Vraag

Wegvallend internet en wifi

  • 16 October 2020
  • 10 reacties
  • 105 keer bekeken

Badge

Dag KPN,

 

Ik heb sinds een 4-8 weken last van internet dat om de haverklap wegvalt. Dekking van de WIFI is nooit een probleem geweest, aangezien ik deze met devolo powerline adapters heb verzorgd. Wanneer het internet wegvalt, blijft de 2.4GHz verbinding verbonden en geeft firefox de volgende melding “uw breedband IP connectie werkt niet. Controleer alsublieft of uw internet WAN connectie op correcte wijze is geconfigureerd”. Tegelijkertijd met het ontstaan van deze internetproblemen, valt ook de 5GHz verbinding op alle apparaten om de haverklap weg. Ik vermoed een routerprobleem door onbekende oorzaak. Zou iemand hier verder in kunnen duiken om te zien of de router naar behoren functioneert? Aub contact opnemen voordat overgegaan wordt tot een factory reset van de router.

 

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Don


10 reacties

Reputatie 2
Badge +5

Dag @Friedje3! Welkom op ons forum. Wat lastig dat je problemen ervaart met jouw internetverbinding!

Je geeft aan dat het regelmatig uitvalt. Valt hierbij ook de bekabelde verbinding uit, of gaat het alleen om wifi (ondanks dat de dekking wel voldoende is)? Als het alleen om wifi gaat, dan raad ik aan om onze Wifi Manager eens te doorlopen. Deze meet op verschillende plekken in huis de wifi en zal deze waar nodig verbeteren. Ik raad aan om hem na de verbeteringen gelijk nog een keer te doorlopen, zodat je ook kunt zien of de verbeteringen effect hebben gehad. Ik ben erg benieuwd naar wat de Wifi Manager als conclusie geeft.

Wanneer ook de bekabelde internetverbinding helemaal uitvalt, dan is er natuurlijk iets anders aan de hand. Kun je toelichten welk type modem je gebruikt en wat voor apparaten er allemaal op zijn aangesloten? Je gebruikt Devolo's lees ik, maar heb je nog meer apparatuur aangesloten zoals bijvoorbeeld een router of switch? En heb je het modem al eens teruggezet naar de fabrieksinstellingen

Ik hoor graag van je wat je bevindingen zijn! Mocht het nog niet opgelost zijn, wil je dan ook jouw profiel updaten met je postcode, huisnummer, voor- en achternaam, geboortedatum en je klantnummer? Dan kan ik de verbinding indien nodig even doormeten. 

Reputatie 2
Badge +5

Ik heb geen reactie meer van je gekregen. Ik ga er daarom vanuit dat je tot een oplossing bent gekomen. Mocht je toch nog hulp nodig hebben, dan hoor ik het graag! 

Badge

Hi Danny,

 

Ik heb gisteravond de wifi manager gedraaid en ben nog niet in staat geweest om te testen of dit heeft geholpen. Ik zal later deze week een reactie geven, ik heb nog wat tijd nodig om te bepalen of het instantaan wegvallen van de verbinding nogmaals voorvalt.

 

Groeten,

Don

Badge

Ik heb zojuist de router teruggezet naar fabrieksinstellingen, nadat ik tot de conclusie ben gekomen dat de wifi manager het probleem niet heeft opgelost. Nu kijken of de factory reset vruchten afwerpt, to be continued!

Reputatie 2
Badge +5

Ik ben benieuwd! Vergeet niet om de Wifi Manager twee keer achter elkaar te doorlopen, dan test je of de verbeteringen ook effect hebben gehad. Laat je, als je toch nog problemen ervaart, ook even weten wat de uitkomst van de Wifi Manager was? 

Badge

De uitkomst van de wifi manager was dat er geen verbetering is doorgevoerd en deze raadde mij wifi versterkers aan. Bovendien heb ik de router een factory reset gegeven. Beide hebben als resultaat dat ik nov steeds last heb van het feit dat, ondanks dat ik niets over dekking en snelheid te klagen heb, de verbinding met alle apparaten gemiddeld 3 keer per dag wegvalt. Hoop dat je enig idee hebt in welke richting ik moet zoeken.

 

Gr, Don

Badge +19

Maar ja draadloze verbindingsets dat is vragen om problemen eigenlijk. Het electriciteitsnetwerk is nooit gemaakt om data over te transporteren. Zeker met de komst van ledlampen  dimmers, telefoonoplader en zonnepanelen gaat het helemaal fout met die dingen. Ze kunnen rare storingen veroorzaken.  Probeer te testen met een kabel.

Badge

Dat kan misschien kloppen, echter vind ik het volgende dan wel vreemd:

  1. Sinds corona lockdown regelmatig thuisgewerkt en deze problemen pas ervaren sinds een maand geleden, misschien twee (geen andere zaken aangesloten op het elektriciteitsnet in de tussentijd)
  2. Ook apparaten verbonden via wifi met de router zelf hebben deze problemen
Badge +19

Het kan ook nog dat je buren zo'n setje hebben. Dat geeft ook weleens problemen. Het kan ook dat er ergens een ledlamp is die aan zn eind is. Kortom de oorzaak is lastig te vinden. Eigenlijk moet je ze gewoon niet willen. Ook qua snelheid lever je vaak fors in.

 

Devolo powerline adapters zitten zonder verdere instellingen en maatregelen in hetzelfde frequentiegebied als die nieuwere/snellere instellingen bij VDSL. Ik dacht zo uit mijn hoofd dat het vrijwel zeker problematisch is of wordt als het DSL profile hoger is dan 17a. Je kan met een tool als Devolo cockpit ervoor zorgen dat VDSL en PowerLine Communication elkaar verdragen c.q. niet in de weg zitten.

En zoals al gezegd, een ethernet kabel trekken lost deze problemen duurzaam op. Test anders eerst maar eens tijdelijk met een 20 meter lange platte ethernetkabel die onder dichte deuren past.

Kijk eerst ook eens bij DSL link informatie in de ExperiaBox. Als daar de verbindingstijd veel langer is dan de tijdsduur tussen uitval, is de oorzaak toch anders.

Reageer