Beantwoord

Opnemen vanaf settop box. Waarom is het niet mogelijk de opnames op een eigen vaste schijf te zetten?

  • 16 September 2023
  • 17 reacties
  • 241 keer bekeken

 

Ik heb 52% vrije ruimte. Toch  worden opnames na 1 jaar verwijderd. En ik wil ze niet kwijt. Waarom worden ze überhaupt van de server verwijderd? Waarom is het niet mogelijk de opnames op een eigen vaste schijf te zetten? Encrypted, zodat ze uitsluitend met de settopbox afgespeeld kunnen worden? Dat zou een goede service zijn!

icon

Beste antwoord door Ik_Combineer 16 September 2023, 14:24

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +24

KPN heeft dat zo bepaald. Die heeft de service zo ontwikkeld. Daar is verder niets aan te doen.

Langer bewaren van opnames kost enorm veel extra schijfruimte. Dus ik kan goed begrijpen dat KPN ze op een gegeven moment verwijderd.

Opnemen op eigen hardware mogelijk maken is voor KPN ook niet interessant. Dat vergt extra software, die moet dan natuurlijk ook onderhouden worden. Manieren van versleuteling worden mogelijk later gekraakt. Wat KPN enorm veel zou kosten om weer betere versleuteling te ontwikkelen bijvoorbeeld. Bestaande opnames moeten dan weer opnieuw opgeslagen worden met de nieuwe versleuteling. Dat omzetten is bijzonder risicovol. Ook kan hardware van de klant falen waarbij de klant KPN de schuld geeft. Zulk soort zaken wil je helemaal niet als provider. 

Hallo @Linden_50 in de regel een rechtenkwestie, daarom bestaan en ook geen DVD/CD-recorders meer na de overgang naar digitale ontvangst.

 

"Langer bewaren van opnames kost enorm veel extra schijfruimte." Dat begrijp ik niet. De opnames worden toch niet groter? 

Reputatie 7
Badge +28

"Langer bewaren van opnames kost enorm veel extra schijfruimte." Dat begrijp ik niet. De opnames worden toch niet groter? 

Veel mensen zouden anders nooit hun oude opnames wissen. En dat terwijl ze er meestal nooit meer naar om zouden kijken. 
 

Wil je persé programma’s kunnen bewaren? Dan zul je op een andere wijze TV moeten gaan kijken. Met speciale ontvangers (zoals de VU+-ontvangers) kun je wel opnames bewaren. Maar dat lukt niet bij KPN. Dan zou je moeten overstappen naar satellietontvangst of voor de NPO-zenders de ether. (dvb-t2) 

Met Digitenne kun je met een HDD of USB stick op je tv toestel wel opnamen maken @Linden_50 en bewaren.

"Langer bewaren van opnames kost enorm veel extra schijfruimte." Dat begrijp ik niet. De opnames worden toch niet groter? 

Het worden er in de tijd gezien wel steeds meer. Dus meer schijfruimte nodig. 

 

Je kunt op de pc met screenrecorders aan de gang gaan en ze dan opslaan als mp4 bijvoorbeeld. ...

Dat mijn oude opnames verwijderd worden om schijfruimte te sparen is flauwekul. Ik houd niet van zo een uitspraak, maar het is wel zo. 

Als ik een bepaalde hoeveelheid ruimte tot mijn beschikking heb, dan kan ik die toch gebruiken naar eigen inzicht? Dat KPN mijn opnames met een willekeurig criterium (leeftijd) meent te meten beheren vind ik op zijn minst merkwaardig, zo niet onaanvaardbaar. 

Reputatie 7
Badge +28

Je schrijft onaanvaardbaar. 
 

Dat betekent dus dat je niet verder wil met KPN TV. Want dat is het gevolg van jouw woorden. 
 
In dat geval verwijs ik je wederom naar alternatieven: TV kijken via de satelliet of voor alleen de NPO-zenders :De ether.

Reputatie 7
Badge +12

Dat mijn oude opnames verwijderd worden om schijfruimte te sparen is flauwekul. Ik houd niet van zo een uitspraak, maar het is wel zo. 

Als ik een bepaalde hoeveelheid ruimte tot mijn beschikking heb, dan kan ik die toch gebruiken naar eigen inzicht? Dat KPN mijn opnames met een willekeurig criterium (leeftijd) meent te meten beheren vind ik op zijn minst merkwaardig, zo niet onaanvaardbaar. 

Dan weet je niet hoe opnames werken. Jij denkt misschien dat de opnames op het kastje staan. Dit is onjuist. De opnames staan in de cloud op een server van KPN. Daarom kan je de opnames ook op al je kastjes en via tv.kpn.com bekijken. Op dit moment bewaard KPN dus een jaar lang aan programmering en als iemand zijn opname terug wilt kijken is er een signaal die naar kpn gaat en zegt; “ik wil RTL 4 van 1 maart tussen 12:00 en 12:45 terug kijken” 

Als je opnames langer zou kunnen bewaren via dit systeem dan zou KPN ook langer dan 1 jaar aan programmering moeten bewaren. Dus nee, het is geen flauwekul. Het kost KPN substantieel meer om opnames voor een langere periode beschikbaar te maken.

Ik heb een abonnement en betaal voor een bepaalde ruimte in de cloud. Wat ik met die ruimte doe, is mijn keuze. Ik ken geen andere cloud service waarbij de provider aan de hand van welk criterium dan ook mijn bestanden weggooit. 

Als ik goed begrijp verkoopt KPN meer ruimte dan er beschikbaar is. Alleen zo kan ik de behoefte begrijpen, om in te grijpen in de gebruikersbestanden. Stel je voor dat DropBox of Onedrive of … zoiets zou doen en je plotseling je dierbare foto’s kwijt bent.

Nee, dit is onaanvaardbaar en ik wens dit bij KPN aan te kaarten.  Weet iemand misschien hoe je zoiets doet?

Overigens: het is heel eenvoudig om die 1 jaar grens niet toe te passen. Als de SW met instellingen werkt, dan volstaat waarschijnlijk het wijzigen van een optie.  Als de SW een binary zonder instellingen is, dan volstaat het aanpassen van de broncode. Als dat alles niet mogelijk is, dan is dat een slechte reclame voor de KPN IT afdeling. 

Badge +19

U heeft een abonnement op de diensten van kpn. En daar horen regels bij waaronder de beperkte houdbaarheid van de opnames.  Als u een pak melk koopt zit daar ook een houdbaarsdatum op. Na die datum kan u de melk weggooien. 

Ik bedenk me ineens, dat KPN slechts 1 opname heeft in de cloud voor iedereen die in dat programma geïnteresseerd is. Dan heb ik dus niet een bepaalde cloudruimte, maar het recht om tot een bepaalde hoeveelheid tijd op te nemen. Ik veronderstel, dat bij ieder programma een tellertje staat, dat bijhoudt hoeveel mensen dat programma willen zien. Als het tellertje op nul staat, dan verdwijnt het programma uit de cloud. 

Ook is het mogelijk dat alles van alle zenders wordt bewaard. Ik wil niet eens weten, hoeveel ruimte daarvoor nodig is. 

De mensen die een programma “opnemen” vergeten dat soms, zodat het tellertje nooit op nul komt te staan. Vandaar het tijdscriterium. Maar sommige programma’s zijn soms erg dierbaar. Mijn eigen gezicht op tv, of dat van mijn inmiddels overleden moeder. Die opnames wil je nooit kwijt. 

Is er hier een briljant iemand, die hiervoor een oplossing heeft? Favorieten? Een stukje persoonlijke ruimte? 

Mijn eigen gezicht op tv, of dat van mijn inmiddels overleden moeder. Die opnames wil je nooit kwijt. 

Dat begrijp ik. Dat is het zure van tegenwoordig. Niet alleen bij kpn overigens. 

Zelf ben ik opnames met mijn vader bij studio sport kwijt omdat de vhs banden na bijna 30 jaar uit elkaar vielen. M'n laatste recorder al langer stuk.

Bij betreffende omroep kun je een programma opvragen. 

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @Linden_50 en bedankt voor je bericht.

Ik zie dat je al veel goede reacties vanuit de community hebt mogen ontvangen en ik denk dat het meeste wel gezegd is. KPN moet alles natuurlijk opslaan op zijn servers. De ruimte is niet onbeperkt, dus moet er een grens gesteld worden. Dit is één jaar geworden. 

Veel reacties, maar geen oplossing. Ik begrijp het probleem, maar ik wel best iets betalen voor een privéruimte. Iets waar ik een voor mij belangrijke opname naar toe kan schuiven. En dan per gebruikte Gb een bedragje betalen.

Alternatieven zijn er ook. Het meest ergerlijk vind ik nog, dat je niets meer privé kunt opnemen, op een harde schijf. Terwijl je bijna alles illegaal op het internet kunt vinden. Dus terwijl de illegalen hun gang gaan, worden de gewone burgers gestraft. “De goeden moeten onder de kwaden lijden”. Maar de kwaden lijden niet.

. Maar sommige programma’s zijn soms erg dierbaar. Mijn eigen gezicht op tv, of dat van mijn inmiddels overleden moeder. Die opnames wil je nooit kwijt. 

Is er hier een briljant iemand, die hiervoor een oplossing heeft? Favorieten? Een stukje persoonlijke ruimte? 

Met de nodige kunst en vliegwerk is er wel iets mogelijk maar dat vergt de nodige hardware en enige kennis en kunde. Het magische woord is videograbber of capturecard. Vooral in gebruik bij game streamers helaas is de kans groot dat HDCP hier roet in het eten gooit.

Reputatie 7
Badge +12

Veel reacties, maar geen oplossing. Ik begrijp het probleem, maar ik wel best iets betalen voor een privéruimte. Iets waar ik een voor mij belangrijke opname naar toe kan schuiven. En dan per gebruikte Gb een bedragje betalen.

Alternatieven zijn er ook. Het meest ergerlijk vind ik nog, dat je niets meer privé kunt opnemen, op een harde schijf. Terwijl je bijna alles illegaal op het internet kunt vinden. Dus terwijl de illegalen hun gang gaan, worden de gewone burgers gestraft. “De goeden moeten onder de kwaden lijden”. Maar de kwaden lijden niet.

Er is inderdaad wel een oplossing voor, zoals hierboven ook al wordt aangegeven door @Galdor68. Het ding is; het is niet aan je provider (in dit geval KPN) om hier een oplossing voor aan te bieden.