Beantwoord

Wegvallen bedraad internet experia v10 ICM Sonosnet

  • 17 June 2020
  • 22 reacties
  • 523 keer bekeken

Reputatie 2

Hallo,

 

Wij hebben een probleem met zo nu en dan wegvallend bedraad internet. Omdat we experia wifi versterkers hebben vallen die ook weg, maar hebben nog wel verbinding met wifi.

Er is onlangs een monteur geweest en die heeft het glasvezel modem vervangen, omdat het zo nu en dan wegviel, kon hij niet met 100% zekerheid zeggen of dit nu de oplossing zou zijn. Toen het later weer uitviel heb ik de experia wifi (zwarte kastjes) afgekoppeld en de interne wifi van de v10 weer aangezet. Toen het weer uitviel bleef internet via wifi bereikbaar, maar bedraad was weg. Ik ondekte een defecte netwerkkabel naar de TV en toen die weg was, was het veel beter, maar het viel zo nu en dan nog wel uit.  Omdat het aantal poorten beperkt is zit er meteen een switch achter de experia. Ik ondekte dat het internet snel terugkomt als ik de stekker naar de switch lostrek. Als ik een hele korte kabel naar de switch leg lijkt het probleem zich veel minder vaak voor te doen. Als ik de kabels een voor een uit de switch trek als het netwek plat ligt komt het niet terug, pas als de kabel naar de experia loshaal, of deze uit en aan schakel komt het internet terug. Ik heb de switch ook al vervangen, maar dat hielp niet… zou mij experiabox defect zijn?

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door whoekstra 19 June 2020, 10:55

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Wat is het merk en type van de switch? En heeft u de tv ontvanger(s) ook aan de switch zitten?

Reputatie 2

Ik heb twee verschillende TP-links geprobeerd TL SG108 en TL SG1008, de configuratie is al jaren hetzelfde, door deze problemen heb ik wel eea zitten wisselen. 1 van de twee tv ontvangers gaat via de switch. Zal ik eens rechtstreeks aankoppelen dan..

 

Reputatie 7
Badge +24

Deze beide switches zijn ongeschikt voor tv van KPN. Daarvoor moet u deze hebben: https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/ of deze: https://m.alternate.nl/Netgear/ProSAFE-Gigabit-Plus-Switch-GS108E-300PES/html/product/1172015

De tv ontvangers direct op de Experiabox houden zou in theorie ook de oplossing moeten zijn. Welke snelheid meet u als u alles loskoppeld en met een kort kabeltje meet rechtstreeks op de Experiabox? 

Reputatie 2

 

Ha bedankt..

Ik heb de tv ontvangers nu rechtstreeks. Even aankijken. Er loopt nu continue zo'n ping programma op de laptop (emco)

Ik zal later even de pc bekabeld aansluiten en zo'n speedtest doen. Welke raad je aan?

Reputatie 2

Het lijkt wel te werken met deze switches, wat gaat er dan mis? Uit nieuwsgierigheid

Reputatie 2

Ik heb even een speedtest bekabeld via switch (omdat er nu online les is kan ik niks loshalen)

85 Mps down 93.4 up KPN speedtest met een 100Mb abbo

 

Reputatie 2

De tv ontvanger is eraf en alleen de Sonos zit op de switch en valt nog weg

Reputatie 2

Wordt dit forum door de kpn gelezen of moet ik de helpdesk bellen?

Badge +19

Wordt ook door kpn gelezen maar het is erg druk vandaag dat de reacties later komen. Id alleen de Sonos nu nog het probleem?

Reputatie 2

Ik weet het even niet… ik heb nu de switch helemaal leeg en de sonos direct op de experia… en is nu 2 uur stabiel.. geduld..

misschien dan toch een netgear switch..?

Badge +19

Sowieso als je tv via een switch laat lopen is de netgear de beste optie. Dat is vanwege igmp snooping. Als een switch dat niet ondersteunt wordt het niks.

Reputatie 2

Hi bedankt,

volgens het doosje ondersteunt de tp-link dat ook, maar lees hier en elders dat dit niet een goede switch is.

ik heb de tv ontvangers er sowieso helemaal af nu om het probleem te kunnen vinden..

Reputatie 2

Update ik heb nu alles eraf behalve de Experia wifi twee nassen en de Sonos, zelfs geen switch meer. En nog valt het internet na verloop van tijd weg.. als ik de Sonos eruit trek komt ie weer terug. Ik denk nu toch dat de V10 stuk is....

Reputatie 2

Ik ben er eindelijk achter wat het is, hoewel ik me daar hogelijk over verbaas.

Het is namelijk de Sonos waarvan één speaker bedraad zit zodat Sonos zijn eigen netwerk kan opzetten, zoals ook door sonos wordt aangeraden

Op aanraden van de kpn helpdesk dit losgehaald, zodat sonosnet uit de lucht gaat en de speakers op de gewone wifi functioneren. Er zou een conflict optreden tussen het sonosnet en het thuisnet.

Ik heb echter al jaren het sonosnet zonder problemen in gebruik gehad… wat is er dan sinds kort veranderd dat deze twee netwerken elkaar in de weg zitten….?

Wie het weet mag het zeggen.

Tot zover lijkt het te werken, hoewel ik toch liever de oude situatie met een bedrade sonos had gehad

 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @whoekstra, welkom op het forum! Ik zie dit soort problemen vaak voorkomen in combinatie met Sonos apparatuur.
Helaas heb ik er nog niet echt een oplossing voor. Ik krijg wel de tip mee al je sonos apparatuur up-to-date te houden

Reputatie 2

Hallo,

Waren er maar geen updates geweest,…. bij Sonos maar ook bij de Experia box dan had alles nog gewoon gewerkt zoals vele jaren daarvoor,  één van twee is de boosdoener.

Ook bij Sonos kom je ook niet onder updates uit dus je krijgt wat je krijgt, je hebt het er maar mee te doen..

Willem

Reputatie 1

Hier precies hetzelfde probleem: https://forum.kpn.com/internet-9/superwifi-maar-geen-internet-505011

 

Hier een vergelijkbare situatie.
Sinds een paar maanden lijkt Sonos Boost ook te conflicteren met KPN Expedia box V12. Sonos op het KPN WiFi netwerk is niet de oplossing. Want nog steeds lijkt Sonos instabiel en onbetrouwbaar. Eerder nooit problemen en nu nog altijd niet tevreden.

Hoe zorg ik dat Sonos boost werkt als voorheen zonder KPN interactieve tv en KPN WiFi te verstoren? Er is al 2 keer een KPN monteur op bezoek gehad, nieuwe modem (Expedia V12) en een extra switch geplaatst geschikt voor TV middels een Netgear switch. Sonos speaker bekabeld helpt niet nu dus op WiFi netwerk van KPN minst slechte oplossing.


Om gek van te worden, overweeg én KPN én Sonos eruit te doen….

Volgende week vrijdag ga ik bellen en weer “knutselen”….. 

tips tbv aanpassen instellingen zijn welkom.

  • modem instellingen
  • of andere

 

Reputatie 1

Bij ons was de oplossing ALLE sonos speakers op WiFi. Let op, als je er 1 bekabeld aansluit dan zal het sonosnet geactiveerd worden en dat is wat bij ons de problemen gaf. Belangrijk is dus dat je dus geen een speaker bedraad. 

Fijn te lezen dat dit voor jou werkt!

Dat heb ik nu ook zo ingesteld. 
Wifi boven loopt via een versterker van KPN en hierdoor draait een Sonos Play 1 op een ander WiFi netwerk dan het systeem beneden. Beam , Sub, 2 play1’s en 2Play5’s

Alle speakers zijn nu via WiFi, 2 netwerken verbonden. Voorheen dus met een Sonos boost dat bleek boosdoener die is er tussenuit. Alles nu draadloos is beter maar niet vlekkeloos....

Hallo vraag,

 

Geldt dit voor superwifi mesh icm sonosnet of ook alleen via de experia? 

Kortom, zou een ander mesh systeem icm sonosnet het probleem op sonos oplossen?

Ik hoor het graag.

mvg

Badge +12

Sonos en KPN-apparatuur gaan op dit moment niet goed samen. Ligt dat aan Sonos?...nee..Ik heb hier Sonos (via Sonos Boost) en nergens last van. 100% stabiel.