Beantwoord

Traag/wegvallend internet

  • 9 March 2020
  • 7 reacties
  • 732 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

De laatste tijd ervaren we soms thuis traag (/wegvallend) internet. Wanneer we dergelijke problemen ervaren, haperen streams en is er significante lag aanwezig in videogames. Dit is zowel via WiFi als bekabeld, direct aangesloten op de modem.

Gisteravond hadden we er weer last van. Ik monitor zelf de latency vanuit huis naar verschillende punten op het internet, en alle punten die ik monitor vertoonde het volgende:

32ms is het maximale dat ik momenteel meet. Wanneer ik zelf een speedtest deed, kwam de latency uit tussen de 50ms tot 100ms (en soms veel hoger). De download zat dan tussen de 0Mbps en 10Mbps, soms 50Mbps - maar we zitten normaal rond de 100Mbps (wat ons pakket ook is). Upload was wel normaal, in hoeverre ik heb kunnen nagaan.

Dinsdag avond (3 maart) ervaarde we ook problemen. Dit was tussen 20:14 en 21:21, waarbij de laatste pieken pas waren rond 1:15 de volgende dag. 

De problemen lossen altijd automatisch op, waardoor ik vermoed dat het niet iets met onze modem te maken heeft. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn/hoe kunnen we dit oplossen?

Ter referentie, ik had dit trouwens eerst op Twitter gevraagd. Alleen vanuit daar werd ik doorverwezen naar hier.

Bij voorbaat dank!

icon

Beste antwoord door Wouter0100 11 March 2020, 13:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 1
Badge

Vandaag helaas weer dergelijke pieken ervaren:

IPv6 lijkt trouwens hetzelfde te doen als IPv4. Beide zijn op dezelfde momenten traag.

Hoi @Wouter0100 . 

Ik kan dat vanaf hier onmogelijk beoordelen. Ik ken jouw netwerk niet en weet niet wat er allemaal is aangesloten.

Mijn advies zou zijn om je netwerk (tijdelijk) zo sober mogelijk aan te sluiten.

FTU → Experiabox → bekabelde verbinding naar een ‘schone’ pc/laptop

 

Als jij in deze opstelling lag opmerkt tijdens je dagelijkse internet bezigheden, kan ik er meer conclusies aan verbinden. 

Reputatie 1
Badge

Hey @Erwin_. Helaas ken ik wat er achter hangt ook niet volledig, dit wordt beheerd door een derde partij en kan dit ook dus niet volledig strippen. Ik woon in een studentenhuis met in totaal 6 personen, waarbij ik de KPN verbinding nu “beheer” - en erachter een apart WiFi netwerk hangt waar de overige huisgenoten opzitten. Zelf doe ik altijd direct op de Experia Box (ook WiFi). 

Ik heb echter nu inderdaad de volgende lijn:

  • FTU => Experia Box => Switch => Server

Op deze server meet ik de latency. Alles vanaf de FTU tot en met de server heeft een vaste kabel. De handmatige speedtests doe ik echter vanuit mijn telefoon en PC, waarbij de PC op de switch met een vaste kabel aangesloten is en de telefoon direct op de Experia Box WiFi. Alles ervaart tijdens een dergelijke storing (en dan refereer ik naar een moment van hoge latency en tragen download) problemen.

Omdat ik inderdaad wil uitsluiten dat het in het netwerk zit, heb even wat extra informatie verzameld, door een Prometheus exporter te schrijven voor de V10. Ik was namelijk benieuwd of we zelf niet (perongelijk) de pijp helemaal vol trokken en hierdoor de latency ook piekte. Helaas is er echter niet mogelijk dergelijke modems met SNMP uit te lezen, vandaar zelf maar wat geschreven (wanneer komt dit?! :heart_eyes: )..

Helaas heb ik echter nog niet voldoende informatie kunnen verzamelen om hier een conclusie over te trekken (omdat zich er nog geen storing heeft voorgedaan sinds dat ik dit draai), maar tot nu toe lijkt het erop dat als wij de glasvezel voltrekken - dat de latency dan hooguit naar ~14ms springt, maar verder niet (en zeker niet tot ~60ms met een download van 0 tot 10Mbps!):

 

Het feit dat er nog 5 personen op het netwerk actief zijn, geeft veel te veel variabelen om vanaf hier iets zinnigs te zeggen, @Wouter0100  ;-)

Ik ga dus niet speculeren. 

Mijn taak is om (met jou) na te gaan of de oorzaak in het KPN domein ligt. Daarvoor zul je die andere gebruikers van je netwerk moeten gooien en het heel kleinschalig testen. Als er dan willekeurige latency optreedt kan ik handelen. Dus als jij denkt dat KPN een rol in de lag heeft  enwe kunnen het reproduceren, wil ik je graag verder helpen.

Mocht het zich in jou(jullie) eigen domein afspelen, hebben de andere gebruikers op dit forum misschien nog nuttige tips :-)

p.s. Bij glasvezel zit je trouwens niet vast aan de experiabox. Mocht je méér controle en functionaliteit willen kun je overwegen om een eigen router te plaatsen.

@wjb heeft hier hele nuttige topics over geschreven.

Reputatie 1
Badge

Hoi @Erwin_ is helemaal goed. Ik ga het - als ik thuis ben en een dergelijke storing doet zich voor - terug naar een minimale setup, en laat je dan weten hoe het zit. :D

Reputatie 1
Badge

p.s. Bij glasvezel zit je trouwens niet vast aan de experiabox. Mocht je méér controle en functionaliteit willen kun je overwegen om een eigen router te plaatsen.

@wjb heeft hier hele nuttige topics over geschreven.

Dat is inderdaad een erg gave optie! Als ik straks volledig op mezelf woon, is dat ook zeker iets dat gaat komen/ik ga doen. Alleen voor nu wil ik het zo ver mogelijk bij “stock” houden, zodat ik niet heel veel hoef terug te gaan zetten in het geval ik straks hier weg verhuis. :stuck_out_tongue_winking_eye: