Verhuizing - aanschaf Draadloze Wifi Versterkers (wit rond model) icm switch

  • 3 January 2020
  • 9 reacties
  • 69 keer bekeken

Beste forumleden,

Ivm verhuizing naar een grotere woning ben ik onze wifi installatie aan het ‘heroverwegen’. Ik ben een redelijke leek op het gebied van wifi installaties, dus be kind :)

Woonoppervlakte wordt ongeveer 170m2, verdeeld over drie etages. Nieuwbouw, dikke en gewapende vloeren. KPN Glasvezel is voorzien.

Ik beschik over een ExperiaBox V10, deze verhuist mee. De afweging is om nu voor  (tenminste) 3 Draadloze Wifiversterkers te gaan. Hierover een aantal vragen:

  • Zijn alle versterkers bedraad op de EP aan te sluiten? Ik weet dat dit tegen de “mesh” gedachte ingaat, maar ik ben benieuwd of deze versterkers dan als een soort AP’s gaan fungeren? Of is er per definitie maar 1 bedraad aangesloten op de EP?
  • Mocht de vraag hierboven met “ja” kunnen worden beantwoord, werkt iets dergelijks dan ook als ik een NETGEAR switch gebruik (het zal een switch zijn die IGMP Snooping ondersteunt, dit ivm 4K TV ontvangers)? 
  • Omdat ik ook mijn Hue Bridge, Sonos Boost en Ring Doorbell units aan de EP wil hangen, overweeg ik om daar (ook) een switch toe te passen.  Concreet zou dit een weergave van het systeem zijn: EP >» 8 poorts switch Netgear op een van de vrije poorten van de EP >» 4 poorts switch Netgear (een in keuken, woonkamer, slaapkamers) >» (bijvoorbeeld) Draadloze Wifi versterker + Smart TV + 4K TV ontvanger + Apple TV

Hopelijk heb ik een duidelijk (maar beknopte) weergave kunnen geven van mijn situatie. Ter info: ik heb ook gekeken naar oplossingen voor “achter” de ExperiaBox (Ubiquiti Amplifi etc), maar daar lees ik niet zulke positieve verhalen over…

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

Grt,

 

Marquer


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Hi Marquer, welkom op het forum. 

Zoals jij het hierboven omschrijft voorzie ik geen problemen, het antwoord op je vragen is dan ook ja. Dit is dan op papier. WiFi is altijd afhankelijk van de omgeving, andere netwerken in je buurt en je huis zelf. Op de vraag of je daadwerkelijk 3 versterkers nodig hebt (van ons of een ander merk) of genoeg aan 2 hebt kan ik geen duidelijk antwoord geven. Een kwestie van testen. Zoals je het hier omschrijft ben je in ieder geval goed op weg. Neem aan dat alle switches IGMP ondersteunen?

Reputatie 7
Badge +24

Ik zou zoveel mogenlijk bedraad aansluiten. Die ronde wifi versterkers kun je ook bedraad aansluiten. Dan werken ze zeker zo goed.

Hi Marquer, welkom op het forum. 

Zoals jij het hierboven omschrijft voorzie ik geen problemen, het antwoord op je vragen is dan ook ja. Dit is dan op papier. WiFi is altijd afhankelijk van de omgeving, andere netwerken in je buurt en je huis zelf. Op de vraag of je daadwerkelijk 3 versterkers nodig hebt (van ons of een ander merk) of genoeg aan 2 hebt kan ik geen duidelijk antwoord geven. Een kwestie van testen. Zoals je het hier omschrijft ben je in ieder geval goed op weg. Neem aan dat alle switches IGMP ondersteunen?

Hoi Alex_P,

Dank voor je reactie! Wat betreft de Versterkers zal het trial-and-error worden, gezien de afmeting van de woning verwacht ik er toch wel 3 nodig te hebben.

Nog even voor de duidelijkheid: in theorie zal het dus geen probleem zijn om direct aan de EP een (IGMP) switch te hangen, vanaf die switch (met kabel) naar een locatie in mijn woning, op die plek wederom een (IGMP) switch neerzetten en daarop de Wifi Versterker / 4K TV Ontvanger etc aansluiten?

Check, check, dubbel check :)

Ik zou zoveel mogenlijk bedraad aansluiten. Die ronde wifi versterkers kun je ook bedraad aansluiten. Dan werken ze zeker zo goed.

Hallo Nick,

Dank voor de info, heb jij hier toevallig zelf ervaring mee? Er zijn geen instellingen (in de versterker) die veranderd dienen te worden bij bedrade aansluiting?

Nog even een aanvullende vraag:

Schakelt de Wifi op de ExperiaBox (V10) automatisch uit bij gebruik van de Draadloze Wifiversterkers (witte ronde)? Ik weet dat dit het geval is bij de Experia Wifi kastjes (zwart).

 

Reputatie 7
Badge +24

Nog even een aanvullende vraag:

Schakelt de Wifi op de ExperiaBox (V10) automatisch uit bij gebruik van de Draadloze Wifiversterkers (witte ronde)? 

Ik vermoed van wel...

Reputatie 7
Badge +24

Ik zou zoveel mogenlijk bedraad aansluiten. Die ronde wifi versterkers kun je ook bedraad aansluiten. Dan werken ze zeker zo goed.

Hallo Nick,

Dank voor de info, heb jij hier toevallig zelf ervaring mee? Er zijn geen instellingen (in de versterker) die veranderd dienen te worden bij bedrade aansluiting?

Nee, geen extra instellingen.

Ik zou zoveel mogenlijk bedraad aansluiten. Die ronde wifi versterkers kun je ook bedraad aansluiten. Dan werken ze zeker zo goed.

Hallo Nick,

Dank voor de info, heb jij hier toevallig zelf ervaring mee? Er zijn geen instellingen (in de versterker) die veranderd dienen te worden bij bedrade aansluiting?

Nee, geen extra instellingen.

OK, top! Bedankt.

Nog even een aanvullende vraag:

Schakelt de Wifi op de ExperiaBox (V10) automatisch uit bij gebruik van de Draadloze Wifiversterkers (witte ronde)? 

Ik vermoed van wel...

Mmm… Dat is matig… Heeft iets te maken met Seamless Roaming tussen de Wifiversterkers? En die optie wordt niet geboden door de ExperiaBox.

Ik lag ergens anders in het forum dat door een firmware update de Experia Wifi’s (de zwarte) nu ook samen kunnen werken met Draadloze Wifiversterkers (de witte). Eens bekijken of dat iets kan opleveren voor mijn situatie.