Beantwoord

Wat kan je wel en niet op het gastnetwerk (Experia Box V10A)?

  • 5 April 2021
  • 7 reacties
  • 626 keer bekeken

Ik heb de instructies gevolgd om een gastnetwerk in te stellen op de Experia Box V10A. Dit werkt en via zowel het normale als het gastnetwerk kan ik het internet bereiken. Het valt me op dat devices op zowel het normale als het gastnetwerk een 192.168.2.x IP-adres krijgen. Er is dus blijkbaar geen aparte IP-range voor het gastnetwerk. Het is me niet helemaal duidelijk wat er nou precies wel en niet afgeschermd is voor devices op het gastnetwerk. Dus ik heb wat dingen geprobeerd.

Ik heb om te testen een webserver gestart op mijn laptop die met het normale wifi-netwerk verbonden is. Wanneer mijn telefoon ook met dit netwerk verbonden is kan ik deze webserver vanaf mijn telefoon bereiken. Wanneer mijn telefoon via het gastnetwerk verbindt, dan kan mijn telefoon deze webserver niet bereiken. Blijkbaar is dit dus afgeschermd en dat ik eigenlijk ook zo verwacht.

Ik heb aan de Experia Box via ethernet (dus niet wireless) een Apple AirPort Express (om audio te streamen naar mijn stereo, niet in gebruik als wireless access point of router) gekoppeld. Wanneer ik met mijn telefoon op het gastnetwerk zit, ‘ziet’ mijn telefoon de AirPort Express niet. Dat is dus blijkbaar ook afgeschermd. Ok, prima.

Ik heb aan de Experia Box ook een Apple TV gekoppeld, ook via ethernet. Ik zou verwachten dat een device op het gastnetwerk niet met deze Apple TV zou kunnen communiceren, net zoals met de AirPort Express het geval was, maar: wanneer mijn telefoon met het gastnetwerk verbonden is, kan ik vanaf mijn telefoon nog wél video’s afspelen en mijn scherm delen via de Apple TV. Dit verbaasde mij eigenlijk wel en ik snap niet waarom dit niet afgeschermd is.

Kan iemand mij uitleggen wat er precies wel en niet afgeschermd is voor devices op het gastnetwerk? En hoe wordt dit onder de motorkap gedaan? Blijkbaar is het gastnetwerk niet compleet gescheiden van het normale netwerk, want devices op het gastnetwerk krijgen een IP-adres in dezelfde IP-adres als het normale netwerk, en devices op het gastnetwerk kunnen ook sommige devices op het normale netwerk bereiken (in ieder geval mijn Apple TV in mijn geval dus).

icon

Beste antwoord door Nick83 5 April 2021, 19:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Maar: wanneer mijn telefoon met het gastnetwerk verbonden is, kan ik vanaf mijn telefoon nog wél video’s afspelen en mijn scherm delen via de Apple TV.

Gaat dat dan niet via Bluetooth ofzo? 

 

Maar: wanneer mijn telefoon met het gastnetwerk verbonden is, kan ik vanaf mijn telefoon nog wél video’s afspelen en mijn scherm delen via de Apple TV.

Gaat dat dan niet via Bluetooth ofzo? 

 

Als ik Bluetooth uitzet op mijn telefoon kan ik nog steeds de Apple TV gebruiken wanneer mijn telefoon op het gastnetwerk zit, dus blijkbaar gaat dat niet via Bluetooth.

Via IP Network Scanner Lit‪e op mijn telefoon kan ik wanneer ik op het gastnetwerk zit trouwens ook de Apple TV en mijn laptop vinden (die niet via het gastnetwerk verbinden). Alles heeft een 192.168.2.x adres.

Reputatie 7
Badge +24

Via IP Network Scanner Lit‪e op mijn telefoon kan ik wanneer ik op het gastnetwerk zit trouwens ook de Apple TV en mijn laptop vinden (die niet via het gastnetwerk verbinden). Alles heeft een 192.168.2.x adres.

Dat klopt wel. Je kan ze wel zien in ieder geval. Maar in principe zou je ze niet moeten kunnen benaderen. 

Via IP Network Scanner Lit‪e op mijn telefoon kan ik wanneer ik op het gastnetwerk zit trouwens ook de Apple TV en mijn laptop vinden (die niet via het gastnetwerk verbinden). Alles heeft een 192.168.2.x adres.

Dat klopt wel. Je kan ze wel zien in ieder geval. Maar in principe zou je ze niet moeten kunnen benaderen. 

Dan heb ik blijkbaar een bug in de afscherming gevonden? :thinking:

Ik heb het voor de zekerheid zojuist nog een keer getest door Bluetooth uit te zetten, mijn telefoon te vertellen om niet automatisch met het normale wifi-netwerk te verbinden en vervolgens mijn telefoon met het gastnetwerk te verbinden. Maar ik kan dan inderdaad nog steeds mijn Apple TV gebruiken: het scherm van mijn telefoon op de Apple TV tonen, audio en video via de Apple TV streamen, etc.

Reputatie 7
Badge +24

Ok, ik dacht het al dat ik het ergens gelezen had:

Er word gebruikt gemaakt van WiFi-Direct. Dat gaat buiten de router om, een rechtstreekse verbinding tussen foon en tv dus.

Ik had nog nooit van Wi-Fi Direct gehoord, maar dat lijkt me dan de verklaring inderdaad. Volgens dit Wikipedia-artikel gebruiken iPhones geen Wi-Fi Direct, maar een vergelijkbaar eigen protocol.

Bedankt!