Beantwoord

Up- en downstream snelheden worden niet gehaald

  • 14 September 2022
  • 7 reacties
  • 103 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Goedenavond. 

 

Ik heb last van een constante slechte wifi snelheden. Zowel up als down. Vlgs mijn abonnement zou dit om en nabij de 200Mbt moeten liggen, maar ik haal nauwelijks 45Mbt (of zelfs nog minder). Dit is getest met diverse snelheids programma's.  Toen ik vorig jaar overstapte naar de KPN, was de snelheid 200Mbt en zelfs soms meer. Maar het is nu om te janken. Als ik de Wi-Fi manager start, dan is het even beter (om en nabij de 100Mbt) maar binnen een paar minuten zakt de snelheid weer in als een pudding. Ik werk regelmatig thuis en gebruik daarbij o.a. solid works wat ik draai vanaf onze bedrijfs server. Met 200Mbt was dit géén enkel probleem,  maar met minder dan 100 en dus soms zelfs 45Mbt (of minder) krijg ik soms time-out meldingen. 

Heel vervelend.

 

Iemand een idee hoe weer naar de 200Mbt te komen? 

 

Hoor het graag

icon

Beste antwoord door Anonymous 14 September 2022, 20:24

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Eerst even iets rechtzetten: in contracten wordt een snelheid afgesproken op de modem, bekabeld. Aan draadloze snelheid hangt geen garantie, bij geen enkele provider.

Alles wat daarachter via wifi plaatsvindt, daarin heb je als gebruiker zelf een belangrijke rol. Gelukkig kun je zelf veel doen.

Je geeft weinig info in je post, maar signaal hangt af van aantal devices, positionering, frequentieband, storende signalen van de buren en noem maar op. Dus het is vast mogelijk om wat te helpen, maar dan is uitleg van je LAN/setup wel nodig.
 

Wat je zelf kunt doen is pc bekabeld aansluiten, bekabelde repeaters, dichtbij je werkplek, goed naar achtergrondsignalen kijken. Evt extra repeaters plaatsen etc.

Reputatie 1
Badge

Goedemiddag. Sorry voor  mijn late reactie. 

 

Ik heb een laptop direct via een patch kabel op het modem aangesloten. En de up- en down zijn prima. 

 

(Bedraad)

Maar zodra ik op de WiFi ga (ook al een paar cm van het modem), zakt de snelheid in elkaar. Ik kom dan niet boven de 50Mbt uit. Ik heb tot een paar weken geleden een prima WiFi signaal gehad, waarbij in de woonkamer (ca. 5 meter van het modem) moeiteloos 200Mbt haalbaar was. Zelf op zolder was een snelheid van 150Mbt haalbaar. 

Wij hebben 3 super WiFi punten. Één bij het modem, één bij de TV op de begane grond en één op de slaapkamer op de 1e verdieping, ook bij de TV. 

Er zijn in ons huis, géén wijzigingen geweest. Ook nog even bij de directe buren geïnformeerd, maar ook daar is niets anders dan normaal.

Wederom de WiFi Manager gestart, met als resultaat dat de snelheid kortstondig omhoog gaat, om daarna weer af te zakken naar de ca. 50Mbt.  En dat is gemeten pal naast het modem.

 

Als iemand nog wat weet, dan hoor ik het graag.

 

groeten.

 

 

 

 

Hallo @Bushmaster welk merk en type modem heb je van KPN in bruikleen en welke super wifipunten heb je, de witte ronde, type I of de zwarte ronde, type II?

 

Reputatie 1
Badge

Beste  JanD.

Dank je voor je reactie. Ik heb 3 witte super Wi-Fi punten. Een bij het modem en de overige 2 bij de TV's in de woonkamer en in een slaapkamer. Afstand ongeveer 3 meter van het modem. Het modem is de KPN Box12. Wat ook opgevallen is dat al enige tijd bij het Wi-Fi ontvangst symbool op mn telefoon, het symbool van Wi-Fi  6 niet meer weergegeven wordt.

Groeten en alvast bedankt.

 

 

Hallo @Bushmaster , de witte wifipunten ondersteunen geen wifi6 (ax), dus als jouw telefoon, die dat wèl zou ondersteunen, verbinding maakt met de wifipunten is dat logisch.

Als je in de modem wifi6 (ax) aan hebt staan en de telefoon maakt daar verbinding mee, zou je dat symbool wel moeten zien. Om een verbinding van jouw telefoon met de modem te forceren, zou de de wifipunten tijdelijk uit kunnen schakelen.

Bij het moden moet geen wifipunt staan, daar het modem zelf al wifi uitzendt, dat kan elkaar tegenwerken.

Verder, indien mogelijk, de wifipunten bekabeld aan het modem aansluiten.

Succes.

 

Reputatie 1
Badge

Beste JanD.

Sorry voor mijn late reactie. Ik reis vrij veel, vandaar. Bij het modem staat één superwifi-punt, middels een netwerkkabel aangesloten op het modem. Dit is door de monteur zo gedaan. Het lijkt mij aannemelijk dat dit dan goed zou moeten zijn. Het bedraad aansluiten van de overige 2 super wifi-punten is praktisch niet haalbaar. Wel heb ik naar mijn thuiswerkplek een netwerkkabel aan kunnen liggen, daar er een lasdoos over was. Wat schetst mijn verbazing? Bedraad kon ik nu ook niet meer boeven de 50 Mb (up en down). Resetten van het modem bied géén uitkomst. Vlgs mijn abonnement zou dit 200Mb moeten zijn. Dus al met al uiterst ontevreden (helaas). 

 

Ik zou dit heel graag op de een of andere manier opgelost zien. 

 

Groeten.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +19

Hi @Bushmaster, welkom thuis weer! We denken alsnog graag met je mee natuurlijk.

Ik lees dat je snelheid nu ook via de internetkabel lager uitvalt, terwijl dat voorheen niet zo was (hoger in je topic). Kan je vertellen hoe je laptop precies aangesloten was? Welk modem heb je? En hoe is de snelheid als je je laptop rechtstreeks met een kabel op het modem aansluit?