Beantwoord

Zeer slecht wifi netwerk Box10, verbreking verbinding met Samsung tablet

  • 5 May 2021
  • 12 reacties
  • 194 keer bekeken

Reputatie 1

Goedenavond, ik heb het forum al een paar keer doorgekeken voor mogelijke oplossingen maar iedereen heeft een ander probleem en soms worden er naar oplossingen verwezen die voor mij niet werkten vandaar dit topic.

 

Sinds januari woon ik in een nieuw 1 verdieping woning in een duplex woning en heb ik glasvezel, hierbij heb ik de Box 12 gekregen (de zwarte modem) en merkte al vrij snel op mijn mobiel maar vooral op mijn tablet (een galaxy tab s2) dat er problemen waren met het behouden van de wifi connectie.

 

Het is niet dat mijn algehele connectie slecht is, die is vrij normaal maar op mijn tablet verbreekt de connectie met het netwerk (als in hij verdwijnt helemaal uit mijn connectie lijst of hij staat er wel maar de connectie ermee is verbroken) minimaal 2x per minuut soms zelfs per 2 seconden en dan duurt het ongeveer 1-2 seconden voordat hij weer verbinding heeft.
Als hij wel verbonden is dan is hij erg vlot maar dit verbreekt elke keer het laden van bijvoorbeeld Discord of youtube.
 

Hoe ziet mijn thuis netwerk er uit?
Eigenlijk zeer basic, de modem staat naast het glasvezel kastje. In het modem zit enkel bedraag mijn televisie en een desktop pc wiens connectie gewoon prima is. Ik heb geen switches, gebruik geen wifi versterkers (heb er wel 1 maar is niet nodig).

 

Wat heb ik geprobeerd:

In eerste instantie dacht ik dat dit aan mijn tablet lag maar mijn moeder heeft thuis de Experia box 9 en daar heb ik geen enkel probleem met het behouden van een wifi connectie. Deze modem werd ook gebruikt in mijn oude woning waar ik het netwerk deelde met anderen, ook daar geen enkel probleem. Vandaar dat ik ben gaan googlen en hier terecht ben gekomen.

 

Ik heb de standaard dingen geprobeerd: reset de modem, ga dichterbij het modem zitten. Allemaal niks geholpen, niet vlak naast het apparaat en normaal zit ik er ongeveer 2-3 meter vanaf.

Ik heb mijn oude wifi versterker gepakt en deze aangesloten, aansluiten ging prima maar ook daarmee hetzelfde probleem als ik op het netwerk vd versterker zat. Hoewel daar de 2.4ghz en ik geloof de 5ghz gescheiden netwerken zijn zijn ze op de Box 12 gecombineerd. In ieder geval dus: getest, probleem herhaalde zich en daarna de versterker afgekoppeld en opgeruimd.

Op het forum zie ik menig mensen ook de wifimanager adviseren. Ik ben op de tablet naar de website gegaan, heb daar de test gevolgd maar de snelheid die hij heeft gemeten was snel genoeg (geen uitval tijdens de test) dus de conclusie was dat de wifimanager niet wist wat hij moest doen.
Als mijn tablet de kuren zoals beschreven vertoont kan ik niet eens op de wifimanager site komen, de log in duurt zo lang dat er al een disconnectie van de wifi er de pagina dus niet kan worden geladen, de site geeft dan ook aan: er is iets fout gegaan met het inloggen, controleer de gegevens en probeer opnieuw of your connection wa sinterupted, a network change was detected.

 

Mijn conclusie is dus dat er iets in de wifi instellingen zit dat mijn tablet steeds van het netwerk afdondert echter weet ik niet precies wat. Ik las op een andere post dat iemand het had over dat het 2,4ghz signaal en het 5ghz signaal samen voor verwarring zorgen doordat tablets steeds switchen tussen beiden.

Als gevolg heb ik vervolgens in mijn wifi instellingen geprobeerd om alleen de 2.4ghz te laten draaien en niet de 5ghz. Het gevolg hiervan is dat mijn tablet wel gewoon connectie met het netwerk behoudt, zodra de 5ghz weer aangaat dan doet het probleem zich weer voor. Zodoende dat ik wel de wifimanager heb kunnen runnen maar zonder resultaat.

Mijn wifi instellingen zijn verder nooit aangepast, alleen het wachtwoord.
De channel selection staat voor allebei op Auto. De Enable Radio 5ghz staat uit.

Als deze wel aanstaat dan verbreekt de verbinding dus zeer regelmatig.
Dit probleem is er ook als de batterij bijna leeg is, maar dat heeft denk ik weinig met het netwerk te maken maar meer dat de tablet oud is, als ik de tablet opnieuw opstart dan is de batterij voorheen 57% ineens 17% maar dan is het probleem weer verholpen en kan hij op de oplader (dit is natuurlijk alleen wanneer de 5ghz uit staat, staat die aan dan is het continu).

 

Mijn uiteindelijke vraag is of ik zowel de 2.4Ghz en de 5Ghz ooit kan later draaien op de wifi.
Het is een raar probleem, en dit is zo tijdelijk wel opgelost maar beetje jammer dat je niet optimaal gebruik kan maken van het modem zo.

 

 

 

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 12 May 2021, 11:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 1

Okee ik wou nog even toevoegen dat het probleem dus toch ook optreedt als de Radio 5ghz uitstaat en de tablet op de lader zit en over de helft is opgeladen. Zelfs nog een reboot geprobeerd maar toch weer dissconnect, reconnect en dan ook alleen als een app of de browser gebruik maakt van het netwerk om iets te laden (een website, een chat bericht versturen dat soort dingen). Na een tijdje verder wachten zeg maar batterij 67% lijkt alles weer stabiel te draaien.
 

Misschien dat het daarom begrijpelijk is dat ik in eerste instantie denk of dacht dat het de tablet was, maar als ik op het wifi netwerk van mijn moeder zit die de Experia box 9 heeft dan komt dit probleem niet eens voor. En als de 5ghz aanstaat dan gaat het al helemaal mis.

Hoi @Wafelijzers . Begrijp ik het goed dat je ook al eens in de v10 bent ingelogd en daar de 2,4 en 5Ghz netwerken een aparte naam hebt gegeven?

Reputatie 1

Hoi @Wafelijzers . Begrijp ik het goed dat je ook al eens in de v10 bent ingelogd en daar de 2,4 en 5Ghz netwerken een aparte naam hebt gegeven?

 

Nee, hiervoor in mijn vorige huis heb ik gebruik gemaakt van een kpn wifi versterker waar je apart een 5ghz en apart een 2.4ghz netwerk kon aankamen. Deze standaard instellingen waren nog werkzaam op deze wifiversterker waarmee ik een test heb gedaan. Gezien dit weinig resultaat gaf heb ik deze erna weer afgekoppeld en opgeruimd. Deze versterker was ook nooit onderdeel van mijn huidige netwerk met de box 10.

 

Beter gezegd zelfs, als ik inlog op de Box 10 en naar wifi ga dan zie ik niks wat betrekking heeft tot een apart netwerk opzetten voor de 5ghz en 2.4ghz. Je ziet enkel 1 SSID naam die aanpasbaar is met erboven opties of je de 2.4 en 5ghz aan of uit wil zetten (enable radio en ssid voor beiden staan er wel bij maar ik zie geen opties voor benoeming van netwerken apart)

Zie ook screenshot hieronder:

https://imgur.com/a/NIKGAKS

 

De radio 5ghz staat uit omdat anders dus mijn tablet helemaal lariekoek gaat met het verbreken en heractiveren van de wifi verbinding.

Ik lees niet goed en ging er van uit dat jij een v10 had. Excuus daarvoor.

Ik kan je gratis Experia Wifi's opsturen. Die nemen het wifi signaal van je box12 over en creëren een soort mesh netwerk.

Voorwaarde is wel dat die apparaatjes bekabeld aangesloten worden. Lijkt jou dit iets? 

Reputatie 1

Ja sorry, die nummers wordt ik ook helemaal lariekoek van hoor. Ikz ie dat ik veelal box 10 heb getypt maar het is de box 12.

Maar een Experia wifi is toch geen oplossing? Die neemt toch wat vanuit de box 12 wordt verzonden en maakt dan net als de Wifi Versterker zijn eigen wifi access point?
Ik heb dat bedraad geprobeerd met mijn Wifi Versterker, het linken ging daarmee prima en ik kreeg mijn beide netwerken die de Wifi Versterker aanmaakt maar als ik op de Box 12 de 2.4ghz en 5ghz dan toch weer aandeed dan ging mijn tablet nog tureluur met reconnecten ookal zat hij op het netwerk van de Wifi Versterker.
Is het zeker dat ik zowel de wifi 2.5ghz en de 5ghz vd box 12 wel aan kan hebben met de Experia Wifi aangesloten en dat niet het probleem zich weer herhaalt?

Ik vraag dit met name omdat ik dit lees op de product pagina:

Dualband 2,4GHz & 5Ghz
Deze werken net als de V10 en WiFi Versterker gelijktijdig naast elkaar


En dit is juist precies het probleem dat ik heb met de box 12. Volgens mij lost dit niks op.
Als dit hetzelfde werkt als de Box 12 dan is het 1 wifi netwerk waarin 2.4 ghz en 5ghz gecombineerd zijn.

Ik ben wel bereid dit uit te testen iig.

Garanties heb ik niet en het zou goed kunnen dat jouw tablet niet goed overweg kan met de combinatie van beide ( zoals het nu lijkt).

Het klopt dat de Experia Wifi, de wifi gegevens overnemen. De wifi van de box 12 kan uit. Aangezien de Experia Wifi totaal andere hardware is kan het best zijn dat je tablet daar minder moeite mee heeft. Zal ik een setje opsturen?

 

Reputatie 1

Garanties heb ik niet en het zou goed kunnen dat jouw tablet niet goed overweg kan met de combinatie van beide ( zoals het nu lijkt).

Het klopt dat de Experia Wifi, de wifi gegevens overnemen. De wifi van de box 12 kan uit. Aangezien de Experia Wifi totaal andere hardware is kan het best zijn dat je tablet daar minder moeite mee heeft. Zal ik een setje opsturen?

 


Is goed, laten we dat proberen!

Ze komen jouw kant op. Ik lees wel hoe het afloopt.

Reputatie 1

Ik heb de mails gezien, begin volgende week zal ik het uitproberen. Ik zal de resultaten posten in dit topic, maar dit weekend ben ik nog ff te druk. Bedankt iig!

Reputatie 1

Afgelopen maandag middag heb ik hem aangesloten en in de modem settings de Radio 5ghz weer aangezet, het is nu Woensdag en vreemd genoeg lijkt dit stabiel te werken met mijn tablet.

Tot nu toe heb ik nog geen disconnect/reconnect ondervonden. Ik wacht nog even tot vrijdag middag om te zien of het allemaal goed werkt maar tot nu toe lijkt alles in orde. Ik blijf het vreemd vinden dat met alleen de modem + de radio 5ghz mijn tablet helemaal tureluur gaat en dat hij het nu lijkt te doen, wel fijn dat dit lijkt te werken dat wel.

Vraag me niet waarom want dat kan ik ook niet goed beargumenteren. Laten we het nog even aankijken. 

Uiteraard hoop ik dat dit de definitieve oplossing is. 

Reputatie 1

Beste Erwin, het is nu maar dan 3 weken geleden dat ik de versterker heb geplaatst en nog altijd geen problemen. Tablet doet het helemaal prima op de wifi!