Vervangen Experia Box V8, traag en wegvallend Wifi

  • 13 April 2021
  • 5 reacties
  • 37 keer bekeken

Goedemiddag,

Ik heb al enkele maanden problemen met mijn snelheid van het internet en het wifi bereik. Onlangs mijn snelheid aangepast naar 200/200 maar heb nog steeds verbindingsproblemen. Mijn vermoeden is dat dit in de experiabox is omdat deze al ouder dan 10 jaar is. Is er een mogelijkheid dat deze vervangen kan worden voor een nieuwe versie?

Hoor graag van jullie.

Gr,

Rik


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7

Welkom bij ons op het forum @Rik.H83, wat voor verbindingsproblemen heb je precies? Je hebt het over de snelheid en over het bereik, hoe merk je dat? Zakt de snelheid bijvoorbeeld weg, is het altijd traag of iets anders? Als je met de kabel een speedtest doet, wat is het resultaat dan, is het dan vergelijkbaar met de Wifi of zit er een verschil in? 

Je kunt voor Wifi ook de Wifi Manager op onze site doen, die helpt om het zo optimaal mogelijk in te stellen en kan aan het einde andere opties bieden.

Goedemiddag Jasper,

Ik heb al verschillende keren de wifi manager (max 50 download en upload) gebruikt om alles beter te krijgen maar met name het wifi bereik is op de boven verdieping en in de tuin erg slecht (Ik heb zelfs wifi versterkers er bij gezet maar dat gaf niet het gewenste resultaat. Soms werd de verbinding nog instabieler omdat het signaal oversprong van modem naar Wifi repeater en andersom). Zonder Wifi reapeters is de verbinding het meest stabiel alleen merk ik vooral problemen met videobellen via skype/zoom enzz.. (beeld blijft vaak hangen). Aangezien we hier dagelijkse meerdere keren per dag gebruik van maken i.v.m. met ons werk dacht ik door het verhogen van mijn snelheid naar een 200/200 verbinding i.i.g. meer capaciteit te hebben. Helaas is dit dus niet het geval en na het testen met de wifi manager krijg ik steeds een snelheid van max 50 te zien ook al sta ik in de woonkamer waar ik het beste bereik heb. Het enige wat ik me nu kan bedenken is dat het modem wat ik heb inmiddels ouder is dan 10 jaar en dat deze misschien vervangen moet worden…

Ik ben graag benieuwd naar uw reactie.

Gr,

Rik

Reputatie 7

Dank voor je antwoord, @Rik.H83. Als de 200/200 snelheid inmiddels volledig actief is (je haalt dit wel als je bekabeld test?) dan zou ik in de basis wel een verbetering van de wifi verwachten. Zou je eens je forumprofiel willen invullen? Laat hier even weten als je dit gedaan hebt. Dan kunnen we voor de zekerheid een kijkje nemen.

Goedemorgen Eric,

Zojuist mijn forumprofiel aangevuld. Ik heb met de kabel ook getest en daar komt de snelheid op +190 uit dus dat is wat je mag verwachten.

 

Gr,

 

Rik

Reputatie 7

Dank je, @Rik.H83. Dat scheelt, dan is het in ieder geval geen probleem met de lijn zelf. Dan gaan we kijken naar de wifi specifiek. Je gaf aan dat je al Wifi Versterkers er bij had gezet. Welke waren dat? 

Als het onze Experia Wifi of Superwifi was, dan hebben die apparaten onderling een mesh-netwerk. Wat wil zeggen dat ze samenwerken om jouw apparaten naadloos over te hevelen van het ene wifipunt naar het andere naar gelang welke het beste bereik heeft ten opzichte van waar jouw apparaat is. De V8 kan niet samenwerken met die mesh, dus als je dan EW of SW gebruikt zal de wifi van de V8 zelf uitgezet worden zodat deze niet voor verstoring zorgt. Met EW of SW zou ik dan ook verwachten, mits ze goed zijn aangesloten, dat je ook een goede wifiverbinding zou hebben

Als het echter apparaten van een derde partij zijn, of het oude (witte, vierkante) model Wifiversterker die wij hadden, dan heb je dat elk apparaat, inclusief de V8 zelf, een wifi netwerk uitzend zonder mesh. Dan kun je inderdaad krijgen dat het overspringt als het niet handig is, of juist niet overspringt als het wel zou moeten. Dit omdat de wifipunten dan onderling niet echt samenwerken. In dit geval zou ik je dan ook aanraden om, zonder dat jouw wifipunten zijn aangesloten, de Wifi Manager te doorlopen. Naast dat het tips geeft en instellingen kan optimaliseren, kan het er ook toe leiden dat je Experia Wifi krijgt als de verbinding heel slecht is. En anders heb je de mogelijkheid om Experia Wifi of Superwifi aan te schaffen via de tool, of via onze webshop.

Â