Vraag

Geen Dolby Atmos met nieuwe VIP5202

  • 27 February 2020
  • 17 reacties
  • 2168 keer bekeken

Goedemorgen allemaal,

Ik heb sinds gisteren de nieuwe Arris VIP5202. Op deze tv ontvanger zou de Netflix app ook Dolby Atmos moeten ondersteunen. Helaas krijg ik bij netflix alleen het 5.1 icoontje te zien.

Ik heb de volgende stappen al geprobeerd:

  • Arris VIP5202 direct op de tv aangesloten en vervolgens de soundbar direct met de tv via HDMI ARC.
  • Arris VIP5202 direct op de soundbar aangesloten via HDMI IN en vervolgens de HDMI OUT naar de tv.
  • Geluidsinstellingen in de Arris VIP5202 voor hdmi op Dolby gezet.

De soundbar die ik heb is de Samsung HW-Q70R.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Hi Stan, welkom op het forum. 

Ik moet eerlijk toegeven dat dit voor mij ook iets nieuws is. 

Heb jij wel een Ultra HD abonnement bij Netflix? Dat is namelijk een voorwaarde van Netflix. Lukt het wel wanneer je Netflix via de Smart TV app kijkt? (indien mogelijk)\

Hallo Alex,

 

Het schijnt dat mijn tv geen dolby atmos ondersteund (sony KD-55XE7096). Om deze reden werd mij door kpn verteld dat ik de arris tv ontvanger direct vis hdmi op de soundbar moest aansluiten. Helaas geeft dit niet het gewenste resultaat. De icoontje met 4K en UHD etc. staan wel erbij alleen geen dolby atmos

Ik heb wel een premium account op Netflix. 

Bij Netflix hebben lang niet alle films Atmos geluid. Het schijnt maar een relatief klein deel te zijn en alleen (een deel van) de UHD/4k titels. HD titels hebben volgens de info van Netflix geen Atmos.

Je dient het duurste Netflix abonnement te hebben. (Premium à € 13,99)

(bron, zie ook 'hoe vind ik titels met Dolby Atmos-audio'.)

Hallo Peter, 

Bedankt voor je reactie. Ik ben ervan op de hoogte dat weinig titels dolby atmos hebben. Na wat contact te hebben gehad met netflix geven zij aan dat je in de zoekfunctie kunt zoeken op "Atmos". Hierbij krijg je alle titels te zien die dolby atmos bevatten.

Ook bij deze titels krijg ik alleen 5.1 te zien.

 

 

Op je tv zul je nooit Atmos aangeduid zien aangezien je tv dat niet ondersteunt. Geen enkele tv.

Dat het Atmos is zou je wel moeten zien op de display van de soundbar.

Atmos kan alleen via HDMI / HDMI ARC.

Ik betwijfel ten zeerste of het Atmos effect wel goed tot zijn recht komt met een soundbar.

Atmos is namelijk = geluid van af het plafond. Beste zou dus zijn plafondspeakers.

Ook speciale Atmos speakers bij een versterker lijkt me het effect alleen te benaderen. Ik hou van het pure gebeuren. Aangezien ik geen speakers aan het plafond kan hebben hou ik het bij 5.1. Dat is al super in een huiskamer.

Hier hetzelfde probleem.

Tot 1 of 2 weken geleden kreeg ik ook atmos via de netflix app op de kpn 5202. Maar sinds enkele dagen niet meer.

Het kastje zit rechtstreeks op mijn atmos soundbar aangesloten en ik heb het dure abonnement.

Het probleem lijkt toch echt bij kpn te liggen en ik zou het fijn vinden als jullie dit willen oplossen.

 

Hoor graag van jullie.

Op je tv zul je nooit Atmos aangeduid zien aangezien je tv dat niet ondersteunt. Geen enkele tv.

Dat het Atmos is zou je wel moeten zien op de display van de soundbar.

Atmos kan alleen via HDMI / HDMI ARC.

Ik betwijfel ten zeerste of het Atmos effect wel goed tot zijn recht komt met een soundbar.

Atmos is namelijk = geluid van af het plafond. Beste zou dus zijn plafondspeakers.

Ook speciale Atmos speakers bij een versterker lijkt me het effect alleen te benaderen. Ik hou van het pure gebeuren. Aangezien ik geen speakers aan het plafond kan hebben hou ik het bij 5.1. Dat is al super in een huiskamer.


 Dat klopt, ik ben het ermee eens dat Atmos het beste tot zijn recht komt met plafond speakers.
Echter, als mijn soundbar Dolby Atmos ondersteund, ik het premium abonnement van Netflix heb en mijn Arris VIP5202 (wat ook dolby atmos zou ondersteunen) direct op de soundbar aansluit. Zou Netflix gewoon het dolby atmos icoontje moeten weergeven bij de titels die dit bevatten.

Inderdaad, en dat deed het ook! Maar sinds een paar dagen niet meer…

Ik zie dat Kpn rond 1 maart een update heeft doorgevoerd en ik heb zo'n vermoeden dat dit er iets mee te maken heeft.

Hier hetzelfde probleem, ook hier geen atmos ondersteuning meer sinds de update. Heb de dure Netflix abonnement en het UHD pakket. Ook krijg ik geen melding meer bij de 4k kanalen dat dit in UHD kwaliteit is, kreeg in daarvoor wel op mijn tv

Er gaat nog meer niet goed valt mij op.

Bij sommige programma's waaronder Narcos wordt, zodra je het programma opstart, het beeld in ene erg donker. Alsof er een hele donkere filter overheen zit.

Dit gebeurd ook bij sommige andere programma's.

Wanneer ik netflix via mijn smart tv bekijk gebeurt dit niet...maar die kan geen atmos afspelen, waardoor juist de netflix app van kpn zo goed was.

Kpn als jullie meelezen, repareer dit alstublieft.

Alvast bedankt!

Ik heb gisteravond ontdekt dat mijn tv daadwerkelijk dolby atmos kan versturen ondanks berichten van sony dat mijn tv dit NIET zou kunnen.

Ik heb op de website van Dolby twee demo filmpjes van Dolby Atmos gedownload, deze op een usb stick gezet, deze vervolgens in de tv gedaan en afgespeeld met als resultaat dat de display op mijn soundbar opeens ‘’DOLBY ATMOS’’ laat zien en het geluid is geweldig!

Na nog enkels zoekwerk heb ik gevonden dat Dolby Atmos verpakt zit in Dolby Digital Plus of Dolby True HD. Aangezien mijn tv dus wel Dolby Digital Plus verstuurt, kan hij hiermee dus toch Dolby Atmos naar mijn soundbar sturen. Dat de Netflix app op mijn tv uit 2017 niet meer geüpdatet wordt en de huidige app dus geen Atmos ondersteund heeft dus verder niks met mijn tv/soundbar te maken. 

Ik krijg door bovenstaande bevindingen dan ook het idee dat de hardware in de Arris VIP 5202 WEL dolby atmos ondersteund maar dat KPN dit beschikbaar stelt. evenals bijvoorbeeld een usb aansluiting op de tv ontvangers die wel spanning afgeven maar je er verder niks mee kunt.

Je kunt nu via het forum contact opnemen met KPN om de software op je tv ontvanger terug te laten zetten. je moet hierbij de volgende gegevens vermelden:

We hebben de volgende gegevens nodig:

  • Naam klant:
  • E-mailadres van de klant:
  • Postcode / huisnummer:
  • Merk televisie:
  • Model televisie:
  • iTV abonneenummer (14 cijferig):
  • Exacte klacht omschrijving:
Reputatie 7
Badge +21

Op je tv zul je nooit Atmos aangeduid zien aangezien je tv dat niet ondersteunt. Geen enkele tv.

 

De nieuwste serie Philips TV's met typenummers eindigende op 04 hebben allemaal Dolby Atmos
Je moet de Tv wel op een Dolby Atmos versterker en boxen aansluiten, de Tv zelf heeft geen box-aansluiting. maar geeft Atmos wel door via de optische HDMI uitgang. 

Via de OPTISCHE aansluiting, huistijger?? Weet je dat zeker? Bij mijn weten komt die niet verder dan Dolby Digital 5.1. Zelfs Dolby  Digital Plus (Netflix) komt daar bij mijn weten niet doorheen.

Via de OPTISCHE aansluiting, huistijger?? Weet je dat zeker? Bij mijn weten komt die niet verder dan Dolby Digital 5.1. Zelfs Dolby  Digital Plus (Netflix) komt daar bij mijn weten niet doorheen.


Dolby Atmos door een optische aansluiting lijkt mij ook zeer twijfelachtig..

Reputatie 7
Badge +21

Sorry foutje

Via de HDMI

Ik weet niet wat er precies is gebeurd maar ik heb nu wel Dolby Atmos op Netflix via de Arris VIP5202.

Heb de laatste dagen wel steeds vaker dat de netflix app op de tv ontvanger een foutmelding geeft dat de titel niet afgespeeld kan worden.