Beantwoord

wpa3 beveiliging op experiabox 10

  • 15 July 2021
  • 6 reacties
  • 2113 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

mijn experiabox 10 heeft maar een beveiliging met WPA 2.  mijn Apple devices  geven aan dat deze beveiliging te zwak is. bij voorkeur moet het modem meen WPA 3 beveiliging hebben of ten minste een WPA2/WPA3 overgangsmodus. Die heeft de experiabox 10 niet, en is dus ongeschikt. gezien de recente aanvallen en veelvuldig buitenlandse telefoontjes die onbekend zijn ( hiervoor al op mijn telefoon instellingen gewijzigd.)  wil ik een WPA 3 beveiling op mijn huisinstallatie.

icon

Beste antwoord door RBxx 15 July 2021, 11:48

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @saabjos ,  deze vraag komt vaker voorbij. Apple is wat voorbarig.

Er zijn nog weinig modems met WPA3, bij KPN is er nog geen één.
Als je de Experia Box v10 instelt op “WPA2 only” ben je veilig bezig. Dan is WPA2/AES actief.

Reputatie 1
Badge

de experiabox 12 wordt al sedert medio 2020 uitgeleverd. vanuit de site van KPN:

Met al die apparatuur bij ons thuis, is veiligheid enorm belangrijk geworden. Ook voor de KPN Box 12 is hier extra aandacht aan besteed. Het nieuwe modem is onder andere geschikt voor WPA3. Dit is de opvolger van WPA2, de standaard dat nu nog wordt gebruikt om wifi te beveiligen en te versleutelen. WPA3 maakt het moeilijker voor kwaadwillenden om meerdere wachtwoorden achter elkaar te proberen en zo je wachtwoord te raden. Daarnaast zorgt WPA3 voor betere encryptie en meer veiligheid voor je smarthome producten.

Reputatie 7
Badge +21

Dat klopt, “geschikt voor WPA3”, maar niet meer dan dat. Daarvoor is wel een firmware-update nodig. Wanneer die komt is nog niet bekend. Op dit moment biedt de KPN Box 12 alleen “WPA2 Personal”

Reputatie 1
Badge

Vreemd dat een product een jaar in het assortiment is niet de functionaliteiten en mogelijkheden niet  ondersteund worden die worden aangegeven op de site. in denk dat de FRITZ!Box modem die functies wel ondersteund.

Hallo @saabjos , Apple 'zeurt’ al heel lang over dit soort zaken en sommige klanten hebben de boel inderdaad niet goed staan, WPA/TKIP i.p.v. WPA2/AES of een combinatie daarvan.

Als je in jouw modem WPA2 instelt en NIET WPA/WPA2 dan is het ‘gezeur’ van Apple over.

WPA3 is nog lang geen gemeengoed  en is dus WPA2/AES nog steeds de veiligste variant.

 

Reputatie 7
Badge +24

Fritzbox ondersteund WPA2/WPA3. Dus niet WPA3 only. WPA2 blijft dus actief. In verreweg de meeste huishoudens ook noodzakelijk, want veel printers en andere apparatuur ondersteunen helemaal geen WPA3, en gaan dat waarschijnlijk nooit doen ook.