Vraag

Wegvallende connectie

  • 7 June 2019
  • 31 reacties
  • 633 keer bekeken

Hallo!

Wij hebben sinds 2/3 weken KPN internet, het is super snel dat is fijn maar helaas is het niet stabiel.
De verbinding valt elk uur wel 2/3 keer weg. Het wegvallen is echt maar 2/3 seconden, maar vooral met het kijken van Netflix op onze smart-tv is dat erg vervelend.

Ik heb DSL en de Experiabox V10A.

Kan iemand me hierbij helpen?

31 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Welkom @Kla-Ben! Dat is geen al te best begin, maar we kunnen het vast beter krijgen dan het nu is.

Ik ben eerst even benieuwd, gaat het alleen mis bij draadloos internet, of hebben ook bekabeld aangesloten apparaten hier last van? Kun je jouw adresgegevens en klantnummer toevoegen aan je profiel? Daarmee kan ik metingen uitvoeren op de lijn.
Hi Joran,

Bedankt voor je bericht.
We hebben enkel draadloos internet en geen apparaten aangesloten via de kabel. Dus ik kan enkel het wifi testen.
Ik heb alle benodigde info net toegevoegd.

Het gekke is het wifi verbinding teken wel gewoon "aan" blijft maar dat hij (vermoedelijk) geen ontvangst krijgt van de DNS.
Het programma, PingPlotter geeft dus ook om de zoveel tijd 100% packet loss op mijn IP adres.
Reputatie 2
Badge
Ik denk inderdaad ook dat het aan DNS ligt. Sinds kort heb ik de v10a ipv de v10 hoofdzakelijk voor het roaming gedeelte (waar ik overigens nog op de firmware update wacht!) Ik merkte ook dat sites traag laadden of niet ookal had ik wifi bereik. Helaas is de v10a erg/te gesloten om instellingen aan te passen waaronder dns en ik hoop dat ze in een toekomstige firmware update wat meer vrijheid geven. Mijn (tijdelijke) oplossing is/was in je draadloze apparaat je dns handmatig in te stellen. Ik heb op mijn iphone bijvoorbeeld de dns 1.1.1.1 en als alternatief 1.0.0.1 ingesteld van cloudflare met als gevolg een stabieler/sneller resultaat met het openen en laden van sites.
Reputatie 2
Badge
Nog even ter aanvulling, mijn pc is bedraad aangesloten en wilde outlook niet meer opstarten en een enkele keer na letterlijk 3 minuten. Ook hier de dns instellingen gewijzigd en deze start nu in 1,5 sec op. Dus het lijkt mij toch wel dat de dns van kpn in de v10a een serieus probleem is.
Reputatie 7
Ookal zal KPN het niet snel toegeven, maar dit fenomeen lijkt IPv6 gerelateerd te zijn.
IPv6 werkt niet goed op de V10A en daarom heeft KPN IPv6 op de V10A "uit gezet".
Dat "uit zetten" is echter niet volledig (er blijken nog onderdelen van IPv6 actief te zijn) waardoor sommige apparaten enorm traag worden met het openen van Internet verbindingen omdat ze in eerste instantie IPv6 gebruiken en dat dus niet gaat lukken.
Reputatie 2
Badge
Ok.... ben even aan het googlen gegaan en zie inderdaad veel IPv6 problemen voorbij komen i.c.m, de v10a. Bijvoorbeeld https://forum.kpn.com/internet-9/ipv6-uitschakelen-op-v10a-455401 waarbij moderator Joran aangeeft dat er in de nabije toekomst ondersteuning komt ( bericht is van 10 maanden geleden!! ) Nu zie ik ik dat er door kpn veel gereageerd wordt op verschillende problemen ( roaming, dns, ipv6 etc.) voor met name de v10a met antwoorden in de trant van oplossing in volgende firmware die op korte termijn verwacht wordt maar de meeste berichten zijn maanden en dan heb ik het niet over 2 maanden geleden al gepost. Maar goed ik zal hierover ophouden het is niet mijn bedoeling het topic van de topic starter over te nemen. Ik ben helaas op het moment gewoon not amused over kpn internetdiensten!
Reputatie 7
Badge +28
@Kla-Ben @RoelW: Kunnen jullie beide eens controleren of dit vinkje aanstaat in de Experia Box? Als het uitstaat, zet dan een vinkje en druk op Save Settings.



Je komt hier door naar http://192.168.2.254 te gaan (wachtwoord op de sticker op de Experia Box)

Verder snap ik je punt Roel. De ontwikkeling gaat langzaam en duidelijkheid over welke feature wanneer komt wordt minder. We doen ons best hier verbetering in te krijgen maar we kunnen geen ijzer met handen breken.

@wjb: We hebben dit meerdere malen doorgegeven. Als dit de oorzaak is zijn de developers in ieder geval op de hoogte van jouw melding. Ik hoop dat het helpt.
Reputatie 2
Badge
Ik had deze bewust uitgevinkt vanwege DNS problemen, ik neem aan dat als deze aangevinkt staat ik naar een vast DNS van jullie gestuurd word? Maar goed ik heb hem weer aangevinkt om te kijken hoe het nu werkt.

Ik snap snap dat je geen ijzer met handen kan breken en dat het bij elke grote ( lees logge ) provider zo gaat. Elke wijziging gaat eerst door 10 papiermolens voordat deze in beta komt, laat staan naar de eindgebruiker. Ik vind het echter wel jammer dat het erop lijkt dat de v10a nooit de beta status verlaten heeft.

Ik had hiervoor een v10 die eigenlijk prima werkte. Om mijn wifi signaal te versterken had ik zelf 2 asus rtn66u's aangesloten met afzonderlijke ssid's. Deze zijn inmiddels verouderd en ik zocht naar een beter/moderner systeem die gewoon ac ondersteund met fast roaming of mesh met 1 ssid zonder onderbrekingen. Ik kwam dus jullie wifi tuner tegen en kreeg 2 experia wifi's die fast roaming ondersteunen, omdat de v10 dit niet ondersteund heb ik er zelf 1 bijgekocht voor naast de v10 omdat de medewerker aan de chat waar overigens niets op aan te merken valt, niet bevoegd was een 3e te sturen. Na alles aangesloten te hebben bleek het bereik van de wifi experia's niet afdoende voor de hoofd wifi en besloot ik de wifi van de v10 weer in te schakelen. Echter haalde ik nog maar 40mbit terwijl dit voorheen 200/200 (glas) was. Monteurafspraak gemaakt en deze concludeerde inderdaad dat de gewenste snelheid niet meer gehaald werd en is het modem omgeruild door de v10a waar ik direct weer de 200/200 haalde. Maar nu omdat deze nog geen fast roaming ondersteund ben ik net zover als voordat ik deze reis begon plus een hoop gezeur met dns, ipv6, dan wel dan niet traag laden over wifi en bedraad, beperkte instelmogelijkheden etc.

Ik gebruik een kleine 30 apparaten die verbinden met internet waaronder 2 servers voor zakelijk en prive gebruik en het zou toch wel erg fijn zijn als kpn de firmware voor de hardware van de v10a op orde zou hebben waardoor snelheid en stabiliteit weer gegarandeerd zijn, wat ook 1 van de redenen is dat ik met 4ktv, internet en mobiel naar KPN ben gegaan ookal zijn ze over het algemeen wat duurder. Voor service betaal je, heel normaal, maar niet voor brakke hardware/firmware!
Reputatie 7
Badge +28
Klopt, hiermee worden de DNS servers van KPN standaard gebruikt (195.121.1.34 en 195.121.1.66).

Met 30 apparaten kan ik me voorstellen dat elke tekortkoming vele malen versterkt wordt en tot nog meer problemen leidt. Dan is dit zeker geen verbetering. De fast roaming update wordt al enige tijd getest onder KPN medewerkers en dat lijkt voorspoedig te verlopen. De verwachting (!) is dat de update begin juli wordt uitgebracht. Ik hoop dat de DNS wijziging al enig effect heeft en dat na deze update je thuisnetwerk weer probleemloos gaat werken. Hou me op de hoogte of de wijziging effect heeft gehad.

@Kla-Ben: Ik hoor ook graag van jou of het is gelukt de instelling te wijzen en of daarmee de uitval is verdwenen!
Reputatie 2
Badge
Bedankt voor de update Joran. Ik hoop begin juli een fw update voorbij te zien komen dan.
De DNS instelling heeft nog niet echt een verbetering of verslechtering veroorzaakt dus dat is vooralsnog ok.
Mijn hoofd pc heeft met bepaalde programma’s die gebruik maken van (bedraad) internet nog wel moeite sinds het wisselen van het modem. Als ik meer tijd heb zal ik proberen uit te zoeken wat daar de exacte oorzaak van is.
Hi @Joran ,

Ik heb ISP DNS nu net aangevinkt dus hopelijk blijft de uitval nu uit 😉.
Ik houd jullie op de hoogte. Bedankt voor alle hulp tot nu toe.

Gr
Reputatie 7
Badge +28
Hoe staat het er een krappe week later voor @Kla-Ben en @RoelW? Heeft dit de stabiliteit verbeterd?
Reputatie 2
Badge
@Joran De stabiliteit is nog niet echt verbeterd in het wifi gedeelte. Ik en mijn vriendin gebruiken beide een iPhone en ervaren allebei dat er regelmatig aangeven wordt op de telefoon dat er 2/3 of 3/3 wifi bereik is maar wanneer we dan een webpagina o.i.d, openen duurt het enorm lang of deze opent helemaal niet. Dit heeft denk ik vooral met de combinatie van de experia wifi's en het v10a modem te maken omdat de v10a nog niet het fast roaming gedeelte ondersteund en er dan tijdens het omschakelen van het toegangspunt er iets niet helemaal lekker gaat. Ik heb voor nu tot de firmware update uitgebracht wordt de wifi experia's enkel op de 5ghz gezet en het modem op 2.4 en 5ghz. Elke keer als het nu gebeurd dan zetten we de wifi op het desbetreffende apparaat uit en weer aan en krijg ik hetzelfde 2/3, 3/3 bereik te zien maar dan wel snelle laadtijden. Dit herken ik ook in de Ookla speedtesten die ik uitvoer.

Ondertussen heb ik ook behoorlijk wat apparaten en smarthome devices in huis die verbinden met internet waaronder: Hue 2.0 met 30 lampen voor binnen, kaku ics2000 met 10 lampen voor buiten, sproeiers, camera's, 4 gh mini's, Google hub, logitech hub, pc, iPhones, Ipads, laptops, tv's, encoders, 2 servers, switches en nog wat klein spul. Mijn ervaring is nu dat alles wat bedraad is toch wel stabiel is ( overal wat bedraad kan worden middels utp heb ik ook bedraad ) Het draadloze zigbee etc uiteraard ook geen problemen, enkel met de devices die met wifi verbinden waaronder dus de iPhones, iPads en google home apparaten ervaren trage of geen verbindingen. Bij google home kan je bv in de app zien welke lokale apparaten er verbonden zijn. Als ik met het modem verbonden ben en een gh mini met een experia ap met hetzelfde ssid is deze niet direct zichtbaar in de app terwijl het wel het zelfde lokale netwerk is met dezelfde ssid's en wachtwoorden. Meestal verschijnen ze dan alsnog na een sec of 15 en soms helemaal niet.

Mijn eigen conclusie voor nu is in ieder geval dat bedraad internet gewoon stabiel werkt, tv's met de kpn 4k encoders ook geen problemen mee en met wifi wacht ik af tot begin juli wanneer ( hopelijk ) de v10a firmware update uitkomt en ik zal dan alles weer normaal instellen en kijken hoe het dan allemaal functioneert.
Reputatie 7
Badge +28
Het is andersom. De V10A ondersteunt wel fast roaming (802.11k/r) maar de Experia WiFi's moeten nog geschikt worden gemaakt. Het werkt duidelijk nog niet optimaal bij jou maar je weet er genoeg van om het werkbaar te krijgen. Hopelijk werkt alles over een maandje helemaal probleemloos 🙂
Reputatie 2
Badge
@Joran ?? Her en der staat vermeld dat de v10a fast roaming gaat ondersteunen in een firmware die binnenkort uitkomt. De experia wifi’s hebben alle drie ook de optie om k en/of r aan of uit te zetten, deze optie is in de v10a niet aanwezig...
Reputatie 7
Badge +28
Nu maak ik mezelf ook aan het twijfelen. De Experia WiFi geeft in de omschrijving nog aan dat roaming in een update wordt verwacht. Ik heb even navraag gedaan en kom er op terug. Het is niet de bedoeling dat we onjuiste of tegenstrijdige informatie geven.
Hi @Joran,

Het gaat deze week al wat beter. Netflix is vrij ok, de NPO app valt helaas nog vaak weg..
Maar wel al minder last. Zijn er nog andere opties om dit te fixen? Ik heb bewust voor jullie (kpn) gekozen (zeker niet de goedkoopste) om er zeker van te zijn goed en snel internet te hebben dat het doet.. Hoor graag.

Bedankt in ieder geval.

Gr
Reputatie 7
Badge +28
@Kla-Ben: Ik zou graag willen weten hoe bekabeld internet werkt op de TV. Zeker als het een 4k TV is (maar eigenlijk altijd) heeft bekabeld internet de voorkeur. Dit lijkt me een goede test om uit te sluiten of het een probleem is met draadloos internet of dat we verder moeten zoeken. Ik kan een kabel van 10 meter opsturen als je geen kabel hebt, en als dat lang genoeg is. Daar zijn geen kosten aan verbonden. Laat maar weten of dat nodig is!

@RoelW: Het blijft helaas nog even stil vanuit mijn contactpersoon. Ik heb een reminder gestuurd.
Reputatie 2
Badge
@Joran tnx, we wachten af.
@Joran Laten we dat dan proberen inderdaad.
Zou helemaal top zijn als je een kabel van 10 meter kan opsturen, dan kunnen we vanuit daar verder trouble shooten.

Groet!
Reputatie 7
Badge +28
@Kla-Ben: Wordt geregeld!

@RoelW: Ik heb inmiddels wel reactie maar dat maakt het niet veel duidelijker. We zijn nog aan het mailen. Wel duidelijk is dat de V10A fast roaming niet ondersteunt, daar heb je helemaal gelijk in. Wanneer die firmwareupdate komt kon me niet verteld worden. Dit staat dus niet voor juli gepland. In juli wordt wel een update voor de Experia Wifi verwacht met wat klinkt als seamless roaming. Of fast roaming op dit moment wel of niet functioneert is me nog even een raadsel. To be continued.
Reputatie 2
Badge
@Joran bedankt weer voor de update, helaas wel tegenvallend nieuws.. De firmware die getest wordt en voorspoedig loopt wat je in een eerder bericht meldde ging dus niet over de v10a?

Ik heb wel 3 experia wifi’s maar het nadeel daarvan is is dat het wifi signaal in mijn beleving behoorlijk zwakker is dan van de v10 die ik voorheen had en de v10a nu.. Ik neem aan dat de Tx waarde van de experia wifi’s niet verhoogd gaat worden in de toekomst?

Wat ik dan ook niet helemaal snap is dat bij het plaatsen van een experia wifi de wifi van de v10 “automatisch” uitgeschakeld wordt en bij de v10a niet, ze ondersteunen immers beide geen fast roaming tot op heden. Het wordt al wel een jaar geroepen dat het in een update komt maar daar is alles mee gezegd en zit het er voorlopig nog niet in.

Ik snap dat zowel jij als de rest van de moderators hier er weinig aan kunnen doen en informatie verstrekken wanneer ze dit kunnen, ik vind het nogmaals alleen erg jammer dat veel mensen die kpn producten afnemen met in dit geval van de v10a en wifi’s gewoon simpelweg als betà testers gebruikt worden ookal zal dit niet toegegeven worden en zal er gezegd worden dat het een eindproduct is waar altijd verbeteringen mogelijk zijn. De feiten en serieuze problemen vermeld in o.a. dit forum vanaf het eerste moment dat de v10a op de markt kwam spreken voor zich lijkt mij.

Maar goed we wachten weer op nieuws en/of een firmware update.
Reputatie 7
Badge +28
Die firmwareupdate gaat inderdaad over de Experia WiFi. Ik raakte zelf een beetje in de war met de terminologie. 802.11k/r werkt wel onderling tussen de Experia WiFi's. Wat nu getest wordt is meshfunctionaliteit (802.11s). De Experia Boxen, inclusief de V10A, ondersteunen geen 802.11k/r. Tot mijn spijt weet ik niet wanneer de V10A dit wel gaat ondersteunen. De toekomstige ondersteuning van 802.11k/r is inderdaad de reden dat WiFi van de V10A aan blijft staan.

De Experia WiFi zendt al op het hoogste (toegestane) zendvermogen uit, dat zal niet verder verbeteren.

Ik ben het deels eens met je eenalaatste alinea. De V10A is eerder uitgebracht dan we normaal gesproken doen, door de tijdelijke boycot van ZTE. In een normale situatie hadden we dit langer intern getest en was de introductie beter verlopen. Sommige bugs merk je pas bij een massale uitrol maar dat hadden we kunnen minimaliseren als er langer was getest. Het liep dit keer anders. Er volgden daarom snel een aantal firmware updates en sinds versie 190 zit de box op een niveau waar de andere Experia Boxen ook op zitten (als in: er wordt niet vaker contact opgenomen over de V10A dan over de V10). Omdat dit modem het meest wordt uitgeleverd komen er in absolute aantallen nog wel de meeste klachten over binnen. Maar hoe goed/slecht het ook werkt, de reputatieschade was al gedaan en dat is erg spijtig. Er zijn nog een aantal zaken die aangepakt worden, bijvoorbeeld een issue met specifieke VPN verbindingen, daarna verwacht ik nieuwe features. 802.11k/r ondersteuning zal daar deel van uitmaken. Verder kun je denken aan "Sneller Internet Buitengebied" ondersteuning, Fon, IPv6 etc.

De Experia WiFi was wel "af" toen het in de verkoop ging. Toch kom je dan achteraf soms dingen tegen die in praktijksituaties niet goed, of anders werken. Die onderzoeken we en lossen we op middels een firmwareupdate. Nieuwe features blijven komen zo lang we het product verkopen.

Dit neemt allemaal niet weg dat ik snap dat jij hier als eindgebruiker geen boodschap aan hebt. Je zit met een netwerk dat niet probleemloos functioneert en dat is irritant. En wachten op updates duurt dan ook erg lang. Ik denk dat wij in ieder geval onze informatievoorziening beter op orde moeten krijgen. Hierboven geef ik verkeerde informatie en ik begrijp dat we op het forum vaker tegenstrijdige informatie hebben gegeven over de updates. Dat is iets waar we wél direct invloed op hebben en ik wil je verzekeren dat we hiermee aan de slag gaan. We willen altijd beter en eerder betrokken worden in de ontwikkelingen van hardware en dit is een goed voorbeeld waarom dat nodig is.
Reputatie 2
Badge
@Joran , bedankt voor je heldere verhaal.

Ik zit ook niet op dit forum om mensen af te branden en dat jij je vergist wat betreft wat er een firmware update krijgt vind ik ook nog niet zo belangrijk en kan gebeuren. Ik ben allang blij dat een forum zoals deze bestaat en mensen elkaar willen helpen. In het totale verhaal viel/valt het mij gewoon op en tegen wat er allemaal voor problemen zijn met de v10a omdat ik in het verleden nooit noemenswaardige issues gehad heb in de basis met kpn apparatuur die niet zelf op te lossen waren.

Ach mijn internet begon ooit met een 14k4 modem dan is de v10a een verademing 😁
Hi @Joran ,

Bedankt voor de kabel!
Mijn tv doet het nu top, oftewel het ligt dus aan het draadloze netwerk.
Super fijn dat ie het doet, minder fijn dat er een lange kabel door het huis loopt 😉.

Kunnen we nu verder debuggen wat het issue met het wifi is?

Gr Vivienne

Reageer