Beantwoord

wifi snelheid verbeteren?

  • 15 July 2020
  • 3 reacties
  • 172 keer bekeken

Badge

Beste mensen,
Ik heb de snelheid van mijn wifi op mijn mobiel gemeten circa 12 meter vanaf de modem. Uit de test kreeg ik een langzamere snelheid, terwijl ik eigenlijk een snelheid van 100mbps heb gekocht (zie foto). Iemand die uitleg of een oplossing kan geven?

Met vriendelijke groet,
M. Taha

icon

Beste antwoord door Nadia 17 July 2020, 16:01

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 3
Badge +2

In het kort: de afstand en obstakels tussen de zender en ontvanger. Elk obstakel als muur, deur, raam, vloer blokkeert een groot deel van het signaal. Afstand is ook een factor. Naast mijn modem in de woonkamer haal ik 500 mbit op mijn Galaxy S20 plus (5GHz wifi). Als ik 14 meter verderop sta in mijn tuin kan ik hem door het raam zien staan (dubbel glas, geen coating) ik haal dan ook 4 mbit en de verbinding is instabiel. 5GHz verbinding is dan niet meer beschikbaar, telefoon schakelt terug naar 2,4 GHz. Mogelijke oplossingen voor slecht wifibereik zijn mesh wifipunten per verdieping of kant van het huis. Voorbeelden zijn de KPN experia wifi (bedraad aangesloten) of Netgear Orbi (draadloos) of KPN superwifi (draadloos)

Reputatie 7

Hoi @tasneem, welkom op het kpn forum :)

Wat Matthias zegt klopt helemaal. Met wifi gaat snelheid verloren, hoeveel je overhoudt is afhankelijk van de ‘storingsbronnen’ in en om je huis. 

Hoe werkt WiFi?
WiFi wordt door de lucht verzonden via een frequentie. Net als veel ander apparatuur in en om jouw huis die ook een zend- en ontvang functie hebben. Omdat deze apparaten dicht of op dezelfde golflengte functioneren, kan een kanaal ‘vollopen’. Je WiFi wordt langzamer. Deze apparaten verstoren het draadloze signaal. 

Storingsbronnen WiFi

  • Modems van buren
  • Draadloze audio apparatuur
  • DECT - toestellen
  • Bluetooth apparatuur
  • Dimbare (Led)lichten
  • Babyfoons
  • Magnetrons

Jouw modem ondersteunt twee frequenties, namelijk: 2.4 Ghz en 5 Ghz. De meest gebruikte frequentie  is 2.4 Ghz. Deze 2.4 Ghz frequentie heeft 13 kanalen, hierin zit wat overlap. Er zijn slechts 3 kanalen die elkaar niet overlappen. Dat zijn 1, 6 en 11. Het is daarom verstandig om te wisselen van kanaal wanneer je een trage WiFi verbinding hebt. 


De 5 Ghz frequentie is minder druk bezet, er is meer ruimte op deze band én heeft minder last interferentie van ander apparatuur. Dit zorgt voor een snellere en stabielere draadloze verbinding. Eén nadeel: in tegenstelling tot het 2.4 Ghz signaal, gaat het 5 Ghz minder goed door objecten heen (hier had Matthias het ook al over).

Storingsbronnen 5 Ghz 

  • Muren
  • Isolatieglas (HR+++)
  • Vloeren van (gewapend) beton
  • Metalen oppervlakken
  • Isolatiemateriaal
  • Zonnepanelen

Steeds meer huishoudens verduurzamen hun woning, dit is goed voor het milieu en zorgt ervoor dat je er lekker warmpjes bij zit. Maar het is ook funest voor je wifi. 5 Ghz band heeft dus minder verstoring met omliggende netwerken, maar heeft ook een minder groot bereik dan de 2.4 band doordat het minder goed door objecten gaat. Daarnaast komen er steeds meer apparatuur bij die een draadloze verbindingen vragen. Denk aan: koelkasten, ovens, thermostaten, zonnepanelen, parfum diffuser noem het maar op. Van onder tot boven vind je apparatuur die een (draadloze) connectie vraagt met het internet.

Hoe voorkom je een brak wifi-signaal?
Storingsbronnen voorkomen kun je niet. Met bovenstaande ‘trends’ gaat ten koste van je draagloze signaal. Je kunt je wifi-klimaat in huis wel verbeteren door op een 'strategische’ plek het modem te plaatsen waardoor hij beter wifi kan uitzenden. Werkt dat niet? Dan heb je wifi versterkers (acces points), zoals de KPN Super Wifi  nodig om je hele huis te voorzien van een snelle en stabiele wifi-verbinding :) 

Reputatie 7

Bedankt voor je like, @tasneem. Ik neem aan dat je het antwoord waardeert, fijn! :)

Ik hoop dat je wat aan de uitleg en adviezen hebt die hierin genoemd worden. Daarmee sluit ik je topic.

Heb je toch nog vragen? Stel ze dan gerust, we helpen je hier graag! 

Reageer