Beantwoord

MijnKPN en KPN ID inloggen werkt niet, wachtwoord wijzigen is niet beschikbaar

  • 11 December 2022
  • 10 reacties
  • 855 keer bekeken

Al enige tijd kan ik niet inloggen op MijnKPN met mijn KPN ID via de browser (op een Windows desktop computer). Ik heb rond 1 sep 2022 wel kunnen inloggen in de app op een Android mobiele telefoon.

Inloggen via de browser geeft de melding: "Deze gebruikersnaam en/of dit wachtwoord herkennen we niet.”

Wijzig wachtwoord-mail komt wel binnen, maar een nieuw wachtwoord opslaan geeft de melding: "Door verstoring is deze service tijdelijk niet beschikbaar. Probeer het later opnieuw.” Dit is vlgs mij al enkele weken zo.

Ik maak me zorgen dat ik mijn account/inlog kwijt ben als ik op m'n mobiel ook niet meer kan inloggen. Tot enkele maanden geleden werkte alles prima.
Is er iets mis met het inloggen? Of met mijn KPN ID of MijnKPN account?

icon

Beste antwoord door Bram van KPN 21 December 2022, 12:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Welkom op het forum @paulesur! Ik snap goed dat je weer toegang wilt tot je MijnKPN. 

Als je een ander e-mailadres hebt kan je daarmee een nieuwe MijnKPN aanmaken. Koppel daar je product(en) aan. Dan is het gelijk opgelost. 

Wil je liever toch het huidige e-mailadres blijven gebruiken, vul deze dan in bij de “Persoonlijke opmerkingen” in je profiel. Dan ga ik navraag voor je doen. 🙂

Bedankt @Bram_ voor je reactie! Ik wil heel graag mijn huidige e-mailadres blijven gebruiken; is aan m'n profiel toegevoegd!

Reputatie 7
Badge +17

@paulesur ik heb de vraag doorgezet naar de technische dienst. Zodra hier antwoord op komt laat ik het je hier weten! 

Vandaag 10:47 kwamen twee mails binnen, over een wachtwoordwijziging en over een nieuwe login.

Is dit de Technische dienst? Hoor graag of ik nu zelf wel een wachtwoordwijziging kan starten en het account weer in gebruik nemen!

Reputatie 7
Badge +17

@paulesur dat is inderdaad mijn collega geweest. Die heeft een aantal dingen moeten testen. 

Het account is nu geblokkeerd tot je zelf een nieuw wachtwoord hebt aangemaakt. De vraag is om in de eerste instantie een simpel wachtwoord te kiezen. Iets met alleen letters en cijfers en bijvoorbeeld een enkel uitroepteken. Als dit goed is gegaan, maak dan eventueel een definitief moeilijker wachtwoord aan. 

Laat je hier weten of dat gelukt is?

@Bram_ Het lijkt te werken, enorm bedankt!

De wachtwoordmogelijkheden lijken af te wijken van de foutmeldingen, en/of buggy:

  • Wachtwoord herstel mail werkt
  • Nieuw wachtwoord kiezen van 64 tekens met alleen letters en cijfers: mislukt met melding: “Door verstoring is deze service tijdelijk niet beschikbaar. Probeer het later opnieuw.”
  • Nieuw wachtwoord kiezen van 16 tekens met alleen letters en cijfers: lukt!
  • Na inloggen, via reguliere wachtwoord wijzigen functie, nieuw wachtwoord kiezen van 32 tekens met letters en cijfers en speciale tekens: lukt
  • Na inloggen, via reguliere wachtwoord wijzigen functie, nieuw wachtwoord kiezen van 64 tekens met letters en cijfers en speciale tekens: mislukt! Met de melding: "Door verstoring is deze service tijdelijk niet beschikbaar.”

Ik gebruik een wachtwoord manager om wachtwoorden te genereren met lengtes en tekens naar keuze. Is de daadwerkelijke maximale wachtwoordlengte voor het KPN ID kleiner dan de aangegeven 64 tekens, of wijst dit op een of andere bug? Wellicht kunnen jouw collega's hier nader naar kijken!

Nogmaals bedankt en groeten!

Reputatie 7
Badge +17

@paulesur er is een beperking aan het aantal tekens dat een wachtwoord mag zijn. Mogelijk is dit ook waarom het in de eerste instantie fout is gegaan. 

Ik zal voor de zekerheid nog navragen of rekening wordt gehouden met wachtwoordprogramma's. 🙂

Voor nu in ieder geval mooi dat je weer gebruik van je MijnKPN kan maken!

@Bram_ Voor de volledigheid nog: op het wachtwoord wijzig-scherm van KPN ID staat expliciet dat het wachtwoord max. 64 tekens mag zijn, maar dit lukte bij mij dus niet. Volgens mij lukte het wel toen ik voor het eerst een KPN ID en/of eerder een sterk wachtwoord koos.

Alsof in de tussentijd het max. aantal tekens is verlaagd, maar de bijbehorende instructietekst er niet op is aangepast.

Hoe dan ook, nogmaals bedankt en fijne dagen!

Reputatie 7
Badge +17

@paulesur bedankt voor de melding. Ik heb deze naar dezelfde persoon doorgestuurd die het voor je heeft opgelost. Het duurt in verband met de feestdagen langer voor ik hier antwoord op krijg. 

Als er na het antwoord iets wordt aangepast laat ik het hier weten. 

Hi @Bram_ ,

 

Had je hier toevallig al iets op terug gehoord? Zelf had ik hetzelfde probleem. Nu dankzij het berichtje van @paulesur een wachtwoord van 40 karakters gemaakt en dit werkte wel.

 

Dus nogmaals even de complete stappen als bugreport:

 

  • KPN geeft aan dat maximale wachtwoordlengte 64 karakters is.
  • Ik had een account met een wachtwoord van 64 karakters. Kan al enkele maanden niet inloggen via browsers. Dan krijg ik de foutmelding "Deze gebruikersnaam en/of dit wachtwoord herkennen we niet.
  • Via wachtwoord reset een nieuw wachtwoord invoeren van 64 karakters geeft de volgende foutmelding: "Door verstoring is deze service tijdelijk niet beschikbaar. Probeer het later opnieuw.” Deze foutmelding verschijnt zowel via de webbrowsers als de Android App.
  • Via wachtwoord reset een nieuw wachtwoord invoeren van 57  karakters werkt wel.
  • Via wachtwoord reset een nieuw wachtwoord invoeren van 58  karakters werkt niet.

 

Het lijkt dus alsof er een wijziging in de maximum wachtwoordlengte is geweest. De tekst op de site zegt 64 karakters, maar de daadwerkelijke limiet is 57 karakters. Mensen die een wachtwoord hadden langer dan 57 karakters kunnen dus niet meer bij hun account komen.