Beantwoord

Blikkerig geluid op Net5 met Dolby

  • 25 December 2023
  • 24 reacties
  • 476 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +6

Het Dolby geluid op NET5 (kanaal 8) is niet goed.

Het klinkt te blikkerig en te hol. Dit is al vanaf zaterdag, maar meld het toch maar even.

Getest met de 14Mb/s en de 7Mb/s streams en op beide TV+ boxen.

Stereo geluid is wel goed. Dus via de apps (unicast) is dit probleem niet aanwezig.

Het is alleen op NET5. Voor alle andere zenders met Dolby geluid geen problemen.

Ik weet niet of het in de aanvoer zit of alleen bij KPN.

icon

Beste antwoord door Sebas14 3 January 2024, 15:18

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Wie heeft mijn titel aangepast? Waarom?

Had die van mij gewoon laten staan.

Deze titel 'Geluid is niet goed op Net5 in Dolby' klinkt niet echt als een goed geschreven Nederlandse zin.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Sebas14, ik heb de titel nog even aangepast. Ik kan het hier zo niet reproduceren maar er is ook niks op met Dolby 😅, als het vanavond nog zo is, kun je dan eens een filmpje of iets maken?
Ik ben ook wel benieuwd of het zonder dolby wel goed is. Heb je ook een voorbeeld van een programma waar het niet goed is?

Reputatie 6
Badge +6

 ​ Ik kan het hier zo niet reproduceren maar er is ook niks op met Dolby 😅, als het vanavond nog zo is, kun je dan eens een filmpje of iets maken?

Hoi @Thomas Bij Net5 (en ook andere TV zenders die Dolby Digital meezenden) wordt alles omgezet naar Dolby Digital als je Dolby hebt geselecteerd op de ontvanger. Dat gebeurd bij de zender zelf.

Als je Stereo selecteer, hoor je dus dit probleem niet.

De Tommy Teleshopping wat nu bijvoorbeeld bezig is, heeft ook een Dolby Digital geluidstream. Dat klinkt ook heel blikkerig momenteel dus het is nog niet verholpen.

Het zit in de centerspeaker audio kanaal. Daar hoor je de stemmen en dat klinkt niet goed.

Het is dus 24 uur per dag aanwezig en sinds afgelopen zaterdag begonnen.

Daarom gaat er iets mis bij Net5 of bij KPN.

Goedemiddag, 

wij ervaren exact hetzelfde probleem. Is ons tot nu toe eigenlijk alleen opgevallen bij net5. 
hadden bijvoorbeeld Despicable Me 2 opgenomen en zitten die nu te kijken. 
Het geluid is erg blikkerig en de stemmen zijn bijna niet te horen. 
normaal zetten we het volume op 48db maar nu is het met 60db nog bijna niet te verstaan. 
 

groeten, 

Marije

Reputatie 6
Badge +6

@Thomas @MarijeG 

Ik heb net even Net5 bekeken met Dolby surround bij Ziggo en daar is het probleem ook aanwezig. Het zit dus bij Net5 zelf. Niet bij KPN.

Misschien dat KPN even een extra snel zetje kan geven aan Net5 (Talpa) om dit probleem te verhelpen?

Ook ik heb er last van is inderdaad op Net 5 maar om daarom weer terug te gaan naar Stereo is niet wenselijk hopenlijk kam het opgelost worden is zeer irritant

Hier ook hetzelfde probleem, niet om aan te horen. Lijkt wel of mijn apparatuur kapot is. Maar even net 5 ontwijken en hopen op een snelle oplossing. 

Reputatie 7
Badge +9

Ik geloof jullie niet, omdat bij mij klinkt toch heel normaal, tot ik op mijn receiver "pure audio” inschakelen. Idd, het geluid is om te huilen. Maar toch goed dat mijn receiver alles weer goed gemaakt had.

Ik heb zelf Ziggo en heb precies dit probleem en ook alleen bij Net5 lijkt het.

Hmm, op het forum van Ziggo vind ik geen meldingen. Maar hier nu ook al 2 Ziggo gebruikers.

Hier staat Net 5 nooit aan. Bovendien op dit moment geen 5.1 apparatuur ter beschikking dus geluid staat nu op PCM stereo. Kan het dus even niet zelf beoordelen.

Zouden jullie ook kunnen vermelden of je “interactieve tv” (Arris/Arcadyan) of “TV+” (Sagemcom Android-TV box) gebruiken?

Reputatie 7
Badge +9

Ik kan bevestigen, op Ziggo NET5 SD is de audio stream 1 stereo heel normaal, de audio stream 2 DD is blikkerig. Overigens heb ik DIW7202. Alleen te merken als mijn hifi op "pure audio” staat

Reputatie 6
Badge +6

Zouden jullie ook kunnen vermelden of je “interactieve tv” (Arris/Arcadyan) of “TV+” (Sagemcom Android-TV box) gebruiken?

Het probleem zit bij Net5 zelf. Maakt niet uit wat voor ontvanger je gebruikt. 

Getest op de TV+ ontvanger, VIP5202, CI+ module Ziggo en Ziggo Next (mini)

Alleen degene die Dolby surround hebben ingesteld ervaren blikkerig/hol geluid in de center speaker. Daarin hoor je het spraak gedeelte en dat is niet om aan te horen. Zeker bij een film.

Het enige (tijdelijke) middel is om Dolby uit te schakelen en naar Stereo te gaan.

Heeft iemand dit al bij Talpa zelf gemeld?

Reputatie 6
Badge +6

Heeft iemand dit al bij Talpa zelf gemeld?

Ik heb maar even de stoute schoenen aangetrokken. Publieksservice reageert niet dus dan maar via talpanetworks (wat officieel niet voor publiek is)

Normaal heeft een provider kortere lijntjes met de zenders. Daarom had ik het hier gemeld, maar dat gaat denk ik pas volgend jaar gebeuren ben ik bang 😄

Hier ook ellende met dolby digital stream, blikkerig, hol, onduidelijk gedefinieerd slecht geluid.

Als mensen bij KPN en Ziggo d’r last van hebben zou t bij de bron (Talpa?) mis gaan denk ik.

Wellicht een stukje geluidsverwerking (processing) waar iets echt gruwelijk fout gaat?

ik hoop dat het probleem gauw kan worden erkend, gelokaliseerd en daarna verholpen.

Ik sluit me hier bij aan. Sinds december heb ik het kpn+ kastje op audio passthrough staan ivm een soundbar en alleen net5 klinkt afschuwelijk hol. Jammer dat je niet van audiokanaal kan wisselen tijdens het tv kijken zoals vroeger met 1 druk op de afstandsbediening (een van de gekleurde knoppen)

Reputatie 6
Badge +6

Jammer dat je niet van audiokanaal kan wisselen tijdens het tv kijken zoals vroeger met 1 druk op de afstandsbediening (een van de gekleurde knoppen)

Dat zou een goede toevoeging zijn om dit voor de TV+ box per TV zender in te stellen. Dan kan je snel schakelen als er problemen zijn met een ander geluidsspoor zoals nu bij Net5. Dit probleem duurt nu al ruim een week en de technici bij Talpa reageren hier slecht op.

Deze optie is trouwens bij Ziggo sinds een tijdje ook aanwezig op de Next en Next mini.

Reputatie 6
Badge +6

(Update)

Zover ik nu kan horen is het probleem vandaag (nog niet) verholpen op Net5.

Ik heb een mail gehad van Talpa, maar daar wordt ik niet wijzer van. Gevraagd dit door te sturen naar de technici van Talpa.

Zou iemand van KPN of @Thomas dit door willen geven aan Net5 (Talpa)? De reacties hier zeggen al genoeg.

Bij Ziggo helaas ook nog geen verbetering.

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb t doorgegeven @Sebas14, ik hoop dat ze t snel weer goed hebben!

Het lijkt opgelost. Merken jullie dat ook?

Reputatie 6
Badge +6

Ja, hier is het ook opgelost. Het klinkt weer normaal.

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt voor de terugkoppeling! 

Ja! hier lijkt het DD geluidsprobleem ook opgelost!

hier ben ik heel blij mee, dank je wel.

Reageer