Beantwoord

E-mail ontvangen: vraag een nieuw wachtwoord aan

  • 6 October 2020
  • 5 reacties
  • 134 keer bekeken

Vanochtend kreeg ik een e-mail van campagne@kpn.com dat mijn gebruikersnaam en wachtwoord voor MijnKPN gevonden zouden zijn op een “lijst met gebruikersaccounts waar internetcriminelen misbruik van kunnen maken.” Mijn wachtwoord zou daarom gereset zijn en ik moet een nieuwe aanmaken.

Ik kan alleen nog prima inloggen met mijn wachtwoord, dat ook gewoon veilig en uniek is. Er is tot nu toe nu dus nog helemaal niets gereset.

Het lijkt geen phishing mail want er staan alleen instructies in dat ik naar kpn.com moet gaan (er zijn geen klikbare links aanwezig).

Als dit bericht inderdaad van KPN komt:

  • Hebben meer mensen deze e-mail gekregen?
  • Hoe kan het dat mijn wachtwoord het nog gewoon doet?
  • Waar zou de combinatie gebruikersnaam/wachtwoord precies gevonden zijn? Dat zou fijn zijn om te weten aangezien ik dan weet of ik wellicht ook andere stappen kan of moet ondernemen.
icon

Beste antwoord door Alex van KPN 10 October 2020, 14:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Zojuist ontving ik een tweede e-mail met daarin de melding dat het om een oude e-mail ging die niet verzonden had moeten worden. Er lijkt dus niets aan de hand met mijn account.

Mail nummer drie van de dag. Zojuist is het probleem van niet-bestaand opgeschaald naar een vrij serieus datalek. Het wordt nog een lange dag voor KPN ben ik bang….

Reputatie 7
Badge +24

Hi @copypaste, welkom hier. 

Dit kan gebeuren wanneer je gegevens zijn gelekt via een andere website. Dus wanneer je ergens een account hebt aangemaakt met dit e-mailadres, een webshop bijvoorbeeld, en die database is gelekt. Dat je e-mail verder nog goed werkt klopt. Wel is het belang dat je voor de zekerheid je wachtwoord aanpast. Verder adviseer ik altijd om overal waar je en account maakt (forum/website/webshops) een ander wachtwoord te gebruiken. 

Zou je de mailtjes hier willen plaatsen? Als screenshot? 

Reputatie 7
Badge +24

@copypaste, ik heb helaas geen reactie meer van je gehad. Laat me gerust weten of ik alsnog iets voor je kan doen. 

De eerste mail was niet van toepasing. De tweede mail was om te vertellen dat de eerste mail niet van toepassing was. Tot zover dus geen probleem aan mijn kant, alleen aan de kant van KPN.

De derde mail had deze inhoud:

 

De veiligheid van klantgegevens is voor ons net zo belangrijk als voor u. Daarom gaan we hier heel zorgvuldig mee om, ook als het gaat om bedrijven waar we mee samenwerken. Een oude leverancier van ons heeft een datalek bij ons gemeld. We vinden dit heel vervelend en daarom informeren we u hierover.

Wat is er gebeurd?

Tot begin 2019 was deze leverancier, Conduent, onderdeel van onze Klantenservice. Onbevoegden hebben bij hen toegang gekregen tot gegevens van 2015. Helaas zitten deze gegevens van u daarbij: uw naam, adres, woonplaats, telefoon- en rekeningnummer, e-mailadres en geboortedatum.

Wat kunt u doen?

We adviseren u om alert te blijven op mogelijk misbruik van bovenstaande gegevens. Denk hierbij onder andere aan WhatsAppfraude, phishingmails en onverwachte bankafschrijvingen.

• Bescherm uw gegevens goed: gebruik altijd een sterk nieuw wachtwoord als u ergens een account aanmaakt.
• Bekijk de website van uw bank voor de laatste informatie over bankfraude.
• Verander uw wachtwoorden als deze bestaan uit een deel of combinatie van de gelekte gegevens.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op kpn.com/persoonsgegevens. Onze Klantenservice (0800-0402) doet altijd een securitycheck. Dit betekent dat we, vanwege deze situatie, extra aandacht besteden aan het controleren van uw identiteit. Zo weten we zeker dat u het echt bent.

Met vriendelijke groet,

Jörg Kramer
Directeur Klantenservice

 

Oftewel, wederom een fout dan wel probleem aan de kant van KPN.

Sowieso maakte ik me er al niet zo druk om, ik gebruik altijd unieke veilige wachtwoorden. En op phishing ben ik altijd beducht, of mijn gegevens door een bedrijf als KPN nu wel of niet recent gelekt zijn zou daarbij geen verschil moeten maken.