Beantwoord

Upload maar 0,5Mbps na overstap van 500/500 naar 1000/500

  • 2 July 2021
  • 15 reacties
  • 156 keer bekeken

Badge

Gisteren overgestapt van 500/500 naar 1000/500.

Download ca 950 Mbps maar upload kom ik niet verder dan 0,5 Mbps. Dit was daarvoor niet het geval. Reeds gedaan modem uit/aan gezet. Meting direct met kabel achter de router (Fritzbox 7950).

 

Nog andere oplossingen?

 

icon

Beste antwoord door rpmeier 2 July 2021, 10:01

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @rpmeier 

Ben benieuwd wat je te zien krijgt als je inlogt in de Fritzbox en bij Internet de Overeengekomen lijneigenschappen bekijkt. 

Ik zie die gegevens bij Internet - DSL informatie - tabblad DSL. Jij hebt glas maar denkt niet dat het menu in de box er heel anders uit ziet.

Badge

Zie onder, DSL disabled.

 

 

Reputatie 5
Badge +4

Dus onderstaand kun je niet bereiken of inzien? Dat wordt niet aangepast naar aansluitingen met een Glas aansluiting?

 

Ik heb DSL en je bij mij zie je nu dat mijn upload bijna de helft lager is dan de capaciteit. 

Reputatie 7
Badge +10

Weet je zeker dat je upload niet 0,5 Gbps is..?

Reputatie 5
Badge +4

Weet je zeker dat je upload niet 0,5 Gbps is..?

Die zou nu ook hoger moeten zijn aangezien KPN van de week de upload snelheid ook naar 1GB heeft verhoogd. 

Badge

Weet je zeker dat je upload niet 0,5 Gbps is..?

Nee op KPN speedtest staat echt 0,5Mbps. Versus 950 Mbps bij download.

Badge

Dus onderstaand kun je niet bereiken of inzien? Dat wordt niet aangepast naar aansluitingen met een Glas aansluiting?

 

Ik heb DSL en je bij mij zie je nu dat mijn upload bijna de helft lager is dan de capaciteit. 

 

Ik heb bij mij geen tabblad DSL informatie. Waarschijnlijk doordat deze disabaled is. Dit was al bij configureren Fritzbox en toen gewoon 500/500.

Reputatie 5
Badge +4

Jammer dat je niet kan inzien wat je lijncapaciteit etc. Misschien kun je het beste even bellen met de klantenservice op 0800-0402. 

Reputatie 3
Badge

@Ray_mond 

 

Je geeft aan dat uploadsnelheid ook is verhoogd naar 1 gbit. Waar haal je deze info vandaan dan ?

Ben sinds het bestaan van gbit abbo deze genomen, eerst zou upload eind 2020 verhoogd worden, alle info die ik kan vinden zou nu halverwege 2021 het verhoogd worden (en halverwege zijn we alweer voorbij)

 

 

Groet,

 

Bart

 

Reputatie 5
Badge +4

KPN verhoogt ergens in Juli de upload naar 1Gbit. Dit was oa op tweakers en nu.nl te lezen. Nu is het nog 500Mbit.

Reputatie 5
Badge +4

@Ray_mond

 

Je geeft aan dat uploadsnelheid ook is verhoogd naar 1 gbit. Waar haal je deze info vandaan dan ?

Ben sinds het bestaan van gbit abbo deze genomen, eerst zou upload eind 2020 verhoogd worden, alle info die ik kan vinden zou nu halverwege 2021 het verhoogd worden (en halverwege zijn we alweer voorbij)

 

 

Groet,

 

Bart

 

Mijn bron is Tweakers maar heb het ook hier op het forum voorbij zien komen. 

Edit: Ook KPN meldt het zelf, vanaf juli. Waarschijnlijk gaat het dus in batches en is nog niet iedereen zijn snelheid verhoogd. 

Badge

@Ray_mond

 

Je geeft aan dat uploadsnelheid ook is verhoogd naar 1 gbit. Waar haal je deze info vandaan dan ?

Ben sinds het bestaan van gbit abbo deze genomen, eerst zou upload eind 2020 verhoogd worden, alle info die ik kan vinden zou nu halverwege 2021 het verhoogd worden (en halverwege zijn we alweer voorbij)

 

 

Groet,

 

Bart

 

Nee deze blijft 500 Mbps. Download heb ik verhoogd van 500 naar 100.

Badge

Waarschijnlijk (deel) van de oplossing gevonden.

 

Vorige week DNSv4 van “ internetaanbieder toegewezen DNSv4-server gebruiken (aanbevolen)”  aangepast naar 1111. Nu weer terug gezet. Even testen komende uren.

Reputatie 7

Mijn bron is Tweakers maar heb het ook hier op het forum voorbij zien komen. 

Vanaf juli 2021 zal KPN de upload van het 1Gbps abonnement verhogen 500Mbps naar 1Gbps. De uitol daarvan zal gefaseerd plaatsvinden en dat betekent dat jouw aansluiting nog (lang) niet aan de beurt hoeft te zijn geweest.

De kans is groot dat jouw aansluiting, net als de mijne, gewoon nog 1000/500Mbps is.

Het is overigens apart (misleidend) dat KPN in zo'n situatie dan al wel een 1Gbps upload vermeldt bij de Ultrasnel optie.

Het kan natuurlijk ook zijn dat KPN "vergeten" is de tekst van de maximaal haalbare snelheid aan te passen. Mij maakt het allemaal niet uit, ik kan namelijk het werkelijke verbruik meten van ons gezin en dan komen we op de vrijdag-, zaterdag- en zondagnacht na veelal niet boven de 80Mbps. In die genoemde nachten worden full backups gesynchroniseerd tussen mijn NAS en een NAS elders en dan wordt mijn 200Mbps abonnement wel volledig belast.

Ik raad iedereen aan om eens na te gaan wat het werkelijke verbruik is en niet te denken dat meer ook beter is. De enige waarvoor het beter is is de aandeelhouder van KPN.

@rpmeier, Jij hebt een FRITZ!Box 7590 en dus ben jij in staat om jouw werkelijke verbruik eenvoudig te meten. Ik ben wel benieuwd wat jij nu werkelijk verbruikt.

Kan je ook eens een screenshot plaatsen van de uitkomst van een snelheidsmeting (Speedtest)?

Reputatie 5
Badge +4

Maar waar het omgaat is dat @rpmeier aangeeft een upload te hebben van een slak. Hij haalt dus niet eens de 500 Mbit/s.