Beantwoord

Trage bekabelde internet via DVS 1200+ en

  • 29 June 2022
  • 15 reacties
  • 258 keer bekeken

Geachte lezers,

 

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven.

 

Dit zijn de huidige scenario:

  • Ik maak gebruik van 1Gb Glasvezel pakket.
  • 2 Kabels is door de woning-corp al doorgetrokken naar woonkamer en grote slaapkamer (patched), maar ik wil juist internet bekabeld in 2 kleinere slaapkamer en woonkamer.
  • Ik heb een Devolo 1200+ set (powerline adapter, bevat rj45 poort en wifi)
  • De slaapkamers horen onder Groep1 in de meter kast. De woonkamer zit in Groep4.
  • Wifi via Devolo is maar rond 250Mb, als ik de Mesh functie aanzet met dezelfde SSID als mijn modem, wordt de wifi verbinding juist slechter. Dus de SSID heb ik apart gehouden zodat ik geen gebruik van gaat maken. KPN Modem WiFi range is ver genoeg en levert zo’n 600Mb~ op.
  • Kabel direct van muur in woonkamer en grote slaapkamer en van modem naar mijn laptop toont 700-800~ Mb (Download) aan bij speedtest.
  • Devolo hardware reset uitgevoerd en op profiel 35b ingesteld. Vaste pc toont bij netwerk adapter 1000/1000 Mb, maar op speedtest maar 140Mb.

 

Probleem:

  • Via Devolo krijg ik maar 140Mb bedraad van de 1Gb (grote slaapkamer naar power adapter aangesloten op dezelfde electriciteit groep1).
  • Via woonkamer poort naar power adapter die in Groep 4 zit, ontvang ik in de kleinere slaapkamer maar 40Mb.

Wat kan ik nu verder doen om internet te krijgen via kabel in de slaapkamers en dan wel rond de 700-800Mb download snelheid? Zou een nieuwere Powerline Adapter dit probleem oplossen?

Ik wil als laatste optie, kabel onder de deuren doortrekken naar de slaapkamers via woonkamer.

 

Groetjes,

 

Everknown

icon

Beste antwoord door Dennis Schreve 29 June 2022, 17:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +22

Beste @everknown,

Ik kan je beter de laatste optie laten kiezen, die powerline adapters zijn leuk maar ze zijn erg storingsgevoelig. Iets van een magnetron of led lamp aanzetten en je internet verbinding hapert. Je kunt beter kabels trekken, dan ben je in ieder geval zeker voor een goede verbinding. Kom je aansluitingen te kort kun je een switch gebruiken met IGMP Snooping ondersteuning i.v.m. interactieve tv signaal, die is anders dan het gewone internetsignaal.

Switch – Netgear GS105E

Die “E” is belangrijk want dan kan deze switch werken met interactieve TV.

Hallo @everknown via de powerlineadapters ga je nooit de bekabelde snelheid halen, alleen letterlijk bekabeld via een LAN-kabel van modem naar apparaat of via wifi6 ax, mits het andere apparaat ook wifi6 ax ondersteunt, dan kun je bijna de bekabelde snelheid halen.

Toen ik nog bij Ziggo klant was, gebruikte ik de powerlineadapters van Ziggo, had een bekabelde snelheid van 400Mb/s, maar kwam via de powerlineadapters nooit boven de plusminus 130Mb/s uit.

 

Beste @everknown,

Ik kan je beter de laatste optie laten kiezen, die powerline adapters zijn leuk maar ze zijn erg storingsgevoelig. Iets van een magnetron of led lamp aanzetten en je internet verbinding hapert. Je kunt beter kabels trekken, dan ben je in ieder geval zeker voor een goede verbinding. Kom je aansluitingen te kort kun je een switch gebruiken met IGMP Snooping ondersteuning i.v.m. interactieve tv signaal, die is anders dan het gewone internetsignaal.

Switch – Netgear GS105E

Die “E” is belangrijk want dan kan deze switch werken met interactieve TV.

GS105E? Niet GS305E? De KPN monteur heeft mij de GS305E verkocht toen hij de TU kwam installeren.

Reputatie 7
Badge +22

GS105E? Niet GS305E? De KPN monteur heeft mij de GS305E verkocht toen hij de TU kwam installeren.

Die is ook prima @everknown, de GS305E kan ook. 👍🏼 

Deze heb je dus. 😉

Hallo @everknown het verschil tussen die 2 is dat de 305 geen IPv6 ondersteunt.

 

Reputatie 7
Badge +22

@JanD ik begrijp hieruit dat de GS105E ook geen IPv6 ondersteund? Voor ITV maakt dat toch niet uit? Werkt op IPv4. 😉

Hallo @everknown het verschil tussen die 2 is dat de 305 geen IPv6 ondersteunt.

 

Uit wat ik heb gezocht, zie ik nergens staan over ipv6 ondersteuning. Enige verschil is dat GS105eV2 meer garantie heeft dan GS305E.

 

iig, ik ga kabel door de woonkamer trekken naar de slaapkamers. Bedankt @JanD @Dennis Schreve voor de adviezen.

Hallo @everknown en @Dennis Schreve zie hieronder een vergelijking:

een apparaat dat geen IPv6 ondersteunt wil je niet meer hebben tegenwoordig

Geen IPv6 voor de 305

 

Hallo @everknown en @Dennis Schreve zie hieronder een vergelijking:

een apparaat dat geen IPv6 ondersteunt wil je niet meer hebben tegenwoordig

Geen IPv6 voor de 305

 

Okay, maar waarom werd de GS305e aan mij verkocht voor dezelfde prijs (32.50 euro) dan? :O

Er werd ook aan mij verteld dat als ik zelf de switch aanschaf, krijg ik geen ondersteuning van kpn support mocht er problemen zijn.

Hallo @everknown dat weet ik niet, ik zag wel dat de 305 een stuk goedkoper is dan de 105.

 

Reputatie 7
Badge +24

Hallo @everknown en @Dennis Schreve zie hieronder een vergelijking:

een apparaat dat geen IPv6 ondersteunt wil je niet meer hebben tegenwoordig

De GS305e is op de markt sinds juni 2019. Het kan niet zo zijn dat die geen ipv6 ondersteund. Onbestaanbaar. 

De GS105e bestaat al sinds 2010. En word volgens mij officieel niet eens meer ondersteund door Netgear. Heb ik vorige weer nog ergens gelezen. Dacht ik. Maar ze worden nog wel geproduceerd vermoed ik. Of ze hebben er nog ergens een paar miljoen van op voorraad, dat kan natuurlijk ook 😉

Reputatie 7
Badge +22

De GS105e bestaat al sinds 2010. En word volgens mij officieel niet eens meer ondersteund door Netgear.

@Nick83 dan vind ik het raar dat KPN deze switch nog steeds verkoopt op hun site als Netgear deze type niet meer ondersteund. 🤔😉

Hallo @Nick83 en @Dennis Schreve , versie 2 V2 van de 105 is nu in omloop en wordt nog steeds ondersteund.

 

Reputatie 7
Badge +22

Hallo @Nick83 en @Dennis Schreve , versie 2 V2 van de 105 is nu in omloop en wordt nog steeds ondersteund.

 

😂 Waar heb je dat dan gelezen? 🤔😉 De sites waar ze het verkopen zijn ook niet echt scheutig met hun “specificaties”. 😁

Reputatie 7
Badge +24

Hallo @Nick83 en @Dennis Schreve , versie 2 V2 van de 105 is nu in omloop en wordt nog steeds ondersteund.

Klopt. Ik zie inderdaad ook dat die nog steeds ondersteund word. Maar de 305 is wel z'n opvolger denk ik.