Beantwoord

Traag internet na KPN update

  • 24 June 2021
  • 19 reacties
  • 617 keer bekeken

Reputatie 1

Beste mensen op het Forum,

 

Gisteren kreeg ik van KPN een sms dat ze ‘s avond een update zouden doen van mijn modem, niks mis zou je denken.

 

Helaas is nu mijn snelheid nog maar 60% van wat het was. Hoe krijg ik dit weer normaal?

 

Tips?

 

icon

Beste antwoord door Reg1 1 July 2021, 09:08

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Je zou de stappen op deze pagina kunnen doorlopen? Door dat te doen wordt je verbinding ook getest.

 

https://www.kpn.com/service/internet/wifi/problemen.htm#/problemen-en-storingen/internet

Reputatie 1

Ha Ray_mond,

 

Dank voor je antwoord, heb ik allemaal gedaan. Ik heb ook gebeld, maar er lijkt niks mis. Er wordt eigenlijk gedaan dat dit normaal is en maar moet accepteren. Gisteren (voor de update) had ik 57mbps nu nog maar net 40.  Ik vind het niet helemaal gewoon, maar vraag me af of andere ook zulke ervaringen hebben.

 

 

@Reg1 Meet u die snelheid met wifi of direct bekabeld vanaf de Experiabox ? Bent u misschien een ex- Telfort klant ?

Reputatie 1

Ha Hans,

 

ik ben een ex Telfort klant. Ik noem de snelheid die het modem zelf aangeeft waarmee het verbonden met is met de centrale. 
 

Tips?

Reputatie 1

Bij mij is de snelheid na deze verandering met 33% afgenomen. Iets wat je misschien ook even wilt checken. Volgens de helpdesk was dat normaal, maar dat vind ik niet normaal. Hopelijk heb jij dat niet.

 

Admin: reactie naar je eigen topic verplaatst

Reputatie 7

Volgens de helpdesk was dat normaal, ...

Wat een belachelijke uitspraak van de "helpdesk".

 

Admin: mee verplaatst naar topic van Reg1

Reputatie 1

Ben er ook niet blij mee. Heb twee modems. Beide zijn van 57mbps naar 40mbps gegaan. Nu willen ze eerst een nieuwe Experia box sturen v10 of v12, maar die gaat waarschijnlijk ook 40mbps geven, maar dat eerst zien. Omdat het contract voor max 50mpbs is, moest ik blij zijn met 40mbps en was dat acceptabel.

Dat vind ik niet.

 

Upload is ook teruggeschroeft van met 20%

 

Ik weet niet of het te maken heeft met ex. Telfort klanten, maar als dat zo is zou dat niet netjes zijn, vandaar hier maar eens horen wat de ervaringen zijn van anderen.

 

Admin: mee verplaatst naar je eigen topic

@Reg1 

 

Ha Hans,

 

ik ben een ex Telfort klant. Ik noem de snelheid die het modem zelf aangeeft waarmee het verbonden met is met de centrale. 
 

Tips?

Welk modem heb je, de Experiabox V8 soms? Nogmaals, de snelheid kan alleen op de juiste manier gemeten worden als er bedraad wordt gemeten. Dus een directe utp kabel tussen modempoort en bijv. een latop of tablet. Wat is je abonnements snelheid ? Vergelijk dat dan met je bekabeld gemeten snelheid en als dat wel klopt, zijn er andere oorzaken voor de vermindering van de wifi snelheid.

Wat bedoel je met waarmee het verbonden is met de centrale, welke centrale ?

@Reg1 Hoi. Welkom op het forum.

Als ik het goed lees ben je van TFT naar KPN technologie omgezet. In principe zou de snelheid gelijk moeten blijven. Er is een scenario denkbaar dat de verbinding trager wordt maar die kans acht ik hier niet zo groot. Welk type modem heb je nu? (ik begrijp dat je via de helpdesk een v12 hebt geregeld? Laten we even afwachten wat die gaat doen.)

Het is wel essentieel dat je bekabeld meet. 

Nog een stukje context: Het kan zijn dat jouw lijn gebruik maakt van DLM. Dat is een systeem dat zelf de lijnkwaliteit bewaakt en daar de snelheid op afstemt. Als jij recent bent overgezet kan het zijn dat de DLM gereset is en een tijdje nodig heeft om de lijn opnieuw in te trainen. (dit proces kan meerdere dagen duren, voordat de lijn weer op volle kracht is)

Voorlopig is dit speculatie. Ik ben benieuwd hoe het straks gaat met die v12.

Reputatie 1

Ha Erwin, dank je wel. De v12 heb ik gisteren geinstalleerd en deze verbindt met 40960Kbps down en 10111Kbps up. Dat is dus geen verbetering. Hij geeft wel aan dat de maximum rate 53840Kbps is, dat is minder dan wat mijn Fritzbox (7590) deed, maar wel een flinke verbetering, maar hij verbindt dus niet naar dat maximum.

 

Niet echt een vebetering dus. Alle tips welkom.

 

 

Reputatie 1

@Jasper, je hebt gelijk dat ik mij zorgen ook in een ander draadje had gezet waar mensen soortgelijke problemen ondervinden. Onterecht misschien, maar ik zou niet niet de dupe willen zijn van een kostenbesparing van KPN door ex Telfort klanten niet meer hetzelfde product te leveren (maar een lagere snelheid) en dat zou ik voor andere mensen ook niet willen.

 

Zoals ik schreef, misschien een onterechte angst en te achterdochtig, maar toch vreemd dat na een update de snelheid zoveel afneemt, bij mij is verder niks veranderd. Over DLM kan ik niks vinden. De standaard is VSDSL2 en de encoding is DMT, Link encapsulation is ATM. Geen idee wat dat allemaal betekend :slight_smile:

 

Anyway, zoals hierboven geschreven de V12 zit er nu tussen maar ik zie geen verbetering (ik wil wel graag terug naar mijn Fritzbox 7590, maar dat komt wel als de snelheid goed is).

 

Op jouw verzoek heb ik ook mijn profiel aangepast.

 

Dank voor je hulp !

Ben je vanmiddag bereikbaar? Ik wil je even bellen.

Reputatie 1

@Erwin_ 

Ik ben in principe gewoon bereikbaar, het kan natuurlijk zijn dat het net even niet uitkomt, maar probeer het dan iets later weer als je kan. 

Dank je wel.

Leuk je even gesproken te hebben. 

Ik kan in mijn meting zien dat de lijn meer aan zou moeten kunnen en ik ben het met je eens dat deze daling nader onderzoek verdient. 

We hebben samen een monteur ingeboekt die (eventueel met hulp van zijn achterban) hopelijk weer volledig rendement uit jouw verbinding kan halen. Ik lees graag hoe het afloopt. 

Reputatie 1

Ha @Erwin_ 

 

Vannacht om 02.00 is de Signaal Ruis verhouding verlaagd van ongeveer 11db naar 6db. Vervolgens is er opnieuw gesynchroniseerd met de centrale en is de snelheid naar 55mpbs gegaan :grinning: .

 

Is dit toeval of heeft KPN ergens iets gedaan?

 

De monteur zal ik afzeggen of is er reden die toch nog te laten komen?

 

Groet,

Regnier

 

 

 

 

Dan is dit tóch die DLM geweest, @Reg1 . Moet haast wel. Ik heb verder niks gedaan. 

Zal ik die monteur cancelen?

Reputatie 1

Ja graag en dank je wel !

Done. Mocht die snelheid nu op korte termijn weer kelderen moeten we toch even verder kijken want dan is de DLM van slag (of het koper van jouw verbinding is instabiel)