Beantwoord

Wifi netwerk splitsen op KPN Box 12

  • 11 February 2021
  • 11 reacties
  • 1785 keer bekeken

Reputatie 2

Eind van deze maand ga ik over op glasvezel van Kpn. 

Ik begrijp dat ik voor het internet de box 12 krijg. Omdat ik veel smart apparaten in huis heb die alleen werken op het 2.4ghz netwerk, heb ik op mijn huidige modem twee verbindingen aangemaakt met ieder een unieke naam: ik heb een 2.4ghz en een 5.ghz verbinding.

Mijn vraag is, kan ik dit ook aanmaken op het box 12 modem? 

icon

Beste antwoord door Nick83 11 February 2021, 19:36

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Hallo @Artwido- , dan heb je nu waarschijnlijk een Experia V10, daarbij kan dat nog.

Bij de Box12 kan dat helaas niet meer.

 

Reputatie 2

Hallo @Artwido- , dan heb je nu waarschijnlijk een Experia V10, daarbij kan dat nog.

Bij de Box12 kan dat helaas niet meer.

 

Kun je er een accespoint aan hangen?

Ik wil toch apparaten die alleen met 2.4ghz werken kunnen gebruiken.

Ik heb trouwens nu nog ziggo met de connectbox. 

Reputatie 7
Badge +24

Hallo @Artwido- , dan heb je nu waarschijnlijk een Experia V10, daarbij kan dat nog.

Bij de Box12 kan dat helaas niet meer.

 

Kun je er een accespoint aan hangen?

Ik wil toch apparaten die alleen met 2.4ghz werken kunnen gebruiken.

Ik heb trouwens nu nog ziggo met de connectbox. 

Ja, dat kan. Je kunt er uiteraard accespoints aan koppelen. Je moet ze dan alleen niet bij KPN kopen, want op de versterkers van KPN kun je ook geen 2,4 en 5 GHz scheiden. 


 

 

Reputatie 6
Badge +9

@Artwido- 

Waarom houd je die V10 niet ?

Werkt net zo goed met glasvezel.

Je zou anders bij de V12 de 5Ghz kunnen uitschakelen indien nodig.

Je kan er ook een Accespoint aanhangen met een andere SSID.

Reputatie 2

Ik heb geen experiabox. Ik zit nu nog bij ziggo met een Connect modem.

Maar bedankt voor de info. Voor mijn 2.4ghz apparaten ga ik er een accespoint aan hangen. 

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb geen experiabox. Ik zit nu nog bij ziggo met een Connect modem.

Maar bedankt voor de info. Voor mijn 2.4ghz apparaten ga ik er een accespoint aan hangen. 

Je kunt het eerst nog even afwachten. Misschien werkt het wel gewoon goed 😉

Reputatie 2

Ik heb geen experiabox. Ik zit nu nog bij ziggo met een Connect modem.

Maar bedankt voor de info. Voor mijn 2.4ghz apparaten ga ik er een accespoint aan hangen. 

Je kunt het eerst nog even afwachten. Misschien werkt het wel gewoon goed 😉

Nee ik wil het niet afwachten maar mij voorbereiden. 

Ik heb ondertussen gelezen dat de V12 wel 2.4ghz en 5ghz aankan maar dat je ze geen unieke naam kunt geven. Dit word een probleem met de slimme apparaten.

Ook de bijgeleverde mesh wifi punten zijn dichtgetimmerd.

Daarom zal ik toch een accespoint erbij moeten. 

Iemand ervaring met de V12 box? 

Hallo @Artwido- , die ‘slimme’ apparaten zijn dus blijkbaar niet slim genoeg om de 2,4-band van de 5.0-band te kunnen onderscheiden.

Alléén de Experia V10 heeft nog de mogelijkheid de 2.4- en de 5.0-band verschillende namen te geven, maar dan moet je er géén KPN wifi extenders aan hangen, want dan gaat dat ook niet meer op.

Als je echt gescheiden wifinamen wilt zal je eigen apparatuur kunnen kopen die dat wèl indersteunt.

Succes.

 

Reputatie 7
Badge +24

Als je voorbereid wilt zijn, koop dan een goedkoop 2,4 GHz accespoint. Deze bijvoorbeeld:

https://www.megekko.nl/product/2105/285942/Accesspoint/TP-LINK-N300-Wireless-N-Access-Point

Of als je nog af moet sluiten bij KPN, kies dan niet voor de SuperWiFi's, maar kies voor de korting. En koop dan wat duurdere accespoints. Deze bijvoorbeeld:

https://www.megekko.nl/product/2105/984104/Accesspoint/TP-LINK-Access-Point-EAP225

Of deze als je iets meer uit wilt geven, zijn iets krachtiger:

https://m.wifishop.nl/tp-link-eap245-v3-2-pack/pid=60259

Of deze, heel duur, maar heeft WiFi 6:

https://m.wifishop.nl/tp-link-eap620-hd-11ax-wifi6-access-point/pid=68763

Dat hebben de SuperWiFi's niet overigens. 

Met deze accespoints is het mogenlijk om meerdere WiFi netwerken aan maken. Per netwerk kan je instellen of dat een 2,4 GHz of een 5 GHz netwerk moet zijn. Of 2,4 en 5 GHz netwerk.

Ik weet niet of parental control / ouderlijk toezicht ook nog belangrijk is voor u? Maar je kunt dan ook per netwerk instellen of dat netwerk 's nachts uit moet zijn. Zo kun je voor je kids een apart netwerk aanmaken. Het enige wat je dan moet doen is het wachtwoord van het WiFi netwerk wat altijd aan is verborgen te houden.

Reputatie 2

@Nick83

Bedankt voor je info. Hier kan ik zeker wat mee. 

Eigenlijk zou ik maandag aangesloten worden maar vanwege de vorst is het uitgesteld naar begin maart. Ik denk dan ook wel dat ik nog die mesh wifi punten kan cancelen en kan kiezen voor de korting. 

Ik ga dan ook voor de wat duurdere accespoint. Een parental control is niet nodig. Maar tnx voor de info. 😉

Reputatie 2

Even een update.

Ondertussen heb ik naar aller tevredenheid glasvezel en TV abonnement.

Het aanmelden van mijn 2.4ghz smart apparaten ging heel soepel. Je kunt inderdaad niet een aparte sidd aanmaken maar je kunt wel de 5ghz band uitzetten in het menu van de router.

Daarna zet je 5ghz weer aan.