Vraag

Zakelijke server niet gevonden via VPN verbinding met WIFI

  • 3 January 2022
  • 7 reacties
  • 83 keer bekeken

Goedemiddag,

 

Ik krijg geen verbinding met een zakelijke server als ik via het KPN wifi en vpn verbonden ben. De verbinding komt wel tot stand op een andere locatie of via een mobiele hotspot maar niet via mijn eigen wifi netwerk. Waar zou dit aan kunnen liggen? Mijn laptop is niet voorzien van een internet poort dus ik kan ook niet bekabeld op het internet…

 

Hoor graag van jullie!


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Mijn laptop is niet voorzien van een internet poort dus ik kan ook niet bekabeld op het internet…

Dan gebruik je deze:

https://www.alternate.nl/TP-Link/USB-3-0-naar-gigabit-ethernet-netwerk-adapter-UE300-netwerkadapter/html/product/1212943

Doet gewoon normaal internet via WiFi het wel?

Hoi Nick, dank voor je reactie. Normaal internet via wifi werkt prima..

Reputatie 7
Badge +24

Hoi Nick, dank voor je reactie. Normaal internet via wifi werkt prima..

En de VPN verbinding maken? Lukt dat ook? Kun je vervolgens via die VPN verbinding internetten?

Wat is dat voor VPN verbinding? Is die van hetzelfde bedrijf als dat die server van is? Horen die VPN verbinding en die zakelijke server bij elkaar?

Verbinden met de VPN verbinding en internetten via de VPN verbinding lukt beide, het probleem zit hem in het verbinden met de zakelijke server. Op een andere locatie lukt het wel en via hotspot ook enkel niet via eigen wifi signaal. VPN en server zijn van hetzelfde bedrijf en worden door hetzelfde bedrijf beheerd. KPN servicedesk wist niet waar het aan kon liggen en adviseerde het hier op het forum. Via IT beheerder alles nagelopen en aan de kant lijkt het niet mis te gaan.

Reputatie 7
Badge +24

Als de VPN gewoon werkt, dan kan het niet zo zijn dat de server niet bereikbaar is vanaf 1 bepaalde locatie terwijl die wel bereikbaar is vanaf andere locaties. Een VPN-verbinding is een afgesloten tunnel waarbij buiten vandaan geen enkele invloed uitgeoefend kan op wat er binnen in de tunnel voor verkeer plaats vind. Dat is precies juist waarom je VPN gebruikt. Het kan dus niet aan KPN liggen, of aan de gebruikte apparatuur / type verbinding. Onmogelijk. 

Het enige wat ik me kan bedenken is dat de DNS van KPN gebruikt word. Buiten de tunnel om. Maar als dat zo is, dan is dat wel een gevalletje "heel slechte configuratie" van de IT beheerder.

Reputatie 7
Badge +24

Probeer eens in een opdrachtprompt:

Daar zie je dus de gebruikte DNS server. Bij mij 172.17.0.1. In plaats van google.com kun je dus ook de domeinnaam van die zakelijke server gebruiken. Probeer het vanaf verschillende locaties en kijk welke uitkomsten je krijgt.

Reputatie 7
Badge +20

Dag @KNie Is het inmiddels gelukt met de tips van Nick? Laat het weten als je nog hulp nodig hebt!