Beantwoord

Haperende TV (DVS)

  • 20 March 2024
  • 11 reacties
  • 109 keer bekeken

Badge

Ik heb sinds 3 maanden extreem veel last van haperende TV

Alles is al gecheckt en gedubbelcheckt

DVS is vervangen maar nog steeds haperingen

Wat opvalt is dat het vaak rond primetime is

Ochtend rond 8.00 avond rond 18.00

Wie weet een oplossing behalve dan weer ouderwets met een kabel door de gang en huiskamer.....

 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 22 March 2024, 08:47

Bekijk origineel

11 reacties

Badge +19

Dag @HBL13 laten we eerst voorop stellen dat een kabel niet ouderwets is. Er zijn bedrijven die bijvoorbeeld eisen dat je bij thuiswerken dit bekabeld moet doen uit oogpunt van veiligheid.  Draadloze verbindingsets versturen data via het electriciteitsnetwerk en dat is er niet voor geschikt. Het electriciteitsnetwerk is overbelast en dat geeft veel ruis en daar kunnen de draadloze verbindingssets niet tegen. 

Op de site van Devolo staat de devoloc ockpit waarmee je de draadloze verbindingssets kan beheren. Wellicht is daar de oplossing te vinden. De 4k ontvangers zoals de nieuwe tv+box functioneren sowieso niet via draadloze verbindingsets. 

 

Admin: link toegevoegd

Badge

Dank voor je tip

Ga ik zeker proberen

Ps 

Ik ben niet tegen ouderwets hoor

Vaak zijn  oudere opties zoals kabels inderdaad beter

Ik vind het alleen onhandig en lelijk omdat het bij mij een behoorlijke afstand moet overbruggen

Maar nogmaals bedankt

 

Reputatie 7
Badge +20

 

Ik ben niet tegen ouderwets hoor

Vaak zijn  oudere opties zoals kabels inderdaad beter

Ik vind het alleen onhandig en lelijk omdat het bij mij een behoorlijke afstand moet overbruggen

 

Kabels zijn inderdaad absoluut niet ouderwets.

Ik heb geen idee waarom jij dat vind.

 

Kabels kan je in goten, plinten, buizen, etc. mooi wegwerken.

 

Als dat niet kan, is WIFI ook een optie.

Welke KPN tv ontvanger en welke Experiabox of Box12 heb je? 

Badge

Beste

Het wordt nu toch geen topic over  het woord ouderwets hoop ik?

Ouderwets in die zin dat KPN mij ooit DVS aanraadde als nieuwe ontwikkeling en dat dit kabels zou vervangen

Nu blijkt dat nieuw niet altijd beter blijkt

Ik koester juist ouderwetse zaken die werken en doen wat ze moeten doen

En ik vindt plinten en snoertjes wel lelijk maar dat mag ik toch wel vinden hoop ik

Kabel is altijd de voorkeur. Geen verstoringen via de ether. En wat dvs betreft: het elektriciteitsnet is eigenijk niet meer geschikt voor data transport. Zitten veel verstoringen op tegenwoordig.

Grootste verstoorder: zonnepanelen!

Verder: het werkt met DVS altijd het beste binnen één stroomfase.

DVS is vervangen zeg je. Heb je nu de DVS 1200 ? 

Draadloos is handig voor apparaten die niet altijd op dezelfde plek gebruikt worden. Dus de vaste plek van de tv ontvanger voorzien van bekabelde verbinding met het modem. Nooit meer verstoring via welke draadloze weg ook. En het scheelt ook nog eens stroomverbruik van de DVS adapters, in bedrijf zo'n 3,5 watt. En die aan het modem is altijd in bedrijf. Die aan de kant van de ontvanger is dat ook tenzij de ontvanger op ECO stand-by staat. Dan gaat ook die DVS adapter in stand-by, maar nog steeds à 1,2 watt.

Reputatie 7
Badge +20

@HBL13 

 

Wat ik al vermelde, als je geen UTP kabels kunt trekken, is WIFI ook een optie.

Als je de Arris of Arcadyan hebt, kan je kiezen voor optie 3. 

Mocht je de Box12 hebben, dan kan je ook optie 6 kiezen.

Zie schema onder. 

 

Zie dit schema van KPN voor de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box.

De Super WIFI boxen kan je tegenwoordig ook huren bij KPN.

Groene draad is UTP kabel.

 

 

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @HBL13, welkom hier! Ik zie dat je al aardig wat tips hebt gekregen die je in een richting wijzen 😁 Ik stip even wat dingen aan voor een beetje aanvulling.

 

Ouderwets in die zin dat KPN mij ooit DVS aanraadde als nieuwe ontwikkeling en dat dit kabels zou vervangen

Nu blijkt dat nieuw niet altijd beter blijkt

Een draadloze verbindingsset, of dat nu Devolo of een ander merk is, kan prima werken. Mits het electriciteitsnetwerk in huis op orde is. En je niet teveel/geen verstorende apparaten in huis hebt. Zoals Joep en Peter al aangeven:

 

Kabel is altijd de voorkeur. Geen verstoringen via de ether. En wat dvs betreft: het elektriciteitsnet is eigenijk niet meer geschikt voor data transport. Zitten veel verstoringen op tegenwoordig.

Grootste verstoorder: zonnepanelen!

Verder: het werkt met DVS altijd het beste binnen één stroomfase.

 

 

Joep wijst nog op de Devolo Cockpit. Dat is een handig stukje software voor beheer. Voor je dan ook eventueel begint met het aanpassen van de aansluitmanier, probeer die eerst eens of je daarmee de boel kunt verbeteren.

Draadloze verbindingsets versturen data via het electriciteitsnetwerk en dat is er niet voor geschikt. Het electriciteitsnetwerk is overbelast en dat geeft veel ruis en daar kunnen de draadloze verbindingssets niet tegen. 

Op de site van Devolo staat de devolo cockpit waarmee je de draadloze verbindingssets kan beheren. Wellicht is daar de oplossing te vinden. De 4k ontvangers zoals de nieuwe tv+box functioneren sowieso niet via draadloze verbindingsets. 

 

 

Als het met de DVS echt niet goed blijft, dan raad ik toch ook echt een kabel aan. Maar, wifi is ook een optie. Joop geeft al een mooi schema. Deze geldt specifiek voor de nieuwe TV+ Box. Meer over het wifi aansluitbeleid van die Box vind je hier: 

 

 

Zie dit schema van KPN voor de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box.

De Super WIFI boxen kan je tegenwoordig ook huren bij KPN.

Groene draad is UTP kabel.

 

 

 

Voor oudere stijl ontvangers geldt dat deze soort van via wifi kunnen. Er zit geen wifi in deze ontvangers zelf, maar als je een SuperWifi (of ander merk wifi access point dat een ethernetpoort heeft) gebruikt dan kun je de tv ontvanger daar bekabeld op aansluiten zoals in punt 3 of 6 van het schema. Let er wel op dat dit niet iets is dat vanuit de klantenservice wordt ondersteund. Dus mocht dat ook verstoring geven, dan zullen we je vragen om alsnog een kabel te trekken.

 

 

Ik koester juist ouderwetse zaken die werken en doen wat ze moeten doen

En ik vindt plinten en snoertjes wel lelijk maar dat mag ik toch wel vinden hoop ik

Enne, dit mag je zeker vinden. Ben er zelf ook geen fan van. Hoewel ik uiteindelijk in de woonkamer toch een deel plintje heb moeten leggen omdat het snoer daar niet onder de plint van de vloer zelf langs kon 😅

Reputatie 7
Badge +20

@Erik van KPN 

Je hebt ook voorzitplinten of overzetplinten.

Die je op de “oude” plint kunt monteren.

Hierdoor wordt de plint iets hoger en kan je volledig uit zicht de kabel erin verwerken.

Zie ook hier.

Badge

Iedereen bedankt voor de tips en aanbevelingen

 

Vriendelijke groeten

Rob

Reputatie 7
Badge +30

@Erik van KPN

Je hebt ook voorzitplinten of overzetplinten.

Die je op de “oude” plint kunt monteren.

Hierdoor wordt de plint iets hoger en kan je volledig uit zicht de kabel erin verwerken.

Zie ook hier.

Ja, dat zijn ook best goede oplossingen. Hielp voor mijn stukje niet. Dat is namelijk het stuk dat voor mijn vloer-tot-plafond raam langs gaat. Daar zit geen plint, alleen het plintje dat op het laminaat ligt. En het laminaat is daar (door de vorige bewoner) vrij strak gelegd, waardoor er naast het laminaat onder dat plintje, geen ruimte meer was. Dus daar heb ik zo'n kabelgoot opgeplakt. Gelukkig staat er een stoel voor dat raam :D

Reputatie 7

Dit is de kabelgoot die op mijn plinten in de woonkamer geplakt is voor de aansluiting van de boxen op mijn Home Cinema Set.

Echt nauwelijks zichtbaar.

Reageer