Beantwoord

Waarom mag KPN de door Spie aangelegde glasvezel niet gebruiken?

  • 6 June 2022
  • 8 reacties
  • 139 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Spie heeft 1,2 jaar geleden glasvezel bij ons aangelegd, ze hebben de lijn getest en hij werkt. Zij hadden geen leuke aanbiedingen om op glasvezel over te stappen. Nu is mijn vraag, waarom mag KPN geen gebruik van hun lijn maken om mij van glasvezel te voorzien.  
Het lijkt mij heel simpel of vergis ik me 

icon

Beste antwoord door NHendriks 6 June 2022, 18:17

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Omdat die glasvezel eigendom is van SPIE.

Net zo goed als dat uw auto uw eigendom is. Even er vanuitgaande dat u een auto heeft. En u vindt het vast geen goed idee als de buurman daar elke dag mee naar z'n werk gaat toch? Die buurman koopt zelf maar een auto. 

Ik ken SPIE verder niet. Ik vermoed dat het een bedrijf is wat glasvezel aanlegt in opdracht van een andere partij. Als ik Google, dan kom ik bij veel zoekresultaten E-Fiber tegen.

Hallo @Mark17 omdat KPN geen overeenkomst met Spie heeft gesloten om als provider over die lijn te leveren.

 

Reputatie 1
Badge

Dat snap ik, maar na 1 jaar zou de lijn vrij komen, en dan waren we vrij om een willekeurige provider te kiezen voor glasvezel. KPN zou de lijn ook kunnen “ leasen” of huren, denk ik dan 

Reputatie 1
Badge

Dus: geduld is een schone zaak, daar komt het op neer 

Reputatie 7
Badge +24

Dat snap ik, maar na 1 jaar zou de lijn vrij komen, en dan waren we vrij om een willekeurige provider te kiezen voor glasvezel. KPN zou de lijn ook kunnen “ leasen” of huren, denk ik dan 

Maar dat doet KPN niet. Want de huurprijs die gevraagd word is meestal veel te hoog. 

Dat snap ik, maar na 1 jaar zou de lijn vrij komen, en dan waren we vrij om een willekeurige provider te kiezen voor glasvezel. KPN zou de lijn ook kunnen “ leasen” of huren, denk ik dan 

En dat zal de provider KPN mogelijk niet doen vanwege de prijs.(uitzonderingen daargelaten)  

Elke glasvezel netwerkbeheerder zal claimen dat hun netwerk open is, maar ze schrijven er nooit bij tegen welke prijs. Het moet voor een provider wel de moeite waard zijn. 

Spie is zover ik weet een onderaannemer niet de beheerder of een provider.

 

Reputatie 1
Badge

Jammer dat het niet kan, dan maar op de KPN wachten tot ze hier glasvezel aan gaan leggen. Verder ben ik zeer tevreden over de KPN, dus overstappen is geen optie 👍

Reputatie 7
Badge +11

Spie is zover ik weet een onderaannemer niet de beheerder of een provider.

Dat is correct. Voor welke netwerkbeheerder Spie tegenwoordig uitrolt is mij niet bekend maar ik weet wel dat Spie in het verleden ook voor Reggefiber heeft gewerkt. 

Verder is hier inderdaad al een hoop corrects gezegd: een netwerkbeheerder kan een open netwerk hebben maar als een operator (eigenaar van de apparatuur) of provider en netwerkbeheerder het niet eens kunnen worden over een prijs dan komt dit er helaas niet van.