Vraag

Wandcontactdoos UTP Cat 5e aansluiten

  • 4 January 2021
  • 8 reacties
  • 1398 keer bekeken

Goedemiddag,

 

Ik wil graag een tweede Experia Wifi aansluiten op de 1e verdieping in mijn huis.

Ik heb hiervoor een wandcontactdoos aangeschaft.

De UTP kabel van mijn meterkast naar de slaapkamer lag er al.

Nu heb ik de wandcontactdoos aangesloten volgens de “B-indeling”.

Ik krijg echter geen verbinding op mijn Experia Wifi (laptop heb ik er ook aangehangen).

Wel brandt het lampje op het modem als ik de kabel inplug.

Kan het zijn dat ik de verkeerde indeling heb gebruikt?

 

Groeten Paul


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Paul89 !!!

Als je hem zo hebt aangesloten zou het goed moeten zijn :thinking:

 

@tonymelony Ja, dit is de indeling die ik heb gebruikt.

Reputatie 7
Badge +9

Goeiemiddag @Paul89 ,

Welkom op het forum! DIe B-indeling zou de juiste moeten zijn, maar om na te gaan waarom het niet werkt is het toch echt nodig om zeker te weten dat de kabel in orde is. Je geeft aan dat je je laptop ook al aan de kabel gehangen hebt, maar geeft niet aan of de laptop dan ook daadwerkelijk werkt. Als dat wel zo is, dan lijkt de kabel in orde te zijn, maar als dat niet het geval is, dan is de kabel waarschijnlijk ook niet in orde.

Dat het lampje gaat branden bij inpluggen op het modem zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat het verzendende paar wel goed aangesloten zit, maar het ontvangende paar niet (of vice versa).

Voor wat de indeling betreft, die zou simpelweg aan beide kanten hetzelfde moeten zijn. Dan heb je vaak het juiste.

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @Paul89 !!!

Als je hem zo hebt aangesloten zou het goed moeten zijn :thinking:

 

 

Hou er rekening mee dat deze indeling specifiek voor dit type wandcontactdoos is, en dat die indeling dus niet overeenkomt met de volgorde waarin ze daadwerkelijk naar de aansluitingen in de RJ45 aansluiting gaan. Als je dus simpelweg een RJ45 connector op een kabel hebt gezet, dan is de juiste volgorde:

Wit-oranje

Oranje

Wit-groen

Blauw

Wit-blauw

Groen

Wit-bruin

Bruin

Goedemiddag @Raymondt,

Ik heb in mijn laptop een UTP kabel in de wandcontactdoos gestoken.

Mijn laptop voor zover ik kon zien geen signaal.

Mijn laatste oplossing zou inderdaad zijn om een nieuwe kabel te trekken tussen het modem en de wandcontactdoos.

In de meterkast zit de kabel met een tussenstuk (geplaatst door een KPN monteur) in het modem.

Dit zodat de kabel iets makkelijker bij het modem kon.

Ik heb het ook zonder tussenstuk geprobeerd, zonder succes.

Gr. Paul 

@Raymondt Dankjewel, ik ga de instructie in jouw laatste reactie eens proberen.

 

Reputatie 7
Badge +9

De enige conclusie die ik dan kan trekken is dat de kabel niet goed is, maar of dat met de kabel te maken heeft, of met het aansluiten op de wandcontactdoos is natuurlijk niet te zeggen. Het is dus zodoende ook niet met zekerheid te zeggen of het nodig is om een nieuwe kabel te trekken, dat valt alleen vast te stellen met doormeten.

Reputatie 7

Begrijp ik het goed dat in de meterkast er een UTP plug op die kabel geknepen is?

Kan je zien in welke volgorde de aders in die plug zitten?

Heb je een UTP kabeltester in huis?

Dit is eigenlijk een must bij het trekken van netwerkkabels.