Beantwoord

Vaak router opnieuw opstarten door thuiswerken

  • 1 May 2020
  • 8 reacties
  • 395 keer bekeken

Beste forumleden,

Sinds ik door het hele corona gebeuren thuis ben gaan werken moet ik vaak, zeg elke 2 dagen, de router opnieuw opstarten omdat ik dan via de vpn geen verbinding met werk kan maken.(bekabeld aangesloten op desktop)

Verder heb ik geen problemen met mijn internet, ook als ik mijn werk laptop dezelfde handeling volg werkt dit wel, lijkt dus enkel mijn desktop eens in de zoveel tijd te blokkeren. mijn gedachte is dat als ik enkel op de laptop zou werken dit hier ook voor zal komen.

Systeembeheer van mijn werk meld mij dat het een vaker voorkomend probleem is bij collega's die ook kpn hebben, en geeft aan dat het waarschijnlijk komt doordat ram volstroomt door de grote hoeveelheid data die nu ineens door een consumenten router gaat.

 

nu is mijn wens natuurlijk dat dit opgelost wordt door eventueel andere router of wijziging van instellingen?

 

ik kan me voorstellen dat dit gewoon een pijntje van thuiswerken is, maar is er dan misschien een mogelijkheid dat ik de experiabox V10 elke nacht automatisch opnieuw kan laten opstarten?

 

Hoor graag jullie gedachte en of oplossing hiervoor :relaxed:

alvast bedankt.

 

heb hier trouwens tweemaal via de chat al contact over gehad met kpn

  1. terugzetten naar fabrieksinstellingen (niet geholpen)
  2. Dit zijn de routers die we hebben en helaas kan de modem dit niet aan. 
icon

Beste antwoord door Peter A. 2 May 2020, 08:27

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Wat ik wel weet is dat je wifi kan uitschakelen op bepaalde momenten. Misschien dat deze oplossing tijdelijk kan helpen. De router herstarten is niet mogelijk automatisch. Je kunt wel een tijdschakelaar op de 220 aansluiten.

Maar het is medicijnen tegen de symptomen en geen oplossing voor je problemen.

Reputatie 7

Sinds ik door het hele corona gebeuren thuis ben gaan werken moet ik vaak, zeg elke 2 dagen, de router opnieuw opstarten omdat ik dan via de vpn geen verbinding met werk kan maken.(bekabeld aangesloten op desktop)

Dit zou absoluut niet nodig hoeven zijn. Ik gebruik al vele jaren zeer veel VPN verbindingen en die draaien allemaal probleemloos. Sommige site-2-site VPN verbindingen zijn 24x7 up and running.

 

Systeembeheer van mijn werk meld mij dat het een vaker voorkomend probleem is bij collega's die ook kpn hebben, en geeft aan dat het waarschijnlijk komt doordat ram volstroomt door de grote hoeveelheid data die nu ineens door een consumenten router gaat.

Een consument verbruikt in zijn vrije tijd heel wat meer data dan voor zijn werk.

Een Netflix filmpje kijken kost echt vele malen meer aan data dan "in the cloud" werken op bijvoorbeeld een Citrix omgeving.

 

Wat de oorzaak wel is weet ik niet en wat mij bevreemdt is dat je de Experia Box opnieuw moet opstarten om weer verder te kunnen.

Wat ik wel weet is dat je wifi kan uitschakelen op bepaalde momenten. Misschien dat deze oplossing tijdelijk kan helpen. De router herstarten is niet mogelijk automatisch. Je kunt wel een tijdschakelaar op de 220 aansluiten.

Maar het is medicijnen tegen de symptomen en geen oplossing voor je problemen.

ja dit is inderdaad slechts een work around om het voor elkaar te krijgen

Sinds ik door het hele corona gebeuren thuis ben gaan werken moet ik vaak, zeg elke 2 dagen, de router opnieuw opstarten omdat ik dan via de vpn geen verbinding met werk kan maken.(bekabeld aangesloten op desktop)

Dit zou absoluut niet nodig hoeven zijn. Ik gebruik al vele jaren zeer veel VPN verbindingen en die draaien allemaal probleemloos. Sommige site-2-site VPN verbindingen zijn 24x7 up and running.

 

Systeembeheer van mijn werk meld mij dat het een vaker voorkomend probleem is bij collega's die ook kpn hebben, en geeft aan dat het waarschijnlijk komt doordat ram volstroomt door de grote hoeveelheid data die nu ineens door een consumenten router gaat.

Een consument verbruikt in zijn vrije tijd heel wat meer data dan voor zijn werk.

Een Netflix filmpje kijken kost echt vele malen meer aan data dan "in the cloud" werken op bijvoorbeeld een Citrix omgeving.

 

Wat de oorzaak wel is weet ik niet en wat mij bevreemdt is dat je de Experia Box opnieuw moet opstarten om weer verder te kunnen.

voor mijn werk gaat het om bestanden variërend tussen paar mb tot paar honderd mb.

maar als ik mijn systeembeheerder goed begreep gaat het vooral om opslag van netwerkadres, hardware adres, etc..

Reputatie 7

voor mijn werk gaat het om bestanden variërend tussen paar mb tot paar honderd mb.

Dat is dus twee keer niets.

 

maar als ik mijn systeembeheerder goed begreep gaat het vooral om opslag van netwerkadres, hardware adres, etc..

Nee, dat kost helemaal geen ruimte.

Oke, dit kan zoveel verstand heb ik er niet van. Maar blijft apart dat en herstart het oplost.

ben benieuwd of iemand van kpn kan melden of ze dit vaker hebben gehoord.

Reputatie 4
Badge +3

Ik heb het vermoeden dat het aan de instellingen van de VPN verbinding ligt dat het niet goed werkt. Ik werk ook al jaren thuis met VPN verbindingen en gebruik een Experia V10a met daarachter een Ubiquiti Edgerouter X. De hoeveelheden data die ik per dag er doorheen stuw is vele malen hoger en zonder problemen. Daarnaast heb ik ook geen een keer uitval gehad. Ik werk gewoon bekabeld vanaf een laptop. Zoom, Skype, Teams videogesprekken, Netflix en bedrijfsdata versturen gaat ook zonder problemen. Ik heb wel de WiFi uitstaan op de Experia V10a maar volgens mij moet dat geen verschil maken. Mijn advies is om toch even met de systeembeheerder contact op te nemen. De hoeveelheden data die je verstuurt is ook niet echt spectaculair.

Reputatie 7
Badge +20

In theorie zou het gewoon probleemloos moeten werken @FrankDD. Maar om weer verbinding te krijgen moet je dus herstarten. Mogelijk dat het toch ergens anders mis gaat met de VPN. Wellicht kan de systeembeheerder daar nog iets meer over zeggen?