Beantwoord

Wat gebeurt er met het kopernetwerk nadat dit uitgefaseerd is?

  • 24 April 2024
  • 5 reacties
  • 106 keer bekeken

Goedendag,

Ik begrijp dat KPN gestart is met het uitschakelen van het kopernetwerk.

Blijft dit netwerk in de grond liggen als verrassing voor volgende generaties of is er gedurende het gebruik ook budget gereserveerd om dit na gebruik ook weer op te ruimen? Uiteindelijk hebben we het in totaal  over grote hoeveelheden koper, kunststoffen bitumen en dergelijke die uiteindelijk in de bodem terecht komen.

icon

Beste antwoord door Shyrin van KPN 24 April 2024, 17:54

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Goede vraag @Pieter De Haart! Ben benieuwd of iemand hier een antwoord op kan geven. 

KPN pretendeert ‘groen’ bezig te zijn, dus daar zal men vast over nagedacht hebben als de glasvezelaanleg volledig afgerond is over een paar jaar.

Ik zie ook met belangstelling een reactie van KPN tegemoet.

 

Reputatie 7
Badge +24

Daar gebeurt helemaal niks mee. Blijft gewoon onder de grond leggen. 

KPN pretendeert ‘groen’ bezig te zijn...

Opgraven en verantwoord afvoeren/recyclen zal een grote milieubelasting opleveren dan gewoon laten liggen.

Er is een afspraak met de gemeenten dat telecombedrijven overbodige infrastructuren (kabels e.d.) verwijderen. Dat gebeurt zodra ergens een straat open moet voor andere werkzaamheden, zoals de aanleg of vervanging van bijvoorbeeld riolering etc.. De kosten hiervan komen voor rekening van de telecombedrijven.

In de praktijk kan het dus wel een fors aantal jaren duren voordat het kopernetwerk van KPN geheel is ‘opgeruimd'.

Piet.

Reputatie 7
Badge +16

Leuke, goede vraag, deze werd een aantal maanden geleden ook gesteld in het onderstaande topic:
 

  

Hele goede vraag en suggestie, @JRe!

Ik heb het nagevraagd en begrijp nu dat gemeenten en netbeheerders afspraken hebben gemaakt om samen te werken bij graafwerkzaamheden. Als er ergens werkzaamheden plaatsvinden, bijvoorbeeld voor riolering of elektriciteit, dan krijgen alle netbeheerders een seintje. Op die manier kunnen ze onnodige kabels en leidingen verwijderen. Dit voorkomt overlast voor bewoners en bespaart kosten voor de netbeheerders.

Deze samenwerking tussen gemeenten en netbeheerders zorgt ervoor dat ondergrondse voorzieningen beter beheerd worden en middelen efficiënter worden gebruikt.
Nieuwe informatie voor mij, maar best logisch en handig aangepakt toch?