Beantwoord

Verhuizing Glasvezel

  • 19 May 2020
  • 9 reacties
  • 513 keer bekeken

Ik ga volgend jaar verhuizen, en vroeg mij af hoe ik dat met KPN moet regelen, in verband met glasvezel. Ik las dat het verplicht is om het aan te sluiten met behulp van een monteur, omdat het erg technische werkzaamheden zijn, in verband met de bekabeling en dergelijke.

Dus hoeveel kost een monteur, en moet ik dan zelf het kastje waar de glasvezel in zit demonteren voor de verhuizing, of wordt dat ook door een monteur gedaan?

icon

Beste antwoord door Ward_ 26 May 2020, 13:18

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Het glasvezel modem moet je achterlaten. De Experiabox neem je mee.

Hallo @Domenique1990 ,\

als je gaat verhuizen dient de glasvezelkast in je huis te blijven zitten, hoort bij het huis net als de gas- en watermeter, die laat je ook zitten.

Je kunt wel de Experiabox modem meenemen, die hoort bij jouw abo en kun je in je nieuwe huis weer gebruiken.

Als je bijtijds je verhuisdatum doorgeeft en je hebt in je nieuwe huis ook glasvezel dan zorgt een KPN-monteur t.z.t. voor een hernieuwde aansluiting.

Als klant mag je inderdaad zelf niet aan de glasaansuiting komen.

 

Hallo @Domenique1990 ,\

als je gaat verhuizen dient de glasvezelkast in je huis te blijven zitten, hoort bij het huis net als de gas- en watermeter, die laat je ook zitten.

Je kunt wel de Experiabox modem meenemen, die hoort bij jouw abo en kun je in je nieuwe huis weer gebruiken.

Als je bijtijds je verhuisdatum doorgeeft en je hebt in je nieuwe huis ook glasvezel dan zorgt een KPN-monteur t.z.t. voor een hernieuwde aansluiting.

Als klant mag je inderdaad zelf niet aan de glasaansuiting komen.

 

Ik vroeg het, omdat de monteur toen dat kastje had geïnstalleerd, en het dus zat inbegrepen in het KPN installatiedoos. Dus nam aan dat dat dan eigendom blijft van KPN, en dat ze dat dus ook terug willen.

Reputatie 7
Badge +16

Nee @Domenique1990, die moet je laten zitten. Het is onderdeel van die woning op dit moment. Zodra je verhuisd naar een ander glasvezel adres dan neemt de monteur een nieuwe voor je mee.  Maar goed dat je het vraagt natuurlijk. :wink:

Hoi @Domenique1990 . Welkom op het forum.

Goed dat je hier nu al over nadenkt. Je weet al naar welk adres je verhuist? Heb je ook gekeken wat voor aansluiting daar zit? Via de bestelpagina van KPN kunt je op postcode zoeken en dan krijg je ook te zien wat er via KPN leverbaar is.

Een verhuizing kun je het beste ruim van de tevoren aan ons doorgeven (  een maand, sowieso) .  Er zijn geen kosten aan verbonden en we proberen (voor zover de snelheid het toelaat) om je diensten één op één over te zetten. 

 

Dus voor eventuele nieuwe bekabeling worden ook geen extra kosten in rekening gebracht? Ik weet nog niet wat de datum van mijn verhuizing zal zijn, maar zal het proberen om het een maand van tevoren door te geven.

Reputatie 7
Badge +24

Wel bij bekabeling in huis van bijvoorbeeld de meterkast naar de woonkamer moet gewoon betalen. Bij de tv ontvanger word 1 kabel van 5 meter mee geleverd. Een langere kabel van 10 meter kan u misschien ook nog wel krijgen. Maar als de kabel in de muur weg gewerkt moet worden en afgemonteerd in een wandcontactdoos, dan moet u dat doorgaans betalen.

Reputatie 7
Badge +10

Samengevat: In je oude woning laat je de glasvezelaansluiting zitten inclusief het apparaat dat daarop geklikt zit en waar je Experiabox mee verbonden is. Dat laatste apparaatje is van KPN maar mag je niet zelf los klikken. Dat blijft hangen en kan worden hergebruikt voor een volgende bewoner of niet. Het is afgeschreven dus dat maakt voor KPN niet veel uit.

Je neemt wel mee: Je Experiabox inclusief stroomkabel en de rode UTP kabel, evt. TV decoders en evt andere zaken die je van KPN had gekregen (stroomnetwerkadapters bijvoorbeeld). Dus eigenlijk de Experiabox en alles wat daarachter zit aangesloten.

Ik ga er vanuit dat de nieuwe woning ook weer glasvezel heeft of gaat krijgen. De KPN monteur komt dan langs en plaatst opnieuw een kastje op de glasvezelaansluiting om het signaal om te zetten. En daarop sluit hij de apparatuur aan die jij hebt meegenomen uit je oude woning. Dus eerste de Experiabox, dan de TV decoder etc…

 

Voor informatie over wat de monteur doet en wat er als meerwerk wordt beschouwd:

 

https://www.kpn.com/service/monteur/voorbereiding.htm

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.