Beantwoord

Wachten op glasvezel

  • 2 February 2019
  • 7 reacties
  • 177 keer bekeken

Wij wonen in Zuid Oost Drenthe en hebben altijd KPN aansluiting gehad en gebruiken een KPN compleet pakket. De internetsnelheid hier is beperkt tot 14 Mbps maar is genoeg voor ons huishouden alhoewel dat in de toekomst misschien te weinig zou kunnen zijn? Er is nu een beweging gaande die zich sterk maakt voor de aanleg van glasvezel in ons gebied, Zuidenveld. Er zijn al verschillende providers die met deze beweging verbonden zijn, twee stuks voor particulieren en een voor ondernemers. Deze bieden allemaal minimaal 500 Mbps aan. Er zijn al wat meetings geweest en binnenkort, 12 februari, is er een in ons dorp met het doel om 40% van de bevolking/huishoudens verbonden te krijgen via een van de drie providers aan dit Zuidenveld Glasvezel projekt. Wat is wijsheid als, zoals in dit geval, KPN niet een van de aanbieders is? Moet ik van ons KPN compleet abonnement afstappen of wachten tot ook KPN iets aan glasvezel gaat doen in ons gebied?
icon

Beste antwoord door PeterG 3 February 2019, 14:37

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Glasvezel Zuidenveld is een lokaal initiatief. Dan is de kans dat er glasvezel van KPN komt < 1 %. En de kans dat KPN op "Zuidenveld" komt is ook < 1 %. (KPN maakt dan geen winst meer, want mogelijk vraagt G.Z. een te hoge prijs volgens KPN. G.Z. valt niet onder de overheidsregulering.)
De providers Tweak en TriNed zeggen me niet zoveel. Heb je je al eens op hun sites georiënteerd, ook wat zenderaanbod (en HD aanbod) betreft?
Er is dan wel een kans dat KPN het koperdraad, DSL, (ooit eens) opwaardeert.

Ik had tot een paar jaar geleden ook 14 Mb/s. En één interactieve tv ontvanger (HD toen nog 6 Mb/s, nu 7,5 Mb/s). Streamen doe ik vrijwel nooit dus voor websites binnenhalen, zelfs tijdens tv kijken, voldoende. Anders wordt het met een gezin. Zeker met tieners....

A.d.h.v. de eerste alinea zou je wat overwegingen kunnen maken.
Reputatie 7
Badge +30
Beste @Wachten op glasvezel, welkom! Je verwacht het misschien niet, maar als ik met mijn gezin de keuze had tussen 14 Mbit/s bij KPN of 500 Mbit/s bij een andere provider, zou ik me ook goed inlezen om te kijken of KPN nog bij me past. Zoek wel heel goed naar informatie over de providers. Lees je in over de klantenservice, over de diensten etc.

Zoals Peter al aangeeft, ga ik er niet vanuit dat wij op korte termijn glasvezel aan zullen gaan leggen. Je kunt op de website van Reggefiber checken wat voor jouw postcode geldt.
Voordeel van Trined zou zijn geen extra tv ontvangers nodig het DVB-c signaal komt via glasvezel binnen en kan via de bestaande coax wat het aansluiten van extra tv's makkelijker en goedkoper maakt, mits dat aanbod groot genoeg is en er een tweede vezel gebruikt wordt.

Als dit een eigen initiatief is zal er nooit een KPN/Reggefiber glasvezelnet komen. Een gemeente zal niet 2 keer de boel laten openbreken.
Reputatie 6
Badge +8
Voor mij was de keuze een no-brainer. Sinds twee weken over van KPN naar een Glasvezel buitenaf aanbieder. Van 1 / 14 Mbps up/down naar 300 Mbps up/down. En ieder lid van het gezin kan nu naar hartelust internetten zonder dat een ander er last van heeft. Daarbij het abonnement nog 15 euro per maand goedkoper ook.
Ik heb niks tegen KPN, maar dat koperdraadje is echt niet meer van deze tijd, hoeveel ze er ook doorheen proberen te proppen.
Daarnaast, realiseer je wel dat als je nu niet instapt en pas later glasvezel wilt laten aanleggen dat daar meestal een flink extra prijskaartje aan vast zit.
@Wachten op glasvezel Het is soms moeilijk te begrijpen dat mensen zoveel waarde hechten aan een bepaald merk internet- en TV provider. In de kern is een provider een doorgeefluik en is de onderliggende infrastructuur van veel groter belang. Afhankelijk van een oude koperlijn of nieuw ingegraven glasvezel is het dielemma.
Zelfs al zou de maandprijs wat hoger zijn, bedenk dat je naast tientallen TV-zenders die grootdeels bestaan van reclame, je i.p.v. 1 Mbps nu bij glasvezel 500 Mbps upload snelheid krijgt. Dat opent de weg naar je eigen 'zender' in de vorm van 1 of meerdere camera's waarmee je b.v. je huis of beesten in HD kwalteit kan bekijken als je van huis bent. Ik heb tijden gesukkeld om iets over die 1Mbps te persen met allerhande truuks, maar straks met glasvezel is dat gewoon erg goed mogelijk en makkelijk. De provider maakt daarbij niks uit, het gaat om het medium.

@Galdor68 Waarom zou Trined een dubbele vezel nodig hebben voor levering van DVB-C?
@tmoesel uitgaande van hoe dit bij ons Telfort* klanten werdt geleverd op 1 fysieke vezel het internet, telefonie en itv signaal op de andere fysieke vezel kwam het DVB-C binnen dit ging regelrecht een catv converter in.

* en voor die tijd andere providers.
@tmoesel uitgaande van hoe dit bij ons Telfort* klanten werdt geleverd op 1 fysieke vezel het internet, telefonie en itv signaal op de andere fysieke vezel kwam het DVB-C binnen dit ging regelrecht een catv converter in.

* en voor die tijd andere providers.

Ik zie zo snel niet hoe het bij Trined echt zit. Wel was er in het begin van glasvezel veelal sprake van Fast Ethernet verbindingen (100/100). Daarover kun je maar een beperkt aantal MPEG2 streams jagen. Even b.v. DVB-T als basis, de FTA zenders nemen 14Mbps in beslag zie ik, dat is 4 TV kanalen en wat radio. Met 40 kanalen past dat niet ervan uitgaande dat je het op een apart VLAN zou zetten. Met standaard Gigabit uit de FTU moet dat wel lukken. Maar misschien zit het wel veel anders, ik heb via kabel alleen maar analoge TV gehad/aangezien.