Vraag

wegvallend binnenkomend internet door verlies pair bonding

  • 13 July 2021
  • 2 reacties
  • 73 keer bekeken

Hallo,

 

sinds enkele dagen valt ineens ons internet naar de router (Experiabox V10) weg. We maken gebruik van pair binding en het valt op dat bij de storing 1 van de paren uitvalt. De melding in het service log van de router is dan als volgt:

PPP(ptm_route):ppp1 down for reason is LCP down

Twee KPN monteurs verder blijft het probleem bestaan. Het ISRA punt is nu 2 maal vervangen, de wijkcentrale gecontroleerd en de Y-kabel is ook vervangen. Nieuwe Experia box gekregen. Geen enkel resultaat.

Ik heb ook geprobeerd bij het optreden van de storing uitsluitend L1 of uitsluitend L2 in te pluggen. Dat werkt wel (halve snelheid), maar lost het probleem niet op. Na enige tijd stopt ook dat signaal en is er geen internet.

Het vervelende is niet zozeer deze storing maar wel het schijnbaar gebrek aan doortastendheid van de monteurs. Telkens worden we afgescheept met: kijk de lijnen doen het en m’n applicatie laat zien dat de lijn stabiel is.

kennelijk snapt de monteur niet dat het signaal ‘op dat moment’ stabiel is en dat dat niets zegt over een langere periode…

bij de helpdesk moeten we telkens vanaf 0 ons verhaal doen. 
we zijn inmiddels wat radeloos. 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Dag @NielsAap! Zo te lezen zijn jullie in een vicieuze cirkel terecht gekomen. Heb je sinds de laatste monteur weer problemen gehad? Wanneer is de monteur voor het laatst geweest? 

Ik kijk graag even met je mee. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Postcode, huisnummer, klantnummer en de laatste 3-cijfers van het bij ons bekende bankrekeningnummer is voldoende. 

Hoor graag:blush:

Reputatie 7
Badge +10

Soms gaan er meedere monteurs overheen voordat iemand verder gaat kijken dan de standaard oplossingen.

 

Wat ik zou doen is beide lijnen doormeten tussen isra en centrale. Hier hebben we meetapparatuur voor bij ons, en kunnen we in verschillende metingen problemen opsporen.

We kunnen schakelen met onze eigen helpdesk om te checken hoe vaak de lijn(en) wegvallen en meer info om een beter beeld van de storing te krijgen.

Ook kunnen we zoals dat heet, poortwissels uitvoeren, zodat er in de centrale een nieuwe plek word uitgezocht vanwaar uw verbinding word weggestuurd.

Mocht dit allemaal niet helpen, zal er een meetexpert ingeschakeld moeten worden. Ook dit kan de monteur in gang zetten. Wellicht stoort er een andere verbinding uit de buurt op uw verbinding. Of er is een zendamateur actief in de buurt. Een meetexpert heeft net even wat meer tools om diep verborgen verstoringen op te sporen.

Als de monteur zelf niks kan vinden, en hij is de zoveelste al, dan isdit gewoon de volgende stap.