Beantwoord

Verbinding teruggezet van XGSPON naar GPON?

  • 10 May 2024
  • 12 reacties
  • 249 keer bekeken

Ik heb internet van Budget. Glasvezel, met een Genexis-ONT. Zou geschikt zijn voor XGSPON, zo begreep ik het. Er is een probleem ontstaan dat in KPN-netwerk lijkt te zitten. Er zijn middels 2 KPN-monteurs geweest die er niet uitkomen en het lijkt alsof er niet voldoende afstemming tussen de partijen plaatsvindt. Misschien kan hier iemand er iets zinnigs over zeggen.

Mijn verbinding werkte tot ongeveer een maand geleden goed. Over glas dus. Toen heb ik een snelheids-upgrade aangevraagd. Kort daarop stopte de verbinding (ONT knippert).

Er kwam een monteur. Die constateerde dat de verbinding ten onrechte van XGSPON was teruggezet naar GPON. Is er iemand die weet of dit logisch is? En waar gebeurt dat, in het datacenter?

Daarop werd een actie uitgezet bij KPN om dat te herstellen.

Als gevolg werd er - 3 weken later - weer een monteur gestuurd (?). Die heeft een meting tot aan de wijkcentrale gedaan, alles goed. Volgens hem moet er GPON-apparatuur geplaatst worden.

Mijn verbinding heeft echter gewoon gewerkt met de huidige ONT. Volgens de eerste monteur was dat XGSPON en zou dat het ook moeten zijn,

Wanneer ik Budget bel zit er een wachttijd van dagen tot een week op iedere actie bij KPN. Ik heb de indruk dat de monteur niet met de juiste opdracht en/of de juiste spullen op pad gestuurd wordt.

Wat kan ik doen om mijn verbinding terug te krijgen?

icon

Beste antwoord door Ik_Combineer 12 May 2024, 08:27

Bekijk origineel

12 reacties

Met Budget contact opnemen, want daar ben je klant @Rob-v-k , hier op het KPN-forum kan men helaas helemaal niets voor je betekenen.

 

Het lijkt in het Kpn-netwerk te zitten @N.N. . Vandaar een poging hier. 

Reputatie 7
Badge +12

Dit is het forum van de provider KPN. Uw enige aanspreekpunt is budget als dat uw provider is. 

Klopt, dat probeer ik ook. Wat mij zou helpen is om te weten wat de meest logische oplossing is.

- in het datacenter (?) de lijn op xgspon instellen 

- de Ont laten wisselen voor een gpon-variant

Misschien is er iemand met kennis van zaken daar een antwoord op kan geven? 

Reputatie 2
Badge

Xgspon is van het netwerk en de monteurs van de provider van kpn hebben daar geen toegang toe. Dus inderdaad zal je budget moeten contacten. Dat is wel het vervelende natuurlijk.

Klopt, dat probeer ik ook. Wat mij zou helpen is om te weten wat de meest logische oplossing is.

- in het datacenter (?) de lijn op xgspon instellen 

- de Ont laten wisselen voor een gpon-variant

Misschien is er iemand met kennis van zaken daar een antwoord op kan geven? 

Ik_Combineer is een gecertificeerd KPN-monteur die hier op persoonlijke titel reageert @Rob-v-k  en dat is dus iemand met kennis van zaken vanuit KPN zelf, dus hoe duidelijker wil je het hebben?

 

Klopt, dat probeer ik ook. Wat mij zou helpen is om te weten wat de meest logische oplossing is.

- in het datacenter (?) de lijn op xgspon instellen 

- de Ont laten wisselen voor een gpon-variant

Misschien is er iemand met kennis van zaken daar een antwoord op kan geven? 

Ik_Combineer is een gecertificeerd KPN-monteur die hier op persoonlijke titel reageert @Rob-v-k  en dat is dus iemand met kennis van zaken vanuit KPN zelf, dus hoe duidelijker wil je het hebben?

 

Dat waardeer ik, ik wil ook niemand op zijn tenen trappen. Ik zit alleen een beetje klem tussen een provider die slecht communiceert met Kpn-netwerk en een storing waar geen schot in zit. Ik had gehoopt hier wat achtergrondinfo te vinden om er zelf richting aan te geven. Ik zoek verder. 

Dat heb je met een 'budget' provider.

 

Precies ☝

Mijn buurvrouw is na het verplichte jaar 'gillend' weg gegaan bij Budget Thuis.

Maar eh... Budget blijven bellen. Eens moet het goed komen. 

Reputatie 7
Badge +12

Klopt, dat probeer ik ook. Wat mij zou helpen is om te weten wat de meest logische oplossing is.

- in het datacenter (?) de lijn op xgspon instellen 

- de Ont laten wisselen voor een gpon-variant

Misschien is er iemand met kennis van zaken daar een antwoord op kan geven? 

Dit zijn beide zaken die maar 1 iemand kan regelen; de provider budget. Er valt met hun niet te onderhandelen over welke smaak je krijgt dus hier vragen wat beter is heeft geen zin. Hun zullen het probleem moeten oplossen op hun manier.

Xgspon is van het netwerk en de monteurs van de provider van kpn hebben daar geen toegang toe. Dus inderdaad zal je budget moeten contacten. Dat is wel het vervelende natuurlijk.

Bij nieuw aangelegde gebieden kunnen wij de kast niet in op dit moment. Mogelijk komt daar later verandering in maar je kan ongeveer zeggen dat alles wat is aangelegd in 2023 of later wij niet bij kunnen. In eerder aangelegde PON gebieden of in gebieden waar het GOF is omgezet naar PON kunnen we de kast nog in. Het is dan ook ongeveer 50/50.

Ik heb vanmorgen de overstap naar KPN aangevraagd. Ik kan dat wachtrij-muziekje van Budget echt niet meer horen inmiddels 😉

Reputatie 4
Badge +4

Ik heb vanmorgen de overstap naar KPN aangevraagd. Ik kan dat wachtrij-muziekje van Budget echt niet meer horen inmiddels 😉

Welkom bij KPN! 💚

Reageer