Beantwoord

Waardeloze Wifi Experia v10A

  • 5 April 2019
  • 15 reacties
  • 422 keer bekeken

Een tijd geleden is bij ons de modem of router of hoe het ook heet, door KPN omgewisseld naar de gloednieuwe? "Experia Box v10A". En sinds die tijd al een keer een (betaalde) monteur langs gehad om de TV verbinding weer goed te krijgen. Viel na een paar weken met dat modem ineens weg. Moest kennelijk een softwareupdate van de stroomkastjes doorgevoerd worden.
En ook is de WiFi nu vreselijk slecht. Valt elke paar minuten weg. We worden er echt wanhopig van. Betaal maandelijks heel veel geld voor een slecht product. Ik zag op internet echt waanzinnig veel vergelijkbare klachten. Wat is de oplossing voor dit. Want dit is gewoon onacceptabel.
icon

Beste antwoord door RichardEgb 16 April 2019, 16:39

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Welkom op het forum, Richard! Ik kan me voorstellen dat je niet blij wordt van slechte wifi. Het probleem rondom wifi is alleen dat er veel factoren van op invloed zijn. Ik ga je daarom toch een aantal vragen stellen zodat we kunnen kijken waar het probleem bij jou z'n oorsprong vindt en we dit hopelijk kunnen verhelpen :)

Kun je aangeven waar in huis, ongeveer, je Experia Box staat, en wat daar op allemaal op is aangesloten. Zowel bekabeld als draadloos. Je noemt ook stroomkastjes, gaat het daar om Devolo draadloze verbindingsadapters of een ander merk ? Wat zit er op de stroomkastjes aangesloten?

Dan, de slechte wifi. Gaat het daar om wifi die wegvalt, of blijft de verbinding wel in stand maar is het traag? Kun je eens een speedtest doen? Bij voorkeur een keer bekabeld, en ook via wifi.

Je benoemt ook dat er een monteur is geweest voor de tv, is dat nu allemaal in orde?

Vul, tenslotte, je gegevens in op je profiel, en laat weten als je dit gedaan hebt. Dan kan ik hier de rest erbij pakken en de boel doormeten.
De modem hangt op dezelfde plek als het vorige modem. In de kelderkast. Heb ouder huis. met houten vloeren.
Met het vorige modem was de wifi wel heel ietsjes trager dan met dit modem. Maar het deed het wel ALTIJD.
Met dit modem valt de verbinding echt ontzettend vaak weg. (dus niet traag; gewoon WEG).
En ik heb gegoogled op dit modem. Het internet staat echt vol met hetzelfde probleem hierover.
Ik ben digibeet en heb de ballen verstand van zelf oplossen. Ik moest het 'oude' modem vervangen van de KPN. Niet om gevraagd!! Maar zit nu wel met de ellende ! Maar NU vraag ik het OUDE of uiteraard een GOED werkend modem terug.

Heb paar weken terug zelfs een andere laptop gekocht daarom, maar die gaf potverdikke exact hetzelfde issue.

Op de Experia Bos is bekabeld zo'n TV dingetje (weet niet hoe zo'n ding heet; soort stekkerdoos met 3 van die lampjes; orgineel KPN!) aangesloten. Zo'n zelfde kastje zit in stopcontact vlakbij de tv waardoor we dus tv kunnen kijken). Verder zit er niets op.

Als ik de laptop met een kabel op de router aansluit gaat het wel prima, maar in de kelderkast werken is niet echt relaxed.......

Ik heb mijn profielgegevens ingevuld !

speedtest via de wifi (volgens mij prima cijfers; als 'ie het maar doet; ook tijdens de speedtest viel de wifi uit gedurende zeker 10 seconden !!! (tussen de download en de upload test)
https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/9e98e170-5a9f-11e9-ba58-5dac8be4d824

Ook tijdens typen van dit antwoord viel de wifi uit.
Wanhopig.... ajb een oplossing zonder dat ik alweer voor een monteur moet betalen.

Alvast bedankt

Richard Egberink
Reputatie 7
Badge +30
Dank voor de extra info, Richard. Goed om te weten dat het met een kabel wel goed gaat. Dan kunnen we al een aardig deel uitsluiten. Speedtest resultaat is ook netjes, dus dat geeft aan dat, als 'ie het doet, de wifi ook in orde lijkt te zijn. Op het moment dat je wifi dan uitvalt. Geeft je laptop dan ook aan dat de wifiverbinding is verbroken? Of blijft die wel verbonden, maar werkt het internet 'gewoon' niet (pagina's die niet laden etc...)?

Ik zie hier, als ik de boel doormeet, niets eruitspringen. Dat is op zich goed, maar maakt het niet makkelijker. Nog wel een aanvullende vraag: heb je nog apparaten aangesloten die een wifisignaal uitzenden? Zoals een Experia Wifi (voorbeeld) of een extra access point of router?
De laptop geeft ook aan dat de verbinding verbroken is. Ook de nieuwe laptop. Er is dus gewoon geen signaal. Hetzelfde is trouwens ook zo bij de iPads die we hebben en de telefoons. Gelukkig hebben de telefoons ook 4g en is dat minder storend.
Het probleem zie NIET in onze apparaten, maar in het modem.
En nee ik heb verder geen andere apparaten die Wi-Fi signalen uitzenden.
Reputatie 7
Badge +30
Het lijkt er dan toch op dat de nieuwe Experia Box meer last ondervindt van storingsfactoren op z'n huidige plek dan de vorige deed. Heb je de mogelijkheid om de Experia Box op een andere plek te plaatsen? Soms zit in de woonkamer nog een varkensneus-stopcontact. Als dat bij jou ook zo is, kun je de Experia Box ook daar op aansluiten.

Om te kijken hoe het signaal zich gedraagt in huis kun je deze wifi analyzer app gebruiken (Android). Die laat je zien welke kanalen worden gebruikt door netwerken in de buurt zodat je daarop eventueel je eigen netwerk op kunt aanpassen. Daarnaast hebben we ook dit wifi stappenplan. Als je die doorloopt met een mobiel apparaat kun je op deze manier door je huis heen meten waar de wifi wel en niet goed is. Als het te slecht is, kan dit er toe leiden dat je Experia Wifi's van ons krijgt, of dat er een wifi monteur langskomt.
Erik, als ik het modem in de woonkamer zet, is de wifi wel ok !
Heb 2 dagen lang getest en geen storingen meer.....
Maar het modem heeft natuurlijk wel een ingangskabel nodig (vanaf de glasvezel'box')
De glasvezelbox hangt ook in de kelder, ooit door KPN daar geplaatst.
Dat betekent dus een kabel van de kelder door de gang naar de woonkamer.
Niet echt een fraaie oplossing. Ga maar een nadenken over een oplossing onder het huis / kruipruimte.
Of zijn er andere (draadloze) oplossingen mogelijk?
Reputatie 7
Badge +30
Goed om te lezen dat de wifi goed is vanuit de woonkamer. Als je de optie hebt om een kabel te trekken via de kruipruimte zou ik dat zeker aanraden. Kabel is altijd het beste. Plus geeft het je ook meer mogelijkheden voor het aansluiten van extra apparatuur.

Een andere, soort-van draadloze optie is powerlines. Dit zijn adapters die je in het stopcontact steekt en die het signaal dan via het stroomnetwerk versturen. Dat werkt in de meeste gevallen prima (ik gebruik ze zelf voor signaal boven), maar hangt wel af van de kwaliteit en het gebruik van je stroomnetwerk (hoeveel apparaten, wat voor soort etc...). Daarnaast zou je in dat geval dan alsnog de Experia Box in de kelder moeten plaatsen. Daar sluit je dan de eerste powerline adapter op aan. De tweede plaats je dan in de woonkamer. Afhankelijk van wat voor powerline set je gebruikt zit wifi daar al in, of sluit je er dan los een access point op aan.

Via onze webshop zijn powerline sets te koop. De link gaat naar een set van 2. Dat is het minimale aantal dat je dan nodig zou hebben.We hebben ook een set van 3. Onze sets hebben geen wifi ingebouwd. Zoiets is via andere winkels wel te krijgen. Maar, om kans op verstoring zoveel mogelijk te minimaliseren zou ik gaan voor een los access point versus powerline met ingebouwde wifi.
Erik, de vreugde was helaas van korte duur. Ik heb via een vaste kabel (via de kruipruimte; hels karwei) vanaf het glasvezel-access-punt naar de router, de router in de woonkamer geplaatst. Maar weer valt de wifi steeds vaak weg. Ook als je met je laptop op nog geen twee meter afstand van de router zit te werken. (en er staat niets tussen!). Als 'ie het doet, is 'ie echt supersnel. Maar valt weer echt ontzettend vaak weg.... 'de melding "u bent niet verbonden met het internet" zo vaak gezien . Het is toch echt iets wifi technisch en niet de plek van de modem. Het apparaat switched ook steeds van kanaal heb ik de indruk (ik heb die wifi analyser app gebruikt die je eerder had aangeraden). Nogmaals ik ben zelf a-technisch, dus wil gewoon van jullie een oplossing. Als de KPN mij een nieuw modem stuurt, moet ze gewoon zorgen dat het werkt. Inmiddels een keer tijd dat ik een of meerdere maanden abonnementsgeld terugkrijg lijkt mij. Graag SNEL een GOEDE en PERMANENTE oplossing. En google zelf ook eens op Wifi problemen met dit apparaat. Niet schrikken.... Groetjes Richard
Reputatie 7
Badge +30
Ai, dat is jammer om te horen, Richard :(

Het eerste wat mij opvalt in wat je typt is het stuk over het schijnbaar wisselen van kanaal. Dat is namelijk niet ideaal als 'ie dat doet. Voor zover ik hier zie, staat hij op kanaal 11. Maar je kunt dit het beste nog even dubbel checken door in te loggen op je Experia Box via 192.168.2.254. De inloggegevens hiervoor staan op de sticker op de achterkant.

Eenmaal ingelogd kies je links voor WLAN en dan bovenin voor WLAN 2,4GHz. Controleer dan of, achter Channel, auto staat of een specifiek kanaal. Staat hij op auto, dan zal hij inderdaad verspringen. Staat er een specifiek kanaal, dan is dit vast. Hetzelfde geldt dan voor de WLAN 5GHz.

Als dit goed staat, dan zou het kunnen zijn dat je laptop switcht tussen de 2,4 en 5Ghz frequenties. Wat is het merk en type van je laptop?
Achter channel staat inderdaad Auto. Maar dat heb ik niet zo ingesteld. De wegvallende Wifi hebben al onze laptops last van (4 stuks; verschillende merken). Zelfs op een meter afstand van de experia box. Pats...weg wifi steeds... Alsmede ook 2 iPads en onze 4 telefoons. Een van de laptops is zelfs gloednieuw. Dat is een HP Pavilion i7. Verder hebben we in ons gezin een asus, een acer en nog een hp. Wat te doen nu?????? En is het niet handiger dat er eens iemand kostenloos langskomt.... het speelt nu al maanden 😞
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Richard, Erik heeft een week vrij dus ik neem het even over. Ik zou graag een kosteloze monteur aansturen maar die mogelijkheid heb ik niet 😞 Ik neem contact op met onze logistieke afdeling om uit te zoeken of zij iets voor je kunnen betekenen, zoals testen met een ander type Experia Box. Ik kom er op terug.

Ik heb bij het testen net overigens de Experia Box opnieuw moeten opstarten, excuses voor die onverwachte verbreking!
Reputatie 7
Badge +28
@RichardEgb: Het is gelukt, er wordt een ander type Experia Box naar je verstuurd. Je hebt per sms alle informatie gekregen over het omruilen op een servicepunt in de buurt. Het pakket blijft hier twee weken liggen, dus je kunt het omruilen wanneer het jou uitkomt.

Als je hier nog vragen over hebt, laat het vooral weten. En dan ben ik heel erg benieuwd of alle problemen zijn verholpen met een andere Experia Box.
Ik heb het nieuwe modem ontvangen en op de plaats van het oude modem gezet. Kabels aangesloten en aangezet. Het netwerk is niet te vinden. Nu dus helemaal geen internet mer. Om wanhopig van te worden. De laptop via een kabel op het modem aangesloten om dit bericht te kunnen tikken. Ik wordt gek. STUUR IEMAND LANGS
Naschrift: ik heb nu de oude netwerknaam (SSID van het teruggestuurde modem) geprobeerd, samen met het pasword (WPA-WPA2) van het nieuwe modem. Een onlogische combinatie, lijkt mij. Maar tot mijn verbazing werkte het.... De netwerknaam van het nieuwe modem is dus kennelijk gelijk aan dat van het oude modem. Ongeacht wat er op het modem staat geprint (compleet iets anders dus.....) . Wie had dat kunnen bedenken..... Kennelijk is die naam 'vastgezet' door jullie op mijn adres/ mijn abonnement ??????
Ik ga nu maar eens een paar dagen testen weer. Kijken of ik probleemloos kan internetten, werken, streamen etc..... Hou je op de hoogte. Mvg Richard
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Richard, sorry voor de late vervolgreactie. Ik ben blij dat het alsnog gelukt is WiFi weer aan de praat te krijgen.

Als in het verleden de installatie CD is gebruikt, of de Servicetool: wijzig je WiFi naam & wachtwoord, worden de WiFi gegevens in het KPN netwerk opgeslagen. Bij de eerste installatie van een nieuwe Experia Box worden die gegevens teruggezet. Handig als je het weet, heel verwarrend als dat niet het geval is. Ik had er niet aan gedacht dat er bij te vermelden, excuses daarvoor.

Hoe staat het er inmiddels voor? Is de verbinding weer stabiel?