Beeld televisie valt kortdurend weg met TV+ en KPN Box 12b

  • 22 October 2023
  • 25 reacties
  • 482 keer bekeken

Reputatie 1

Het beeld van onze televisie valt kort uit, ongeveer 1 seconde, beeld op zwart. Daarna start de televisie weer. 
 

Dit moet liggen aan de TV Box + / al dan niet in combinatie met het nieuwe modem KPN box 12b.

 

De afgelopen jaren altijd  vorige modellen gehad van KPN en daarmee nooit problemen. 
 

Sinds deze KPN (Android) box, nu een week in gebruik, al problemen gehad met synchronisatie. Dat is redelijk goed opgelost door een instelling aan te passen.

 

Dit probleem kom ik ook tegen op het forum maar vind niet echt een oplossing.

 

 


25 reacties

Reputatie 7

Hoi @ftrommel, als het beeld kort wegvalt is het niet prettig te kijken natuurlijk! Je hebt dus een Box 12 en de TV+ Box als ontvanger. Hoe zijn beiden met elkaar verbonden? Is dat met een draadloze optie of met een directe kabel? Kan je er meer over vertellen zodat we met je mee kunnen denken?

Als het makkelijker is om het telefonisch uit te leggen kan dat ook, we zijn bereikbaar op 0800-0402.

Reputatie 1

Dank voor het bericht ! Is verbonden met een internetkabel.

feitelijk is er niets veranderd aan de situatie.

Enige dat anders is, is het modem en de tv box.

nu heb ik de oude spullen nog, ben bijna geneigd het oude modem en kastje weer neer te zetten.

dat ik door mijn verlenging van het abonnement (korting voor 2 jaar) ook nieuwe apparatuur kreeg was vooral een verrassing. Tot die tijd ook geen problemen. Dus het ligt mijns inziens zeker niet aan de bekabeling of het internet. 
Ergens hapert er iets.

ik denk zelf in het modem, omdat de Chromecast (Google tv) die aan de televisie is gekoppeld,  recent  hetzelfde issue had. Voordat de nieuwe kpn spullen er waren, was ook dat geen probleem het afgelopen jaar.

Dus ik denk het modem. Maar het oude modem wordt niet meer ondersteund volgens mij, hooguit tot eind dit jaar. Anders hang ik die weer op?

Vraag is dan wel of werkt met mijn TV Box+.

Dank voor de  hulp in elk geval alvast'

Reputatie 7
Badge +10

Is het puur 1sec zwart en dan gelijk weer beeld? Of moet de tv+ ontvanger weer opnieuw starten, of staat er een melding in beeld dat de verbinding wegvalt?

Anders zou ik naar de hdmi kabel en poortjes kijken. Zit de hdmi die erbij geleverd werd ertussen?

Friemel eens aan die hdmi kabel en kijk of het beeld wegvalt. Probeer een andere hdmi poort en kijk of het dan over is.

Reputatie 1

dank voor je bericht!

 

Nee niet de bijgeleverde HDMI kabel. Deze kabel van mijzelf is denk ik duurder en ik verwacht ook beter, en ik heb enige lengte nodig. Circa 2 meter  , en de bijgeleverde is zo lang niet.

Een andere poort zou ik kunnen proberen, je bedoeld dan de televisie want op de tv box zit maar 1 poort.

Echter ; de Chromecast (Google tv) geeft dus hetzelfde euvel en dat is een andere HDMI kabel.

Ik denk dus dat het niet de HDMI kabel is. Maar zal een andere poort proberen.

de televisie gaat inderdaad 1 seconde op zwart en de box start niet opnieuw op. De uitzending gaat gewoon verder waar hij gebleven was. Maar omdat ik rechtsboven in een televisie melding zie (dolby ..) suggereert dat , dat er even geen verbinding is.

Kan een andere internetpoort op de modem nog een oplossing bieden?

Ps : het probleem wordt vaak pas na een 1-2 uur kijken zichtbaar. Er is geen pijl op te trekken hoevaak, soms 2 x in 5 minuten en soms maar 2 x per uur.

Reputatie 7
Badge +10

Let wel op het type hdmi kabel.

Voor de Tv+ ontvanger word aangeraden een Ultra High Speed HDMI 2.1 kabel.

Maar omdat de chromecast ook al problemen geeft op een andere hdmi poort en kabel, zou je haast denken richting de tv zelf. Die melding komt ook van de tv zelf. 

 

Reputatie 1

Ik ga kijken welk type ik heb. Hopelijk kan ik dat zien. En nog proberen mbt andere poort en wellicht kabel.

 

ik denk het modem , iets in de instellingen of een buffer - achtig probleem. Alsof er even een korte onderbreking is in het signaal. Zou ook het internet van de modem kunne  zijn wellicht, al is het probleem dus ook bij de Chromecast (wifi) . Het is begonnen sinds het nieuwe tv box en het modem. Dus ik vermoed toch iets in het modem. 

Dank tot zover 

Reputatie 1

Ik heb ondertussen gezien dat ik deze HDMI kabel heb: type HDMIPEA02  Audioquest HDMI pearl

HIGH SPEED DATA CAPACITY:
All AudioQuest HDMI cables up to 10 meters meet or exceed the 10.2 Gbps maximum data rate for HDMI and are approved High Speed with Ethernet cables. This means that all AudioQuest cables up to 10 meters are capable of transmitting 100% of the data required for all of HDMI current audio/video features including multichannel high-resolution audio, 1080p and 4k video, and 3D video from Blu-ray. All AQ HDMI cables will deliver 100% of the data required for 120Hz/240Hz/600Hz displays.

Reputatie 7

Met deze informatie is nog niet te zeggen dat het ergens aan ligt. Heb je een andere kabel die je kunt proberen om uit te sluiten dat het daar aan ligt?

En merk je het wegvallen ook op andere apparaten, zoals een mobiele telefoon die met Wifi is verbonden?

Reputatie 1

Ondertussen ben ik erachter dat het niet de kabel  is,  want de Chromecast heeft ook dezelfde melding gegeven. Dit heb ik eerder ook al benoemd. Daar ligt het niet aan lijkt mij.
 

Zie deze link, dan kun een belangstellende die dit leest zien wat er gebeurt. 2 x kort achterelkaar valt het beeld weg. Alsof de verbinding even wegvalt en er opnieuw connectie met het kastje ontstaat. 
Het filmpje duurt 30 seconden, bij 3 sec en 23 sec zie je het probleem.

 

Voor de duidelijkheid: het is de afgelopen 15 jaar nooit voortgekomen, en sinds de TV box+ levering met nieuwe modem, is het ontstaan.
 

Het  gebeurt gemiddeld elke avond 2 x en vanavond 8 x in circa 4 minuten. De stroom van de TV Box afgehaald voor 10 seconden en weer opgestart. Nu lijkt het weer even goed.

Maar het is bijzonder vreemd dat het op de meest gekke tijdstippen gebeurt, en geen patroon kent. Enige is dat het vrijwel (ook niet altijd) elke avond wel 1-2 keer gebeurt.

Update:

Kan nog aanvullen dat ik niets zie aan het TV-Box kastje als het beeld wegvalt en ook niet aan het modem. Alle lampjes blijven normaal branden.

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Ligt niet aan het modem. Als de ontvanger geen signaal van buitenaf zou krijgen zou je een foutmelding op het scherm moeten zien ipv zwart. Trek de internetkabel er maar eens uit en kijk wat er op het scherm gebeurt, die word niet zwart.

 

  • De ontvanger is vast bekabeld vanuit de Box12?
  • De meegeleverde HDMI al geprobeert? (Ik weet die te kort is, maar puur voor de test. De ontvanger mag ook achter de tv geplakt word evt. De afstandsbediening heeft via Bluetooth contact met de ontvanger)
  • Hoe staan de beeldscherminstellingen?
  • Evt de ontvanger instellen op unicast ipc multicast. Weer puur om te kijken of het iets oplost.

 

Reputatie 1


 

  • De ontvanger is vast bekabeld vanuit de Box12?

Als je bedoeld een vaste internet kabel: dat klopt. Die zit vanuit de modem naar een switch (van KPN) en vandaar uit naar de TV box.

  • De meegeleverde HDMI al geprobeert? (Ik weet die te kort is, maar puur voor de test. De ontvanger mag ook achter de tv geplakt word evt. De afstandsbediening heeft via Bluetooth contact met de ontvanger)


Is dat de kabel op de 3 foto's ? Ik heb hem apart gelegd en weet niet zeker of dit hem is. Dan zal ik het ermee proberen !

maar:
Nog wel een vraag daarover: waarom zou het aan de HDMI kabel liggen? Dan kan het alleen zo

zijn dat deze TV box alleen met een bepaald type HDMi kabel uit de voeten kan. En dat zou vreemd zijn. Bovendien doet de televisie het immers in 99% van de tijd, hij valt op onregelmatige momenten uit.

Wat kan de reden zijn dat het aan de HDMi kabel ligt ?

Ps helemaal bovenaan in de eerdere teksten heb ik aangegeven welk type ik gebruik.

  • Hoe staan de beeldscherminstellingen

welke instellingen wil je precies weten?

 

  • Evt de ontvanger instellen op unicast ipc multicast. Weer puur om te kijken of het iets oplost.

Waar zit die instelling ?

 

bedankt tot zover !

Ik ervaar hetzelfde probleem. Soms kan ik lang kijken zonder storing en soms valt het beeld op een avond meerdere keren weg. Heb gelezen dat dit bij LG televisies verholpen is. Ik heb echter een QD oled Sony tv en gebruik de originele HDMI aansluiting die in de doos zit. Met andere apparaten heb ik hier geen last van alleen bij de KPN Tv box+. Bij het vorige kastje (Arris) nooit geen last gehad. Als dit probleem niet opgelost wordt denk ik toch aan overstappen naar een concurrent. 

Reputatie 1

Ik heb toevallig een LG televisie en circa een week geleden nog wel een keer uitval gehad. De afgelopen week volgens mij niet.

ik heb de originele kabel nog niet gebruikt, maar  mooi dat jij dat nu wel hebt getest. 
 

Dat het aan de HDMI kabel ligt leek mij ook al sterk omdat mijn Chromecast die bedraad aan internet zit (net als mijn TV box +), met een ander type HDMI kabel hetzelfde probleem geeft. Een HDMI kabel die speciaal voor een bepaald type Android box is gemaakt heb ik echt nog nooit van gehoord en lijkt me ook onlogisch, want dan moet het probleem steeds optreden. En dat is het juist niet, het is op onvoorspelbare momenten.

 

ik heb wel het idee, maar kan dat niet onderbouwen, dat het gebeurt als de apparatuur al een middag en een avond aanstaat. Bijvoorbeeld als je de radio overdag al hebt gebruikt en dan 's avonds nog tv kijkt. 
 

het lijkt alsof het signaal gewoon even helemaal weg is, en daarna is het weer in beeld. Ik had  er al een filmpje van gemaakt en eerder gepost. Dat was deze: https://photos.app.goo.gl/MRGg4QaNG99fcGEq9

 

zie jij hetzelfde probleem?

Reputatie 1

Waar heb je gelezen dat het voor LG is opgelost ? Dan zou het aan de tv liggen. Ook vreemd. Ik had met mijn vorige apparatuur van KPN nooit problemen de afgelopen 15 jaar.

Ik weet niet meer waar ik dat op het KPN forum had gelezen. Het heeft niet met je televisie te maken. De mijne (Sony) heeft inderdaad precies hetzelfde probleem als op je filmpje. Had bij instellingen HDR Prioriteit op Dolby Vision staan. Dit ook i.v.m. mijn televisie die dat ondersteund. Netflix heeft ook veel films die Dolby Vision ondersteunen. Ik heb na de laatste update  bij Schermresolutie het volgende nu ingesteld: Automatisch beste resolutie op aan. Mijn weergavemodus is dan: 4K2k-50hz, HDR instelling op HDR - automatisch (kan sinds de laatste update) en HDR Prioriteit nu op HDR10. Ik ga nu wel via mijn Sony Google tv rechtstreeks via de app naar Netflix kijken. Dat is kwalitatief beter (Dolby Vision) dan HDR10. Nu maar afwachten of televisie kijken zonder uitvallend beeld mogelijk is. 🥴

Reputatie 1

Ik ga die instellingen ook even bekijken Dankje!

mbt Netflix en ook Videoland etc: rechtstreeks via de televisie (smart tv) geeft inderdaad de beste prestatie daar was ik ook al achter. De tv box stottert bij bewegend beeld, en niet een klein beetje ook. Dat was overigens beter bij de vorige versie van mijn kpn kastje, dus zeg maar de versie zonder Android.

Televisie kijken gaat goed als het gaat om normale uitzendingen; al heb ik bij bepaalde (Nederlandse) series ook dat ik de kwaliteit minder vindt bij bewegende beelden. Al is dat altijd nog veel beter dan Netflix via kpn.

Wat ik ook nog nu en dan heb is synchronisatie problemen met geluid en beeld. Dat is wel opgelost na wat tips op het forum te hebben toegepast, maar heel af en toe heb ik het nog steeds. Na wat zenders wisselen of soms in geval van een opname ,niet via kpn terug kijken maar naar een uitzending gemist app, en dan is het ook weer goed. 
 

overall ben ik wel tevreden met de bruikbaarheid en ik heb het idee dat er hard gewerkt wordt aan updates etc. tbv goede prestatie. Anders zijn er vast en zeker mensen die overstappen. Ik heb het overwogen recent. Heb zelfs m'n oude kpn spullen nog niet geretourneerd zodat ik nog kan downgraden in geval van nood (althans als dat tenminste kan).

🖐🏻   

Ondertussen ben ik erachter dat het niet de kabel  is,  want de Chromecast heeft ook dezelfde melding gegeven. Dit heb ik eerder ook al benoemd. Daar ligt het niet aan lijkt mij.
 

Zie deze link, dan kun een belangstellende die dit leest zien wat er gebeurt. 2 x kort achterelkaar valt het beeld weg. Alsof de verbinding even wegvalt en er opnieuw connectie met het kastje ontstaat. 
Het filmpje duurt 30 seconden, bij 3 sec en 23 sec zie je het probleem.

 

 

Dank voor het filmpje. Ik twijfelde of ik hetzelfde probleem had maar nu is het duidelijk. Ik heb dit ook. Het signaal van de tv gaat bij mij eerst naar een receiver en dan pas naar de tv. Nu had ik eerder problemen met hdmi apparaten op de receiver die een beetje allemaal dingen proberen te regelen dus dat bijv. als je naar tv kijkt de hdmi source schakelt naar een ander apparaat. maar dat is het niet. de source blijft op het kpn kastje wel zie je dat de tv melding maakt van Dolby signaal wat me doet vermoeden dat het signaal inderdaad even onderbroken wordt.

Reputatie 1

Ik heb er ook iets tussen, een switch,  zodat het internetsignaal wordt verdeeld en ik meerdere devices bedraad kan aansluiten.

Maar ook dat is het niet lijkt me.

Ik denk de Tv  Box zelf. 

ik heb de instellingen van Bikkie hierboven nagelopen en ik moet zeggen dat ik de afgelopen week geen probleem heb gehad. Het lijkt nu goed te gaan …. kijken of het zo blijft! Ik laat het nog weten.

 

 

Ik las ergens anders dat het mogelijk opgelost kon worden met een vast ip nummer.  Dit bood voor mij niet de oplossing. het zelfde probleem.  Ik heb nu ook de instellingen van @Bikkie overgenomen en nu al een paar dagen geen zwart beeld meer. 👍🏼

Reputatie 1

Bij mij idem, lijkt goed te gaan nu dankzij de instellingen 

Reputatie 1

Helaas, het probleem is er nog steeds. Enige verschil is dat het “dolby” icoontje dat bij mijn televisie rechtsboven verscheen, nu wegblijft.

Maar een korte onderbreking is weer zichtbaar. Random, soms vaak op een avond soms niet.

Reputatie 7

Vervelend dat het probleem er nog is @ftrommel, ik hoopte ook dat het die instellingen beter was geworden. Heb je de andere opties bij die instelling ook al kunnen proberen? Het leek in eerste instantie wel een verbetering te zijn, mogelijk is het een beetje spellen met die instelling om het beste effect te krijgen.

Reputatie 1

Sinds ongeveer 4 weken is het probleem niet meer aanwezig bij mij :) 

Heb geen verdere specifieke actie ondernomen anders dan ik heb aangegeven.

Reputatie 7

Er zijn sindsdien nog wel updates uitgebracht, het kan zijn dat een daarvan voor jou een positief effect heeft gehad. Veel kijkplezier weer nu dus! 🙂

Hai, wij zijn ook in het bezit van een LG-tv en hebben inmiddels een "dure” HDMI-kabel gekocht bij BOL.com van 3 meter. Dit ter vervanging van de kabel die we bij de Action hadden gekocht ook van 3 meter.

En wat denk je: Probleem opgelost. TV is niet meer op zwart gegaan en we hebben het vermoeden dat beeld ook stabieler en scherper is. Verder geen wijziging doorgevoerd als alleen de kabel vervangen

 

Het lag dus echt aan de kwaliteit van de HDMI-kabel. 

Reageer