Beantwoord

Wegvallen Sonos netwerk en oplossingen van Sonos

  • 24 March 2020
  • 13 reacties
  • 283 keer bekeken

Heb met behulp van Sonos een zelfdiagnose gedaan wat de reden is van het wegvallen van Sonos.

De oplossing is het DNS aanpassen (zie onderstaande reactie) ook na telefonisch onderhoud met KPN kan deze mij niet helpen en verwijzen mij door naar dit Forum. Wie weet wel een oplossing. 

Beste Mike,

Bedankt voor het contact opnemen met Sonos support.

Het probleem met je Sonos-systeem is dat het de locatie op internet om radio af te spelen niet kan vinden. Hier zorgt de DNS voor. Helaas is de DNS niet aan te passen in je KPN router omdat KPN dit niet toestaat. Mogelijk kunnen ze dit wel voor je aanpassen als je met ze belt.

Mijn advies is om de DNS aan te passen naar 8.8.8.8 en in het tweede veld 8.8.4.4

Je casenummer is: XXXXX

Mocht je verdere vragen hebben dan horen we dat graag.

Met vriendelijke groet,

icon

Beste antwoord door Nick83 24 March 2020, 11:05

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Op sommige Experiaboxen van KPN is dat inderdaad onmogenlijk ja. Dat kan KPN ook niet voor u doen. Het enige wat zou kunnen is dat KPN uw Experiabox zou vervangen door een andere, maar ik gok zomaar dat ze daar niet zo hard voor zullen lopen.

Het is sowieso ook maar de vraag of het nut heeft. Het is vanuit sonos natuurlijk gewoon een kwestie van "met een kluitje in het riet sturen". Ze laten u iets doen waarvan ze weten dat dat niet kan, waar KPN niet zo snel aan zal meewerken, misschien zelfs helemaal niet. En zo zijn ze voorlopig weer van u af.

Welke Experiabox heeft u nu? Want er is volgens mij 1 model waarop het wel kan.

Daarnaast kan je de sonos zelf waarschijnlijk wel een vast ip instellen. En daarbij kun je wel de dns instellen. Op de sonos zelf dus. Merkwaardig dat sonos daar zelf niet mee komt.

Maar goed ... altijd makkelijk om je probleem op een ander af te schuiven. Zeker als je weet dat die ander niet zo hard zal lopen om het op te lossen.

Bedankt Slimmerik

 

Jammer dat DNS proxy optie standaard aan en uit de doos problemen oplevert LAN connected voor de KPN KPNiTV smart tv app(app geeft zwart scherm), KPN Android TV box(geen wifi/lan connectie mogelijk) maar ook Sonos apparatuur(geen radio streams afspelen). Ik heb het opgelost door de DNS proxy optie in het modem uit te schakelen. 

Reputatie 7

Wat voor een probleem ervaar je dan met de DNS Proxy want naar mijn weten functioneert die prima.

Dat is uitvoerig beschreven….

Reputatie 7

Dat is uitvoerig beschreven….

Maar al die issues die je noemt zouden geen probleem mogen zijn als de Experia/KPN Box als DNS proxy optreedt. Als dat wel het geval zou zijn dan zou dit forum uit haar voegen barsten door het aantal meldingen hierover en dat is absoluut niet het geval.

Het is een glasvezel modem KPN BOX 12B 

Reputatie 7

Het is een glasvezel modem KPN BOX 12B 

Had je op die V12 het subnet van jouw LAN aangepast?

Geen subnet wijziging wel ip adres wijziging van het modem

Reputatie 7

Geen subnet wijziging wel ip adres wijziging van het modem

En wat versta je nu onder IP adres wijziging van het modem?

Het IP adres van het modem (router) moet immers binnen het subnet vallen en dus zal het subnet daarbij ook aangepast moeten zijn.

Plaats hier anders eens een screenshot van de DHCP server instellingen op jouw V12.

 

Modem ip adres is naar 192.168.1.1 aangepast en ip adres pool uiteraard ook naar dezelfde reeks van 1.2 tot 1.200. Het subnet mask is gelijk gebleven.

Reputatie 7

Modem ip adres is naar 192.168.1.1 aangepast en ip adres pool uiteraard ook naar dezelfde reeks van 1.2 tot 1.200. Het subnet mask is gelijk gebleven.

Het subnet is dus gewijzigd van 192.168.2.0/24 naar 192.168.1.0/24 en het IP adres van de V12 is dus 192.168.1.1.

De primaire DNS server moet dus ook op 192.168.1.1 staan om de V12 goed als DNS proxy te laten fungeren.

Als jij nu de V12 weer als DNS Proxy instelt dan zal het IP adres van de primaire DNS server ook zo ingevuld worden en zullen alle apparaten daar gewoon gebruik van kunnen maken.

Een bug in de V12 is dat de primaire DNS server niet automatisch meewijzigt als je het IP adres van V12 aanpast en de V12 als DNS Proxy is ingesteld. Dit gebeurt gelukkig wel als je de DNS proxy even uit zet en vervolgens weer aan zet.

Ja dat vermoede ik ook al zojuist dns proxy weer ingeschakeld en zonder problemen. Maar dat verklaard dan ook het issue. Aanpassing was nodig voor het aansluiten op het bestaande netwerk apparatuur, dacht dat het wat configuratie bespaarde maar uiteindelijk evenveel tijd kwijt met vervolg issues. Thanks voor het meedenken

Reageer