Beantwoord

WiFi bereik en netwerk in mijn nieuwe woning (glasvezel)

  • 27 January 2020
  • 18 reacties
  • 235 keer bekeken

Reputatie 1

Ik heb net de sleutel van mijn woning ontvangen die voorzien is (wordt) van gasvezel. De glasvezel voorbereidingen (de buiten en binnen buis zitten in de meterkast) zijn afgerond maar de aansluiting laat nog even op zich wachten.

Ik heb in 4 kamers een UTP (Cat 6) aansluiting laten installeren. 3 van de kamers krijgen TV en eventuele andere voorzieningen zoals PS4, radio streaming, NAS en Sonos. Sonos is door de gehele woning geplaatst.

  1. vraag, kan ik zowel tv als andere voorzieningen via één utp kabel per kamer ( mbhv switch met imgp snooping) gebruiken zonder dat ik daarbij problemen krijg met mijn tv ontvangst?
  2. vraag; Ik verwacht dat de wifi dekking niet optimaal is dus ben ik van plan om access points te plaatsen in twee kamers. Heeft KPN access point en werken die voldoende  of moet ik denken aan systemen van bv TP-link of  Ubquiti en andere?
  3. vraag: stel dat de glasvezel aansluiting nog even duurt is het dan mogelijk om tijdelijk een aansluiting via het cai netwerk te realiseren die omgezet wordt naar glasvezel als de aansluiting beschikbaar is.

Ik realiseer me dat dit misschien wel vragen zijn die  bij KNP thuishoren, maar gezien de reacties in dit forum acht ik het goed mogelijk dat jullie mij op basis van ervaringen misschien zouden kunnen adviseren.

 

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 4 February 2020, 14:39

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @abzozeker, een nieuwe woning. Wat leuk zeg. Nu wil je daar uiteraard een goed netwerk. Hier heb je al goede voorbereidingen voor getroffen door aansluitingen te laten plaatsen. Om een volledig overzicht te krijgen zal ik de vragen hieronder beantwoorden. 

  1. vraag, kan ik zowel tv als andere voorzieningen via één utp kabel per kamer ( mbhv switch met imgp snooping) gebruiken zonder dat ik daarbij problemen krijg met mijn tv ontvangst?

Ja dat kan. En als je een switch gebruikt moet deze voorzien zijn van IMGP Snooping anders gaat de tv niet werken. 

  1. vraag; Ik verwacht dat de wifi dekking niet optimaal is dus ben ik van plan om access points te plaatsen in twee kamers. Heeft KPN access point en werken die voldoende  of moet ik denken aan systemen van bv TP-link of  Ubquiti en andere?

Ook die hebben wij. Zie hiervoor onze webshop

  1. vraag: stel dat de glasvezel aansluiting nog even duurt is het dan mogelijk om tijdelijk een aansluiting via het cai netwerk te realiseren die omgezet wordt naar glasvezel als de aansluiting beschikbaar is.

Nee dat kan helaas niet. Hopelijk is de glasvezelverbinding snel opgeleverd. 

 

 

Reputatie 1

Dank, voor de reactie. Ik werk alleen met een switch die IMGP snooping aankan. Maar was even bang dat ik een tweede UTP kabel moest trekken.

het wachten is op glasvezel.

vandaag contact gehad met KPN NetwerkNL. De opdrachten om de glasvezel aan te sluiten staan uit. Men kan verder niets doen, afwachten dus.

Reputatie 7
Badge +20

Als je nog een kabel zou moeten trekken had je ook geen switch meer nodig denk ik. Dan kan 1 kabel in de pc en 1 in de ontvanger. Dus 1 toevoer naar switch is voldoende. 

Hopelijk hoef je niet te lang wachten. 

Reputatie 1

Ja ik heb op de verschillende plaatsen een Apple TV en/of Ps4 en/of streamer en/of NAS blu-ray speler staan, dus moet ik met een switch gaan werken.

Vandaag overigens opnieuw mail ontvangen van KPN netwerkNL nieuwbouw. Daadwerkelijk realisatie van glasvezel blijft vaag. Realisatie datum in het systeem is 8 dec 2020. Nog even gebeld maar geen duidelijkheid gekregen. De realisatie datum zal vanzelfsprekend niet kloppen. Maar ik wil niet worden overgeleverd aan een eindeloze serie van onduidelijkheden en als een trouwe “klant” blijven wachten totdat er duidelijkheid komt en de planning eindelijk duidelijkheid kan geven.

ik wil simpelweg over tv en internet kunnen beschikken binnen nu en één week. Zo niet stap ik over naar de andere grote provider die wel via coax kan leveren. Ideaal is het niet maar ik heb geen andere keus.

Dank voor je hulp en advies

 

Reputatie 7
Badge +20

December pas? Dat duurt nog wel heel lang. Mag ik nog eens meekijken hoe het ervoor staat? Zou je jouw Forumprofiel willen voorzien van postcode + huisnummer? Ik hoor graag van je als je dat gedaan hebt. 

Reputatie 1

Postcode en huisnummer staan in mijn forumprofiel

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb even meegekeken. Ik zie helaas ook dat de streefdatum van oplevering nu op 28 december staat. Daar is het nog wachten op. Je hebt wel al contact gehad met KPN Netwerk NL toch voor een haalbaarheidsonderzoek? Ook heb ik no gekeken of een koper aansluiting een mogelijk is, maar dat ligt er ook niet. Het is dus echt wachten op oplevering. Eerder kunnen wij niet leveren. :(

Reputatie 1

Even voor de volledigheid Coax (dat is toch koper) is wel beschikbaar. Ik kan bij Z wel een weliswaar Max 500Mbit abonnement afsluiten.

Reputatie 7
Badge +20

Dat klopt, echter dat is geen netwerk van ons zoals je aangeeft. Dat is het netwerk van Ziggo. Wij kunnen pas leveren al glasvezel is aangesloten. 

Reputatie 7
Badge +24

Ik zou eerst een jaartje Ziggo doen als ik u was...

Reputatie 1

V.w.b.Ziggo is voor mij een tweede keus. Maar als deze week glasvezel niet wordt aangesloten dan wordt het inderdaad ziggo.

Mijn buurman, het gaat om 5 nieuwbouwwoningen, vertelde dat hij een bericht heeft ontvangen van KPN netwerkNL met de mededeling dat in week 6 zijn woning wordt voorzien van glasvezel. Dus ik maar weer naar KPN NetwerkNL gebeld. Maar ze konden me niet bevestigen dat het binnenkort zou worden aangesloten. Een zwart gat bij KPN NetwerkNL.

 

Reputatie 7
Badge +20

Planning in dit soort situaties is redelijk lastig. Vaak afhankelijk van vele factoren. In ieder geval wat ik wel kan zeggen is dat glasvezel in een nieuwbouwwijk vaak per wijk of postcode wordt opgeleverd. Voor jou staat dit nu nog op december 2020. Ik kan hier nu niet meer van maken. Uiteraard hoop ik dat het zo snel mogelijk gaat gebeuren. 

Reputatie 1

Bart,

 

Dank voor je hulp en ondersteuning. Ik begrijp jullie positie en rol. Blij dat je de moeite hebt genomen. Zoals gezegd ik wacht deze week nog even af.

Hopelijk pakt het nog goed uit.

 

grt. Wim

 

Reputatie 7
Badge +20

Ik hoop het ook voor je. Wil je nog laten weten wat je doet? 

Reputatie 1

Bart,  

Vandaag nogmaals met de uitvoerder en de bouwbedrijf van mijn huis contact gehad. Er is nog steeds geen zicht op het aansluiten van de glasvezelvoorziening. Er blijken serieuze problemen te zijn met het vinden van de noodzakelijke glasvezelverdeler in de woonwijk.

kortom nu dan toch maar besloten met Z in zee te gaan. Jammer maar het is niet anders.

 

grt. Wim

 

Reputatie 7
Badge +20

Ja zeker jammer om te lezen. Maar op dit moment is het even niet anders helaas. :(

Reputatie 1

Bar_Z,

Kun jij zien of er al ontwikkelingen zijn in de realisatie van glasvezel op ons huisadres. We hebben nu een abo op Z maar ik wil hier zo snel mogelijk vanaf. Constant blokkend beeld. Inmiddels coax versterker geplaatst, 1 weekend werkte alles prima maar sinds vandaag weer een en al problemen. We worden er gek van. 

grt. Wim

Reputatie 7
Badge +20

Daar kan ik zo helaas niets over zeggen. Ik zag zo bij KPN Netwerk NL niets staan. Maar wellicht kunnen zij nog verder in de toekomst kijken. Je zou dus een contact met ze op kunnen nemen.