Vraag

Trage verbinding naar gaming server

  • 16 January 2021
  • 3 reacties
  • 170 keer bekeken

  • Nieuwkomer
  • 1 reactie
Normaal heb ik een latency van rond de 30ms. In dit geval is de latency rond de 170ms.
 
Een tijdje later zie je dat de verbinding zich herstelt heeft.

Een paar jaar geleden was OnsBrabantNet mijn provider, die is ondertussen overgenomen door KPN. Daar heeft men toen bij een soortgelijk probleem vastgesteld dat er een probleem was met een server die verbinding maakte met de Verenigde Staten. Kan dat nu ook het geval zijn?

Dit probleem heeft zich vorig jaar ook al een aantal keer voorgedaan. Toen heb ik geen melding gemaakt, het gaat meestal na een half uur ook wel weer over. De afgelopen maanden heb ik het overigens niet gezien, vandaag dus weer wel.

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Badge

Hoi!
Dit probleem viel exact samen met de live stream van Amstel Live. Naar eigen zeggen hebben ze > 680.000 kijkers gehad.
Ik zie hier in mijn Smokeping dezelfde grafieken. Transitverkeer kreeg een ping van meer dan 160 ms en ook packet loss. Intern verkeer, verkeer van- en naar Ziggo en ook verkeer van en naar Google, Facebook en Cloudflare bleef wel goed gaan.
Toen de stream om 22.18 uur voorbij was, werd alles binnen twee minuten weer helemaal normaal.

Hoi!
Dit probleem viel exact samen met de live stream van Amstel Live. Naar eigen zeggen hebben ze > 680.000 kijkers gehad.
Ik zie hier in mijn Smokeping dezelfde grafieken. Transitverkeer kreeg een ping van meer dan 160 ms en ook packet loss. Intern verkeer, verkeer van- en naar Ziggo en ook verkeer van en naar Google, Facebook en Cloudflare bleef wel goed gaan.
Toen de stream om 22.18 uur voorbij was, werd alles binnen twee minuten weer helemaal normaal.


Dus bij Ziggo gaat het wel goed maar bij KPN niet? Wat wil dat dan zeggen? Dat KPN zijn zaakjes niet op orde heeft? Dat iedere keer dat er een groot live stream evenement is gebruikers van KPN die een goede verbinding nodig hebben dan maar even moeten wachten?

 

Ik heb dit al eens vaker meegemaakt, dus wanneer dit weer voorkomt moet ik maar even googelen of er weer een online evenement is en wanneer dat dan afgelopen is en dan maar wachten……………………...

Badge

Hoi!
Dit probleem viel exact samen met de live stream van Amstel Live. Naar eigen zeggen hebben ze > 680.000 kijkers gehad.
Ik zie hier in mijn Smokeping dezelfde grafieken. Transitverkeer kreeg een ping van meer dan 160 ms en ook packet loss. Intern verkeer, verkeer van- en naar Ziggo en ook verkeer van en naar Google, Facebook en Cloudflare bleef wel goed gaan.
Toen de stream om 22.18 uur voorbij was, werd alles binnen twee minuten weer helemaal normaal.


Dus bij Ziggo gaat het wel goed maar bij KPN niet? Wat wil dat dan zeggen? Dat KPN zijn zaakjes niet op orde heeft? Dat iedere keer dat er een groot live stream evenement is gebruikers van KPN die een goede verbinding nodig hebben dan maar even moeten wachten?

 

Ik heb dit al eens vaker meegemaakt, dus wanneer dit weer voorkomt moet ik maar even googelen of er weer een online evenement is en wanneer dat dan afgelopen is en dan maar wachten……………………...

Het voorbereiden op grote verkeerspieken is iets wat voor providers lastig kan zijn. Niet alleen qua mogelijkheden maar ook financieel. Tijdelijk omleiden van routes tijdens overbelasting brengt ook verschillende andere risico’s met zich mee. Ik denk dat wanneer het iedere avond zo zou zijn, er wel naar een oplossing zou worden gekeken. In dit geval was het een open, gratis live stream van 5,5 mbit waar uiteindelijk volgens eigen zeggen meer dan anderhalf miljoen mensen naar hebben gekeken. Dat verkeer moest ergens heen (Fastly CDN). Uiteindelijk liep even na negen uur het verkeer zelfs via Londen.

Hieronder de grafiek vanaf mijn KPN-lijn (WBA, Zwolle-Zuid, glas 500 down, 1000 up, PON) naar Iron Mountain datacenter Amsterdam, Tilaa:


Hieronder de grafiek naar Iron Mountain datacenter Haarlem (voormalige EvoSwitch), Tilaa:


Hieronder de grafiek naar Ziggo, kantoor in Nieuwleusen, consumentenlijn, niets aan de hand:


Hieronder de grafiek naar KPN WBA, huis in Heino, consumentenlijn, niets aan de hand:


Hieronder de grafiek naar Tweakers.net, True Servers:


Hieronder de grafiek naar OpenDNS:


Hieronder de grafiek naar Telefonica, Duitsland:


Hieronder de grafiek naar U.C. Berkeley, Amerika:


Alles dus vanaf KPN glas, Zwolle, met als eerste hop 195.190.228.21. Dezelfde problemen zag ik ook vanaf gebruikers van KPN in Raalte en Heino (enige twee die ik heb kunnen raadplegen, probleem dus niet beperkt lijkt geweest tot daar, maar algemeen lijkt geweest).

Tussen datacenters Iron Mountain in Haarlem en Amsterdam, Tilaa:


Het Nederlandse internet lag in z’n algemeen dus flink op z’n gat gisteravond, lijkt het.