Vraag

wifi snelheid Hussel 500/500 glas

  • 30 December 2020
  • 5 reacties
  • 51 keer bekeken

Reputatie 2
Badge +1
  • Slimmerik
  • 54 reacties

Ik heb net mijn abonnement opgehoogd naar Hussel 500/500. Nu haal ik dat wel bedraad met mijn iMac , maar met de WiFi stokt het bij 247, gemeten via de KPN app.  Dit is mijn maximale snelheid zegt hij.  Ik heb experiabox v10, verder 2 bedrade WiFi versterkers,  meting via 5 gHz en IPhone SE 2020. Kan je dus geen 500 snelheid halen via WiFi ? Wat is de verklaring?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7

Op wifi kan je ook best 500Mbps halen maar dan zal je wel een optimale verbinding moeten hebben met een hoge veldsterkte. Ook zullen beide apparaten die snelheid moeten ondersteunen (it takes two to tango) maar dat zou je met moderne telefoons ook wel mogen verwachten.

Er zijn overigens meerdere berichten te vinden op internet van mensen die klagen over trage wifi i.c.m. een iPhone SE 2020.

Zet bluetooth eens uit tijdens het meten van de snelheid. Heeft dat nog impact?

Reputatie 2
Badge +1

Meting met iPad Pro 2020

met Bluetooth 275

zonder Bluetooth 356

hoe kan dit en wat heb ik aan een meting zonder Bluetooth?

Reputatie 7

Bluetooth en WiFi maken gebruik van dezelfde antenne in jouw telefoon/tablet en moeten de capaciteit dus delen. Vandaar dat je met bluetooth uit hogere snelheden kunt halen.

Onderstaand metingen met mijn Huawei MediaPad M3 op mijn 200Mbps glasvezelverbinding.

De eerste is met bluetooth uit…

...en de tweede met bluetooth aan.

 

Overigens zal je in de praktijk helemaal niets merken van dat snelheidverschil, jouw telefoon/tablet zal immers nooit zoveel bandbreedte nodig hebben.

Ik maak me zelfs sterk dat jij ook voldoende zult hebben aan een 200Mbps glasvezelaansluiting omdat je toch nooit meer zult verbruiken. Je moet echt een zeer zware gamer zijn die regelmatig nieuwe spellen downloadt of in een gezin van 8 personen wonen die allemaal 4K Netflix kijken wil je boven die 200Mbps uit komen. Meer is niet altijd beter, tenminste niet voor de portemonnee.

Vroeger heb ik ook een 500Mbps abonnement gehad, maar toen ik mijn eigen router ging gebruiken kon ik 24x7 meten welke bandbreedte wij als gezin nu werkelijk verbruikte. Dat bleek zelfs niet boven de 100Mbps uit te komen. Ik heb mijn abonnement toen teruggezet naar 200Mbps.

Reputatie 2
Badge +1

Bedankt voor je antwoord! Ik had vroeger 100/100 en verhoogd naar 200/200, hierna had ik het idee dat mijn WiFi veel stabieler was. Ik heb nu verhoogd naar 500/500, scheelt maar 5€ pm en 2 nieuwe 4k tv ontvangers. Ik hoop dat de snelheid op de werkkamer nu ook hoger en stabieler is daarmee. 

Reputatie 7

Bedankt voor je antwoord! Ik had vroeger 100/100 en verhoogd naar 200/200, hierna had ik het idee dat mijn WiFi veel stabieler was. Ik heb nu verhoogd naar 500/500, scheelt maar 5€ pm en 2 nieuwe 4k tv ontvangers. Ik hoop dat de snelheid op de werkkamer nu ook hoger en stabieler is daarmee. 

De snelheid van jouw Internet aansluiting heeft niets te maken met de stabiliteit of snelheid van jouw wifi aansluiting. Het maakt voor de wifi dus echt niet uit of je nu een 100, 200 of 500Mbps abonnement hebt. Vijf Euro per maand is, als je het zo zegt, inderdaad niet veel, maar als je bij elke dienst er zo over denkt, dan kunnen de kosten ongezien toch behoorlijk oplopen. Mijn principe is dat ik niet ga betalen voor iets waar ik geen voordeel van zal hebben.