Beantwoord

Wifi snelheid anders bij monteur dan bij mij

  • 1 July 2019
  • 9 reacties
  • 198 keer bekeken

Heb zaterdag monteur hier gehad en we hebben mijn eigen router vervangen door de experia V10a, en nu komt het rare aan het hele verhaal. Hij haalt op zijn mobiel wel de beoogde snelheden na een aantal keren en ik op mijn iPhone 6s kom net halverwege. Op zijn laptop bedraad komt hij niet eens op de helft en ik haal het bedraad op mijn iMac volop 500/500.

alsof dat al niet vreemd is ik had ook nog een wifi versterker van destijds Telfort gekocht en aangesloten, maar vergeten te melden aan de monteur. Daar haal ik op mijn iPhone 6S wel de volle 500/500 snelheid, dus waarom wel op de versterker en niet op de Experia 10a, aan mijn mobiel ligt het niet iig. Inmiddels mijn eigen asus router weer op aangesloten want ik gebruik liever mijn eigen router en alles werkt incl. TV

Admin: titel aangevuld ter verduidelijking
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 2 July 2019, 12:28

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Verschil in verbinding 2,4 versus 5 ghz

Blijkbaar communiceert de 6s via 2,4 ghz met de v10a met de Telfort versterker verbind je vermoedelijk bewust zelf via 5ghz het toestel die de monteur gebruikt heeft dan wellicht net iets andere specificaties waar de v10a beter mee overweg kan.

De laptop had wellicht een fast ethernet en geen gigabit netwerkadapter. Het kan zelfs aan het gebruikte kabeltje liggen een Cat5 komt niet boven de 100Mb, Cat5e haalt wel Gigabit snelheden.
Nee beide ssid voor 5Ghz en 2,4 Ghz zijn verschillend dus altijd alleen op 5Ghz, en de monteur had dus gebeld met de IT van KPN en kreeg (excuus voor het taalgebruik) een lulverhaal te horen.

Ik zelf controleer altijd dat ik alleen aangesloten ben via wifi op 5Ghz, en heb mijn verborgen ssid ook laten eindigen op 5G dus daar ligt het niet aan. Trouwens die telfort versterker is exact hetzelfde als de KPN wifi versterker, dus heeft het gewoon iets met een instelling in de firmware te maken.
De v10a heeft zover ik weet standaard een gecombineerde toegang, tenzij dit via een online tool wordt gescheiden. Het is vreemd dat zeker, los van andere invloeden is de verbinding de meeste logische verklaring. Verschillen bedraad zit zo goed als zeker in de combinatie hardware en bekabeling. Via wifi is het via welke band en protocol je bent verbonden en uiteindelijk dus ook de hardware.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi, Grand, welkom! De V10A heeft inderdaad standaard een gecombineerde toegang waarbij 2,4 en 5Ghz beide dezelfde SSID hebben. DIt kan gesplitst worden, maar moet met deze servicetool voor het wijzigen van wifi naam en wachtwoord gedaan worden. Ik verwacht dan ook dat wat Galdor eerder aangaf hier het geval is. Dat de draadloze apparaten op verschillende frequenties zaten, en dat de laptop van de monteur geen gigabit netwerkadapter had.
De ssid heb ik al vanaf het begin veranderd dus die maken geen gebruik van het zelfde SSID of kanaal. Dat van die gigabit netwerkkaart kan. Maar hoorde de monteur duidelijk een heel ander verhaal afsteken, niet dat het mij echt boeit dat hij nu wel of geen gigabit netwerkkaart heeft/had maar het ssid verhaal blijft hier niet opgaan.
Reputatie 7
Badge +30
Ach, ik heb helemaal gemist dat je nog een reactie hebt gegeven, Grand! Excuses daarvoor. Wat was het verhaal dat de monteur gaf? Er kunnen achter de schermen wat redenen zijn waardoor een verbinding net na aansluiting nog niet helemaal constant is. Als dat het geval is, herstelt zich dat meestal ook binnen 24 uur.
Geen nood, ik heb nu gewoon mijn asus router ipv experiabox en op poort 1 de wifiversterker die ik destijds van telfort heb gekocht. De 5g op de asus uitgezet en alleen nog 5g op de versterker, en haal dus volle snelheid op de wifi 500/500. Had dat eerder ook voor elkaar op de asus, maar nadat kpn abuse zag dat poort 137 open stond wat na controle niet het geval was/is heb ik die snelheid op de asus niet meer gehaald. Ben erg benieuwd waarom en hoe de software op die wifi versterker er anders uit ziet, zodat evt. Dit te kunnen kopiëren op de asus. Maar ken niemand die weet hoe men de root kan krijgen van die wifi versterker en dat is dan weer jammer. Maar misschien nog maar eens zo’n versterker erbij kopen, z zijn relatief goedkoop en erg goed voor die prijs.
Reputatie 7
Badge +30
Goed om te horen dat het met de Asus en de Wifi Versterker verder allemaal naar wens werkt 🙂 Ik kan me voorstellen dat je nog een Wifi Versterker overweegt. Het zijn inderdaad goede apparaten (heb er zelf ook een). We verkopen ze echter niet meer.

We hebben in onze webshop alleen nog de Experia Wifi. Is in grote lijnen hetzelfde, alleen zet deze de wifi op de Experia Box automatisch uit. Waardoor je in de praktijk minimaal twee nodig hebt: één bij de Experia Box, en één (of meer) op de plek(ken) waar je verder in huis wifi wilt. De beide Experia Wifi's maken verder gebruik van roaming waardoor ze de verbinding makkelijker aan elkaar overgeven.
Nah, ik wil juist geen experiabox tik er wel eentje op de kop, die wifi versterker geeft tenminste de volledige snelheid en dat doet de experiabox via Wifi 5G niet, daarmee krijg ik maar de helft van de snelheid.