Beantwoord

Waarom is mijn Internetsnelheid sinds kort gehalveerd?

  • 14 April 2021
  • 22 reacties
  • 629 keer bekeken

Tot anderhalve week geleden was de downloadsnelheid van mijn internetverbinding zo'n 35 Mbit/s en de upload lag rond de 8 Mbit/s. Nu kom ik wat download betreft niet hoger dan 17 Mbit/s, de upload is hetzelfde als vroeger.

Via de website de servicetool doorlopen, reset van het modem gaf een lichte verbetering (nu 18Mbit/s) maar ik haal nog steeds niet de waarden van vroeger.

Nu wordt er op dit moment hier in de buurt glasvezel aangelegd, is er daarom geknepen in de verbinding, om mensen toch maar over te laten stappen?

 

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 19 April 2021, 20:56

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Klinkt alsof je nog maar één lijn hebt van pairbonding. Heb je dat?

Brandt het services-lampje op het modem toevallig oranje? Zit er een Y-kabel op en zitten beide delen nog in de wandcontactdoos?

Reputatie 7
Badge +20

Welkom op het forum @Luc Jansen :slight_smile:

Als de helft van je snelheid ineens foetsie is, snap ik heel goed dat je daarover even aan de bel trekt :thinking:

Klinkt alsof je nog maar één lijn hebt van pairbonding. Heb je dat?

Brandt het services-lampje op het modem toevallig oranje? Zit er een Y-kabel op en zitten beide delen nog in de wandcontactdoos?

Dit zijn goede vragen, zou je deze willen beantwoorden? En zou je ook je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan? Dan kan ik de lijn doormeten vanaf onze kant om te zien of ik gekke dingen tegenkom die dit verklaren!

Alle lampjes branden groen, bij één lijn van pairbonding zou toch ook de upload minder moeten zijn? Dat is niet het geval. 

inmiddels is er een nieuw modem onderweg, als vervanging van de huidige Experiabox V8. Ik verwacht niet dat het iets uit zal maken, tenslotte haalde ik met de EBV8 eerst ook de hogere download snelheid. Maar je weet maar nooit.

Hmm, bij mij was indertijd de V8 al na 5 maanden stuk….

Heb nu V10 en hoop dat deze nooit stuk gaat. Heel goed modem.

Reputatie 7
Badge +20

Alle lampjes branden groen, bij één lijn van pairbonding zou toch ook de upload minder moeten zijn? Dat is niet het geval. 

inmiddels is er een nieuw modem onderweg, als vervanging van de huidige Experiabox V8. Ik verwacht niet dat het iets uit zal maken, tenslotte haalde ik met de EBV8 eerst ook de hogere download snelheid. Maar je weet maar nooit.

Als de lijnen beide wel goed binnenkomen, kan het maar zo zijn dat er toch iets mis gaat in het modem zelf! Laat je weten hoe het gaat, als je de nieuwe aan hebt gesloten? Ben benieuwd!

Inmiddels het ‘nieuwe’ modem (een gebruikte Experiabox V10) ontvangen en geïnstalleerd. Downloadsnelheid is onveranderd, upload is iets sneller nu. Ik kijk het nog een paar dagen aan of het wellicht nog iets veranderd, en anders is het wachten tot ze het kastje van de glasvezel aansluiten in de straat (kabel en kastje zijn al wel geïnstalleerd, alleen moet de straat nog open voor de aansluiting).

Voor de experts even mijn data uit de Experiabox:

Link Status Up 

Showtime 0 h 32 min 15 s 

Modulation Type VDSL 

Actual Rate(Up/Down) 10112/24575 kbps 

Attainable Rate(Up/Down) 11433/37177 kbps 

Noise Margin(Up/Down) 6.7/15.4 dB 

Line Attenuation(Up/Down) 5.5/17.4 dB 

Output Power(Up/Down) 7.8/14.5 dBm 

Data Path(Up/Down) Fast/Interleaved 

Interleave Depth(Up/Down) 1/2 

Interleave Delay(Up/Down) 0/0 ms 

INP(Up/Down) 81/78 symbols 

Profile 17a 

CRC Errors(Up/Down) 0/0 

FEC Errors(Up/Down) 0/59

Badge +19

Dus toch geen pairbonding?

Dus toch geen pairbonding?

Waar maak je dat uit op?

Aan mijn kant is niks veranderd.

Badge +19

Dan zou je twee van die rijtjes moeten hebben. line 1 en line 2.

Badge +19

Sowieso gaat er iets niet goed en dat zou heel goed een probleem met de kabel tussen het isra punt en het modem kunnen zijn.

Dan zou je twee van die rijtjes moeten hebben. line 1 en line 2.

Aha. Ik heb blijkbaar meer verstand van andere dingen. Dit soort zaken krijgen alleen mijn aandacht als het niet meer werkt 😇

Nu wat verder verdiept in pairbonding, Y-kabels en IS/RA punten. Dat heb ik dus nooit gehad. Ik zal dat kabeltje tussen het IS/RA punt en het modem nog vervangen, maar het lijkt mij als dat kabeltje niet goed is dat het ook van invloed zou zijn op de upload-snelheid. Of denk ik dan te simpel?

Reputatie 7
Badge +11

Een plotselinge snelheidsverlaging op koper kan een vrij complex probleem zijn. De ‘attainable rate’ staat op 37Mbps, wat normaal is bij een VDSL 17a profiel. Het feit dat je slechts 25Mbps binnenkrijgt kan heel veel oorzaken hebben, een van deze oorzaken is inderdaad een defect modem maar dat is al uitgesloten, een slecht kabeltje tussen modem en IS/RA maar het kan ook zijn dat er oxidatie is ontstaan op de contactpunten in het IS/RA, naast nog veel meer dingen die je niet kan zien zonder meetapparatuur zoals bijvoorbeeld ruis op de lijn. Kun je eens een foto sturen van je IS/RA-punt? Zou een van de onderstaande moeten zijn (we hebben ook nog inbouw-IS/RA's ter vervanging van de varkenssnuit in gebruik, daar staat dan ‘groot’ KPN op).

 

Ik had gisteren bijvoorbeeld een klant waar de snelheid ook drastisch lager was dan hoorde, bleek dat al het koper zwaar geoxideerd was in zowel de aansluiting als een deel van de binnenkabel. Die vervangen en de kabel wat verder gestript en het werkte weer als een zonnetje.

 

Ook de CRC en FEC data die ik kan zijn laten niets bijzonders zien dus daar gaat er ook niets mis.

 

Wat ook nog een mogelijkheid kan zijn (iets wat ik niet kan zien zonder meetapparatuur) is dat er een tijdje veel ruis is geweest op de lijn, op zo'n moment verlaagt onze apparatuur automatisch de snelheid om zeker te zijn dat alle data wel zeker aankomt. 

 

@Maja_ heb je al een meting kunnen doen? Ben wel benieuwd naar de resultaten, ondanks dat ik nog vrij nieuw ben als monteur denk ik graag mee als het nodig is :)

Reputatie 7
Badge +11

Een plotselinge snelheidsverlaging op koper kan een vrij complex probleem zijn. De ‘attainable rate’ staat op 37Mbps, wat normaal is bij een VDSL 17a profiel.

Oeps, ik bedoelde natuurlijk het 8b profiel. Met 17a is immers theoretisch 100Mbps mogelijk. Maar dat doet verder niets af aan de problemen natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +20

Hmm, op dit moment zou -volgens ons 'beschikbaarheidssysteem'-  28 om 9 het maximaal haalbare moeten zijn, via een VDSL verbinding. Dat pakt dus flink lager uit dan de 37Mb van eerder en komt overeen met wat er nu bij je binnenkomt @Luc Jansen 

Wat ook nog een mogelijkheid kan zijn (iets wat ik niet kan zien zonder meetapparatuur) is dat er een tijdje veel ruis is geweest op de lijn, op zo'n moment verlaagt onze apparatuur automatisch de snelheid om zeker te zijn dat alle data wel zeker aankomt. 

Dit kan heel goed de verklaring zijn, bij instabiliteit schroeven we soms de snelheid omlaag omdat men meer heeft aan een iets tragere verbinding, dan aan een verbinding die wegvalt/stoort. Hier hebben we op individueel niveau geen oplossing voor, wel kan het zijn dat de snelheid weer omhoog wordt gezet, als alles weer helemaal stabiel is en ook blijft.

Ik had niet direct door dat je momenteel niet aangesloten bent op pairbonding, excuus voor de verwarring die daarover is ontstaan! Pairbonding is wél beschikbaar op jouw adres en dat heeft me een beetje op het verkeerde been gezet. Ik heb nu intern aangegeven dat je wel graag gebruik wil maken van pairbonding, om zo een hogere snelheid te kunnen halen. Die bestelling hebben we nog niet definitief kunnen maken, er zal 1 dezer dagen contact met je op worden genomen om dit verder te bespreken!

@Maja_ Zoals ik al in een eerdere post aangaf gaan we hier binnenkort over naar glasvezel. Alles in huis is al voorbereid, het is alleen wachten tot de kabel in de straat wordt gelegd. Dus voor mij hoeft er aan m’n huidige aansluiting niets veranderd te worden, die paar weken kan ik wel leven met een iets lagere snelheid.

Want die pairbonding is toch niet van invloed op mijn toekomstige glasvezel verbinding?

Hopelijk is de glasvezel aansluiting snel afgerond, het wordt hier namelijk gecombineerd met andere werkzaamheden waardoor de hele straat open moet en wordt afgesloten. Het is een winkelstraat, en de planning zal wel weer zo goed zijn dat ze waarschijnlijk pas gaan beginnen als de winkels weer normaal open mogen 😡

Reputatie 7
Badge +24

Die glasvezel gaat dus nog wel een half jaar duren voor dat da werkt...

Reputatie 7
Badge +20

De pairbonding is inderdaad niet gelinkt aan glasvezel, maar zorgt er wel voor dat je totdat de boel is aangelegd een veel hogere snelheid gaat halen. Je hebt dit topic gestart omdat je een probleem ervaart met de snelheid via je huidige lijn, door middel van het aansluiten van pairbonding gaat dat probleem weggenomen worden. Hier zijn verder geen kosten aan verbonden voor jou!

Als ik op dit moment de systemen in duik, lijkt het er op dat het nog wel een poos kan duren voordat glasvezel daadwerkelijk aangesloten kan worden, er wordt enkel een ‘fictieve’ datum in 2023 benoemd, dit zal zijn omdat NetwerkNL het zelf ook nog niet duidelijk zal hebben.

Ik acht de kans dan ook aanwezig dat het langer dan een paar weken kan duren, voordat je daadwerkelijk op glasvezel aangesloten gaat worden en het zou toch jammer zijn als je in tussentijd niet het maximale uit je huidige aansluiting haalt?

Reputatie 7
Badge +9

@Luc Jansen Weet je heel zeker dat de glasvezel partij wel van KPN is en niet van een andere (kabel)partij...?

Dan gaan we voor de pairbonding 😀

De mail met de afspraak is al binnen. Iedereen bedankt voor de adviezen en hulp!
 

@Speedmaster Het is kpn!

Reputatie 7
Badge +20

Graag gedaan en alvast veel plezier met de hogere snelheid :blush:

Inmiddels is de monteur langs geweest en alles draait nu als een zonnetje. Ik haal nu zo'n 60Mb down en 14Mb up. Dat is zelfs nog wat meer dan vroeger, dankzij de pairbonding.

Reputatie 7
Badge +20

Ah dat is goed nieuws @Luc Jansen :grinning:  Bedankt dat je het hier nog even komt delen!