aankopen gehalte, zal niet veel kosten en ongetwijfeld terugverdiend worden (of in ieder geval bijgehouden worden wat dit netto oplevert). Denk dat best veel mensen daar doorheen prikken en net als ik liever gewoon een goed werkend product met goede service hebben. 

Ik ben overgezet naar kpn als telfort klant en krijg erg het gevoel dat het allemaal niet zo functioneert als moet en dat dit bewust is om de telfort abonnementen ‘uit te faseren'. Overdag vaak geen enkel probleem met internet en tv, maar in de avond bijna altijd haperingen op de tv, heen en weer moeten zappen, foutmelding die heeeeeeeeel kort verschijnt etc. Ook internet 's avonds vaak echt langzamer dan overdag, terwijl verder toch echt alles hetzelfde is als overdag (alle hardware en instellingen). Echt alles al geprobeerd (settings/resetten/hardware er tussenuit halen), helaas kom je dan in het algemeen met de oplossingen ook niet echt lekker verder (hoog stekkertje eruit en er weer in gehalte in de ’oplossingen’...). 

 

Admin: nieuw topic voor je vraag aangemaakt

icon

Beste antwoord door JeroenScholten 17 January 2021, 13:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Badge +19

Zo hoort het natuurlijk niet. je moet gewoon een goeie verbinding hebben. Zin om op onderzoek uit te gaan om te kijken of we het probleem kunnen vinden?

Zeker wel! Altijd in voor een uitdaging ;-)! Korte schets van de set-up: glasvezel met experia box (8) waaraan een dvs zit voor de tv. Daarnaast zit hier tp-link archer c3150 aan (bekabeld) waarvoor op de experia box dmz ingesteld is. De extra router is zeer gewenst ivm vpn die hierop draait en fixed ip’s voor home automation. In eerste instantie werkte dit perfect zonder experia box, maar dankzij een wijziging is deze nu helaas toch weer nodig voor iptv (voor zover ik zelf via het forum heb kunnen achterhalen nadat tv het ineens niet meer deed), heb zelf altijd liefste zo min mogelijk schakels. Heb met speedtest een aantal keren wifi en internet via de dvs getest en zie telkens in de avond veel meer instabiliteit, langere verbindingstijd en lagere snelheden. Tv kijken op de laptop (wifi) gaat in de middag eigenlijk altijd prima, maar is ‘s avonds vaak echt een ramp.

Badge +19

Als ik dvs lees dan gaan al mn alarmbellen rinkelen.  Die moet je gewoon niet willen in huis. Ze zijn zo gevoelig voor storingen in het electriciteitsnetwerk.  Een slecht werkende ledlamp of dimmer of telefoonoplader geeft grote problemen. Je hele netwerk kunnen ze plat gooien.  Begin eens met die helemaal te verwijderen. Kijk wat er gebeurt.

Hmmm, wel bijzonder dat die dan door kpn aangeprezen worden… zal eens op zoek gaan naar een lange kabel im dwars door de woonkamer te leggen om te proberen en als dat goed werkt een trekveer, tang om stekkertjes aan te maken en een meter of 15 kabel 😁. Iets met avond en verlichting icm dvs klinkt zo inderdaad niet als de meest stabiele oplossing.

Badge +19

Laat even weten hoe het afloopt.

Reputatie 7
Badge +15

@JeroenScholten Ik zie dat je al met @Joep1965 bezig was om het probleem aan te pakken! Mooi om te zien, bedankt Joep! 

Hoe is de situatie op dit moment?

@Rutger_ : Ik heb het een paar dagen geprobeerd met een kabel door de woonkamer, dat ging prima. Inmiddels een doos met trekveer, kabel, krimptang, punchtool, wanddoos en stekkertjes in huis en vandaag een kabel getrokken door een loze leiding die er al lag. Dit werkt nu prima en zorgt er als het goed is voor dat er ook geen problemen meer ontstaan.

In het verleden heb ik de dvs al een keer in een ander stopcontact gedaan. Dat zorgde ervoor dat de verbinding veel stabieler was (minder storingen). Dit is precies de plek waar de ellende weer opnieuw begon toen de kerstverlichting in huis kwam als ik zo terugdenk. Die zat in de andere van het dubbele stopcontact waar de dvs zat. Dat kan het dus goed zijn geweest denk ik dan. Ondanks dat deze nog actief aangeboden worden, ga ik uiteindelijk ervoor zorgen dat de dvs-en helemaal weg gaan bij ons. Dan heb ik nog wel een langere trekveer nodig, de afstanden zijn toch groter dan ze lijken blijkbaar ;-). Met alle tools ben je voor het kabels trekken net zo veel kwijt als voor een dvs alles bij elkaar, maar goed, dan dus veel minder problemen blijkbaar. Wellicht is het een idee om actief sets met kabels en benodigde tools aan te gaan bieden in plaats van dvs? Scheelt een hoop frustratie bij gebruikers en vragen bij de helpdeks denk ik :-).

Reputatie 7
Badge +21

…. Dit is precies de plek waar de ellende weer opnieuw begon toen de kerstverlichting in huis kwam als ik zo terugdenk. Die zat in de andere van het dubbele stopcontact waar de dvs zat. Dat kan het dus goed zijn geweest denk ik dan….

Dat is ook een no-go. Je moet bij een dubbel stopcontact het andere niet gebruiken!

En zeker niet voor kerstverlichting… :wink:

 

@ruud Ok, dus dvs:

  • Kan niet samen met andere stekker in een dubbel stopcontact
  • Net in een verlengsnoer
    Set top box en computer aan dezelfde set kan niet.

Dan heb ik mij vooraf niet goed genoeg verdiept en had ik deze niet (overigens niet via kpn) aan moeten schaffen omdat dit zeker niet het beoogde resultaat zou gaan opleveren :smiley:

Reputatie 7
Badge +15

@JeroenScholten Het lastige met deze dingen is dat ze soms nodig zijn voor mensen. In het ene huishouden kunnen ze jaren goed en probleemloos werken, en in het andere huishouden is het alleen maar ellende. 

De beste weg voor zowel internet als televisie blijft toch bekabeld aansluiten. Ikzelf probeer dit ook zoveel mogelijk te adviseren, maar soms is het echt niet mogelijk, dan kan een DVS soms een uitkomst zijn! 

Eind goed al goed, na een investering in trekveer, krimptang etc en daarna in nog een langere trekveer voor de thuiswerkplek nu goed internet en goed werkende tv. 
 

Het verbinden met sites bleef eerst wel wat traag en paste niet bij de gemeten snelheden met speedtest. Dit is opgelost door ipv6 uit te zetten op mijn experia box en eigen router en een andere dns server in te stellen dan de standaard ingestelde. Wat een verschil in gevoel van snelheid doordat pagina’s nu ook meteen laden! 

Badge +19

@JeroenScholten goed gedaan!!