Beantwoord

Verwijderen oude KPN-kabel (koper)

  • 9 February 2022
  • 6 reacties
  • 1706 keer bekeken

ik heb KPN glasvezel. Ik heb in mijn huis nog een oude vaste telefoonaansluiting voor een telefooncentrale zitten. Het is een dikke blauwe kabel verbonden met een wit kastje. De kabel komt het huis in via een PVC-pijp. Deze pijp wil ik gebruiken voor het trekken van een kabel naar een laadpunt voor een EV. Dit is nodig omdat er geen kruipruimte is en dit de enige manier is om met een kabel het huis uit te komen zonder bovengronds een gat in de voorpui te boren. Kan ik de kabel daar waar deze het huis in gaat terug trekken en ter plaatse oprollen en uiteindelijk begraven of daar ter plekke doorknippen? Veroorzaak ik met het doorknippen elders mogelijk problemen?

*Admin: titel aangevuld voor een betere vindbaarheid

icon

Beste antwoord door Ik_Combineer 9 February 2022, 11:19

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Foto ter illustratie!

Reputatie 7
Badge +24

Officieel mag dat niet. Ik vraag me ook af of dat nut heeft. De kans is aanwezig dat die pvc buis niet doorloopt naar buiten. Mogelijk zit die alleen in de beton, en stopt die onder de beton weer. Dan is het dus een recht stukje pvc buis van ongeveer 20 cm lang wat je ziet. Dat zou heel goed kunnen. Heeft u hem buiten al opgezocht? Hoe ziet het er daar uit?

Zit de meterkast bij u midden in huis? Of tegen de buitenmuur?

De buis loopt wel degelijk naar buiten. Wij hebben destijds gezien hoe deze werd aangelegd. De meterkast bevindt zich bij ons in de hal tegenover de buitendeur. Net buiten de fundering onder de buitendeur bevindt zich het andere uiteinde. Destijds toen bij ons de glasvezelkabel werd aangelegd hebben we deze ook laten trekken door één van de andere buizen die op diezelfde manier loopt.

Reputatie 7
Badge +12

Mag het; nee, tot het koper uit staat (iets meer dan drie jaar na aanleg glasvezel) is het verboden om iets te wijzigen aan het IS/RA of de invoerkabel. 

De vraag of het kan is lastig, naar de kruipruimte zitten ze ook met een dunner pijpje en bij zo’n 50% van de gevallen kan ik er door hard vanuit de kruipruimte aan te trekken hem mee nemen. in de andere gevallen zit hij vast door beton of puin. In dit geval gaat het om een bredere buis. Is het echt niet mogelijk om hier naast een kabel te leggen?

 

Heb je echt geen kruipruimte in je woning? Ook niet onder de houten vloer op de achtergrond? 
 

De consequenties voor het verwijderen zijn wel minimaal, enkel als u zou verhuizen en de volgende bewoner komt er achter en zou hier over klagen kan je er minimale problemen mee krijgen. Denk aan een rekening van zo’n 200 a 300 euro. 

Bedankt voor de info!

Zoals gezegd er is definitief geen kruipruimte on der woning.

De glasvezelkabel dateert van  2014, bijna 8 jaar geleden!

We gaan graven om te zien wat de mogelijkheden zijn.

Groet!

Reputatie 1

KPN heeft aangekondigd dat koperen telefoonnetwerk rond 2023 worden uitgeschakeld als glasvezelnetwerk klaar is.  Tegen die tijd zal kpn alleen glasvezelaansluiting aanbieden aan nieuwe toekomstige eigenaar. dus geen adsl aansluiting meer. en ook geen analoog aansluiting meer. het is alleen voip.