Beantwoord

Verbinding stottert en versnelt vervolgens

  • 21 April 2021
  • 18 reacties
  • 338 keer bekeken

Hi!

 

Sinds een aantal dagen ben ik nieuwe klant bij KPN Thuis met een glasvezel verbinding. De snelheid is prima (200 mbit), maar ik merk issues met live verbindingen zoals video bellen en wifi bellen via mijn telefoon.

 

Om de paar minuten merk ik dat mijn verbinding even stil ligt, waardoor zaken als een video call even haperen. Soms wordt deze tijd ‘ingehaald’ door beeld of geluid dat vervolgens even versneld afspeelt.

 

Ik heb even gekeken en dit lijkt te komen door ‘bufferbloat’. Ik heb een test gedaan op DSL reports en daar krijgt mijn bufferbloat ook een ‘C’ als waardering.

 

Ik maak gebruik van de Experiabox 10 en 2 superwifi punten.

 

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Thanks!

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 23 April 2021, 18:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Badge +19

Dat klinkt niet goed. Ervaar je dit met de bekabelde pc of laptop ook? Of is het alleen Wi-Fi? Heb je het glasvezelkastje al een keer 2 minuten van de stroom gehaald?

Hi Joep,

 

Dank voor je antwoord! Ik heb op dit moment niets in huis dat ik bekabelt kan aansluiten, dan moet ik een USB-C verloopstekkertje kopen.

Ik heb het kastje 2 minuten van de stroom gehaald en opnieuw getest (toen was ik ook verbonden met de Xperia box ipv de superwifi punten), en dat scoort nog slechter. Hiermee lijken wel de superwifi punten uitgesloten als oorzaak.

 

Ik zie trouwens nu mijn MacBook weer via de superwifi punten is verbonden dat in het dashboard van mijn Experiabox onder ‘ethernet’ staat. Maar dat komt denk omdat die superwifi via ethernet aan de Experiabox zit.

Hoi @O Handelskade . Wat een vervelend gedoe. 

Werk jij op een  VPN? 

Hi Erwin,

 

Nee ik gebruik geen VPN. Ik gebruikte wel Google DNS maar die heb ik ook verwijderd.

 

Thanks!

Ik vermoed dat het een wifi issue is maar dat kan ik pas hardmaken als we een bekabelde verbinding hebben getest. 

Hoe druk is het qua wifi signalen in jouw omgeving? 

Ik heb niks meer gehoord. Ik ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, weet je mij te vinden.

Hi Erwin,

Ik was even stil omdat ik op de levering van Ethernet adapter aan het wachten was. Die kwam vanmorgen binnen!

 

Ik heb twee testen gedaan:

 

Je ziet inderdaad dat bufferbloat minder is, vooral bij het uploaden. Ik heb ook even gekeken hoe druk het is qua netwerken. Dat valt er mee, van de 12 die ik ontvang zijn er 5 van mij (verschillende 2.4 en 5 ghz versies vanaf de extenders, etc.). Ik deel alleen kanaal 36 met een Fritzbox van de buren.

 

Geeft bovenstaande jou mogelijk aanknopingspunten om een oorzaak te achterhalen?

 

Dank!

Ik moet je bekennen dat die website me niet zoveel zegt. Bufferbloat is een mooie term maar ik kan er (nog) niet zoveel mee.

Uiteraard neem ik je klachten wel serieus. Je ondervind haperingen bij videobellen. Om welke applicaties hebben we het dan?

Is dit generiek? Speelt het bij iedereen waar jij contact mee maakt? Zijn deze haperingen er ook als jij videobelt met een bekabelde verbinding?
Wat zijn de uitkomsten van speedtest via onze website? https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm

Ik zit hier bijvoorbeeld zelf ook geregeld in een teams vergadering en dat is soms ook geen 'gestroomlijnde’ ervaring ;-)

 

Hi Erwin,

Het is nu wel minder nu ik via ethernet ben verbonden vanaf een Super WiFi Punt! Ik heb ook even een speedtest gedaan: https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/b83038b0-abf4-11eb-8866-61ab45b40df8

 

Ik merk via bellen via Slack, Whereby en Zoom dat ik soms stotter. Ook als ik bel via mijn telefoon via WiFi bellen. Dat heb ik nu uitgezet omdat dat via 5g beter gaat.

 

Wat er dus gebeurt is dat er een halve seconde hapering is, waarna de audio terugkomt en even versneld wordt afgespeeld totdat ik weer bij ben. Omdat dat dus met WiFi bellen op mijn iPhone gebeurt en met beeld bellen op mijn Mac (dit laatste dus in verminderde mate sinds de bekabelde verbinding) was mijn vermoeden dat het maybe in de router mis gaat. Dingen die niet live zijn zoals Netflix streamen of iets downloaden gaan overigens prima en super snel!

 

Kan dit mogelijk met packet loss te maken hebben?

 

Thanks!

Die kans is niet groot. Ik denk zelf aan je wifi. Wat voor experiabox staat er bij jou thuis?

Hi Erwin,

Ik heb de Xperiabox 12! Met dus 2 super wifi punten. Ik begrijp dat die vrij nieuw is?

Thanks!

Klopt. Nu is het zo dat de wifi op de box12 eigenlijk uit moet als je er superwifi op hebt aangesloten. Dit gebeurt helaas niet automatisch.

Weet jij of de wifi op de box12 nog aanstaat? Je kunt eens proberen om in te loggen via 192.168.2.254 (wachtwoord staat op het modem. Dit is vaak wel een heel lastig wachtwoord met gekke leestekens en klein geprint)

Hi Erwin,

Yes die stond aan, die heb ik via de beheeromgeving uitgezet. Volgens mij staat er alleen nog een gast netwerk aan maar die heeft ook ander SSID. 

Zou ik verschil moeten merken hierdoor?

Die zouden in elkaars vaarwater kunnen zitten. Ik ben benieuwd of het voor verbetering heeft gezorgd.

Even een update:

Ik heb mijn stotter issues inmiddels opgelost met een mesh systeem van TP-Link dat QoS functionaliteiten heeft. Ik heb apparaten die ik voor live verbindingen gebruik prioriteit gegeven en dat werkt als een zonnetje.

 

Helaas heb ik de superwifi punten van KPN nu niet in gebruik, maar door het mesh systeem heb ik evengoed overal signaal.

 

Dank voor de hulp!

Zit er nog garantie op die superwifi's, @O Handelskade ?

@O Handelskade : Als ik de oplossing goed begrijp, was het probleem dus wel degelijk bufferbloat? Ik zit met exact dezelfde symptomen en mijn probleem wordt totnogtoe als zeer lastig, vreemd en onherkenbaar ervaren. 

Het zou mij heel erg helpen te snappen hoe jij dit hebt opgelost, en wat uiteindelijk het probleem bleek, om hier zelf ook interventie voor te plegen. Alvast bedankt! 

Hi Lorena,

Mijn oplossing was om uiteindelijk de router van KPN en de super wifi punten helemaal niet te gebruiken en op een mesh systeem van TP Link over te stappen. Daarin heb ik mijn MacBook en iPhone voorrang gegeven in het netwerk en dat lost het aardig op. 

Mogelijk een beetje onbevredigend antwoord, maar ik heb internet nodig voor mijn zaak dus dit probleem laten voortduren kostte mij meer dan even een professionele router kopen.