Vraag

Wegvallende WiFi met mijn Experia Box

  • 31 March 2021
  • 31 reacties
  • 896 keer bekeken

Al een paar maanden valt wifi af en toe ineens weg. Apparaten zijn verbonden, en ineens signaal weg en maken de telefoons en laptops weer opnieuw verbinding. Na zoeken kwam ik problemen met de Experia V10 tegen, en ik hoopte dat dat het was, echter volgens mij hebben wij geen V10.

Op mijnmodem.kpn kom ik op een pagina met “Sagemcom F5359”. Heeft dit apparaat vergelijkbare problemen, hoe update ik de software naar de nieuwste versie?

Ook de ‘wifi verbeteren’ app sluit soms ineens af (als de wifi ineens wegvalt), maar na een paar keer proberen is het gelukt, zijn er wat wijzigingen gemaakt en opnieuw gestart. Het bereik is prima, maar het volledig wegvallen blijft.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

31 reacties

Zojuist even het modem (in de meterkast) nog gecheckt, er staat ‘KPN box 12’ op.

Badge +19

Uitval van Wi-Fi wordt vaak veroorzaakt door aangesloten randapparatuur? Gebruikt u draadloze verbindingsets?

Nee, wij hadden wel een TP Link re200 geprobeerd (met kabel aangesloten als extra AP)om te kijken of het daar beter van werd, maar die is alweer een paar dagen uitgeplugd.

Badge +19

Wat  gebeurt bij uitval? Valt een bekabelde pc of laptop ook uit? Is het alleen Wi-Fi Wat problemen veroorzaakt?

Het heeft even geduurt omdat het ‘soms’ gebeurt, maar mijn vrouw en ik hebben het nu aardig in beeld kunnen brengen:

  • Bedraad blijft gewoon werken (TV en computer doen het nog)
  • Op onze (Android) telefoons valt WiFi soms weg, die gaan dan over op 4G dus dat is ‘op zich’ nog te doen (maar natuurlijk niet de bedoeling).
  • Op het moment van wegvallen start ik op mijn laptop (alleen via WiFi verbonden) een serie pings naar google, dat blijft gewoon werken terwijl de telefoons het moeilijk hebben.
  • De Nintendo Switch van onze jongens (die dus geen 4g heeft) valt ook weg, en heeft dan helemaal geen verbinding, met luid gebrul van de gamer als gevolg :(
     

Dus het lijkt er op dat de telefoons en de Nintendo de WiFi ineens kwijt zijn, mijn laptop heeft nergens last van. Mijn vrouw zei dat zij op haar laptop soms heeft dat WiFi wegvalt. De apparaten zijn allemaal binnen 10 meter van de Experia Box en de signaalsterkte is normaalgesproken goed dus daar zal het niet aan liggen… 

Reputatie 7
Badge +19

Hi @MRTNV, van harte welkom hier! @Joep1965 heeft je al op weg geholpen zie ik, top :) Ik help ook graag een handje. We weten nu dus dat 't puur om je WiFi verbinding gaat. Ik kan me voorstellen dat je geen gebrul wilt hoeven horen in huis.  

Op dit moment gebruik je alleen de WiFi verbinding van de KPN Box 12, toch? Bedoelde je dat je onze WiFi manager al eens doorlopen hebt? Deze handige servicetool helpt je om de verbinding na te kijken en zo optimaal mogelijk in te stellen. We hebben daarnaast ook een uitgebreid topic met informatie en tips over wegvallende of trage WiFi, het kan nuttig zijn om dat ook even door te lezen.

Ik heb inderdaad de WiFi manager geprobeerd. Ik heb nu de situatie dat mijn telefoon telkens probeert verbinding te maken, en dat het niet lukt. Voor zover ik kan zien is mijn laptop gedurende die tijd op de 5GHz verbonden en streamt youtube zonder problemen.

Er staat een ‘4’ in het WiFi icoon op de telefoon, dus wellicht is het probleem alleen op de 2,4GHz band. Ik zal eens kijken of het probleem er nog is als ik alleen 5GHz gebruik.

Reputatie 7
Badge +24

In een WiFi icoon op een mobiel staat volgens mij nooit een cijfer. En het cijfer 4 is in verband met WiFi ook helemaal niet logisch.

Ik heb zojuist een paar keer (weer) met de WiFi manager rondgelopen; maar niet door het proces heengekomen. De app logt telkens uit (dan moet ik opnieuw inloggen en opnieuw starten), of hij geeft een error (‘socketfout’) en de knop ‘GA’ doet niets meer. Hierna moet ik ook opnieuw beginnen.

Het netwerk heet NoriSen, soms staat er 4 en soms een 5 in het wifi-icoontje.

 

Ik zal mijn telefoon eens instellen op alleen 5GHz of alleen 2,4GHz en de WiFi manager nog eens proberen.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb zojuist een paar keer (weer) met de WiFi manager rondgelopen; maar niet door het proces heengekomen. De app logt telkens uit (dan moet ik opnieuw inloggen en opnieuw starten), of hij geeft een error (‘socketfout’) en de knop ‘GA’ doet niets meer. Hierna moet ik ook opnieuw beginnen.

Het netwerk heet NoriSen, soms staat er 4 en soms een 5 in het wifi-icoontje.

 

Ik zal mijn telefoon eens instellen op alleen 5GHz of alleen 2,4GHz en de WiFi manager nog eens proberen.

Op deze schermafdruk is er geen WiFi verbinding. Er staat 4G rechtsboven in. Dat is het mobiele netwerk.

De WiFi manager doet het dan niet.

Alleen 5GHz gebruiken heeft helaas niet gewerkt, de WiFi manager stopte er weer mee. Kort daarna kwam er een kruisje bij het WiFi icoontje rechtsbovenin.

 

 

...

Op deze schermafdruk is er geen WiFi verbinding. Er staat 4G rechtsboven in. Dat is het mobiele netwerk.

De WiFi manager doet het dan niet.

Klopt, toen was de verbinding alweer weggevallen (was niet snel genoeg met screenshot maken). Heb er nog een waarbij het ‘x’ symbool in het WiFi icoontje staat net na het wegvallen. Daarna verbindt hij soms opnieuw, maar soms ook niet. Ik had een nieuwe screenshot gemaakt maar ineens werkt het uploaden van plaatjes naar het forum niet meer.

Ook op 2,4GHz valt de verbinding weg, nu direct na het inloggen in de KPN app, dus de WiFi manager stopte er ook meteen mee. Ik kan het nog met een andere telefoon proberen, of met een laptop.

Andere telefoon gaat ‘m niet worden, mijn vrouw heeft alleen haar mobiele abo in haar KPN app :(

Dan ga ik morgen wat pielen met de instellingen op mijnmodem.kpn (vie bedraad netwerk), want met de WiFi manager kom ik er niet.

Reputatie 7
Badge +24

Dat de verbinding even wegvalt tijdens de WiFi manager is ook niet gek. Want de WiFi manager reset de Experiabox / KPN Box . Dus dan is even de WiFi weg. Maar die komt weer terug als het goed is.

Maar het is toch niet de bedoeling dat de WiFi manager de boel reset, terwijl ik nog bezig ben om de stappen te doorlopen (selecteren type woning, waar de Experia Box hangt, het meten van de snelheid, etc)? Dat hij de box reset helemaal aan het einde van het proces heb ik inderdaad een keer gezien (een paar weken terug toen ik er wel doorheen kwam).

Reputatie 7
Badge +24

Maar het is toch niet de bedoeling dat de WiFi manager de boel reset, terwijl ik nog bezig ben om de stappen te doorlopen (selecteren type woning, waar de Experia Box hangt, het meten van de snelheid, etc)? Dat hij de box reset helemaal aan het einde van het proces heb ik inderdaad een keer gezien (een paar weken terug toen ik er wel doorheen kwam).

Lijkt me dat die dat aan het begin van het proces doet, en later start die misschien nog een keer opnieuw op.

Vanmorgen even de modem opnieuw gestart en de hele dag druk in de weer - dus geen idee of het geholpen heeft. Afgelopen uur echter weer brullende kinderen dat hun Nintendo geen wifi heeft. In elk geval 5GHz is DOWN; ik zal de radio in mijnmodem eens een keer uit en aanzetten, kijken of dat helpt.

mijnmodem.kpn is overigens tergend traag, hoort dat zo?

Ook nadat ik ‘Wifi Defaults’ klik, en hij opnieuw start, is 5GHz nog steeds down. Kijken of hij terugkomt als ik hem powercycle.

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u glasvezel of een DSL verbinding? 

En gebruikt u een switch in het netwerk? En dan bedoel ik niet die spelcomputer, maar een kastje met 5 of 8 poorten waar je kabels op aan kunt sluiten.

Badge +19

Als u de Wi-Fi snelheid meer hoever bent u dan van het modem?

Toen ik net in de meterkast was viel me op dat het wifi-lampje langzaam aan-uit knipperde, terwijl het volgens mij normaalgesproken continu brandt. Nu opnieuw gestart, en het eerste dat me opvalt is dat apparaten (laptop, telefoons, Nintendo, thermostaat) niet automatisch opnieuw verbinden. Maar misschien duurt dat een paar minuten.

Handmatig verbinden lijkt ook niet te werken :(

Als u de Wi-Fi snelheid meer hoever bent u dan van het modem?


Dat is hemelsbreed een meter of vijf, met een niet-dragende muur ertussen.

Heeft u glasvezel of een DSL verbinding? 

En gebruikt u een switch in het netwerk? En dan bedoel ik niet die spelcomputer, maar een kastje met 5 of 8 poorten waar je kabels op aan kunt sluiten.


Glasvezel, 70MBit is wat ik eigenlijk door het hele huis wel haal via Wifi - als het werkt.
Ik heb inderdaad een 5-poorts switch op mijn kantoor voor pc en laptop, ik zal het eens proberen met die uitgeplugd.