Beantwoord

Hoe maak de aan Arris VIP5202 gekoppelde Samsung afstandsbediening weer ongedaan?

  • 9 April 2022
  • 11 reacties
  • 2166 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +2

Gisteren heb ik mijn Samsung afstandsbediening met succes gekoppeld aan de Arris VIP5202 KPN TV ontvanger.

Nu wil ik toch nog eerst proberen of ik de Samsung Smart afstandsbediening aan mijn devices kan koppelen maar dat gaat (schijnbaar) pas als de eerder uitgevoerde koppeling wordt opgeheven.

Dat is echter makkelijk gezegd dan gedaan want ik kan nergens een passende procedure vinden om de koppeling ongedaan te maken.

icon

Beste antwoord door PeterG 9 April 2022, 22:10

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

FF. Je kan nu met de Samsung One afst.bed. ook de 5202 bedienen. Die situatie heb ik ook al is 't hier een 2952. Overigens bedient de Samsung ab niet rechtstreeks de tv ontvanger. Dat gaat via een IR hub onderaan (!) het scherm. De Samsung ab blijft ten allen tijde de codes aan de tv doorgeven.

Je kan evt. ook andere apparaten met de Samsung ab bedienen die met de tv verbonden zijn. Het ontkoppelen van de tv ontvanger is dus niet nodig.

Dat doe je op de Samsung tv onder Bronnen met Instellen universele afstandsbediening. Eerst afstemmen op de juiste bron. Niet alle apparaten worden door Samsung ondersteund.

Reputatie 4
Badge +2

@PeterG, Bedankt voor deze tip….👍

Het blijkt dat de procedure ‘Instellen universele afstandsbediening’ op de Samsung TV alleen met de Samsung Smart afstandsbediening mogelijk is maar die had ik nog niet eerder gebruikt want ik gebruik altijd de klassieke uitgebreide Samsung AB.

De Samsung Smart AB werkte niet gelijk want die moest ik eerst aan de Samsung TV koppelen.

Nu kan ik de KPN TV ontvanger met de Samsung AB bedienen al is de bediening dan wel heel erg beperkt.

Allen jammer dat de KPN TV ontvanger geen HDMI-CEC ondersteund want nu moet ik uiteindelijk toch nog de KPN TV ontvanger met de eigen afstandsbediening apart uitzetten.

Maar misschien doe ik iets fout …..

In elk geval weer iets geleerd…

 

Nu kan ik de KPN TV ontvanger met de Samsung AB bedienen al is de bediening dan wel heel erg beperkt.

Ik kan met de Samsung One Remote, weinig knoppen inderdaad, de tv ontvanger volledig bedienen. Alleen ontbreekt de functie '’radio'’ om 'm direct op een radiozender te zetten. Maar dan toets je gewoon een kanaalnummer van een radiozender in….

Ook aan en uitzetten van de ontvanger werkt ermee. (zie foto; bediening met het 'kompas’ op de Samsung ab; ook met de IR versie met cijfers overigens!)
Als je op de 5202 de eco-stand-by gebruikt wordt die zelfs automatisch geactiveerd als je alleen de tv aan zet (mits tv op die bron staat).

Voor teletekst de cijferknop 1234 'lang' indrukken. Daarna evt. kort om de cijferfuncties voor de One Remote op te roepen.

Tekst gaat verder onder de foto

'’bediening tv ontvanger via schermtoetsen'’

 

N.B. De bediening werkt via IR hub onder aan het SCHERM. Dus niet rechtstreeks van af de Samsung ab.

One Remote via BT → TV en dan via IR hub → ontvanger
Gewone Samsung ab via IR → TV en dan via IR hub → ontvanger

Reputatie 4
Badge +2

Nu kan ik de KPN TV ontvanger met de Samsung AB bedienen al is de bediening dan wel heel erg beperkt.

……Ook aan en uitzetten van de ontvanger werkt ermee. (zie foto; bediening met het 'kompas’ op de Samsung ab; ook met de IR versie met cijfers overigens!)
Als je op de 5202 de eco-stand-by gebruikt wordt die zelfs automatisch geactiveerd als je alleen de tv aan zet (mits tv op die bron staat).

'’bediening tv ontvanger via schermtoetsen'’

 

N.B. De bediening werkt via IR hub onder aan het SCHERM. Dus niet rechtstreeks van af de Samsung ab.

One Remote via BT → TV en dan via IR hub → ontvanger
Gewone Samsung ab via IR → TV en dan via IR hub → ontvanger

Hmm, ik schijn het toch nog niet helemaal te begrijpen of niet de juiste procedure gevonden te hebben.

Op het bovenstaande plaatje zie ik duidelijk de Menu-items van de KPN ontvanger maar die zie ik bij mij niet, daar staan gewoon de gebruikelijke Samsung items.

Ik heb wel het KPN logo in de balk op mijn Samsung TV maar dat komt waarschijnlijk omdat ik daarin heb opgegeven dat KPN mijn TV Provider is.

Dus ik denk dat ik het koppelen niet goed heb uitgevoerd.

Zo sta ik ook versteld om te horen dat u de KPN ontvanger vanuit de Samsung TV / afstandsbediening kunt aan- of uitzetten.

Ik mis waarschijnlijk nog essentiële informatie of heb ergens finaal er overheen gekeken.

Ik merk toch wel dat leeftijd (77) hierbij een significante rol gaat spelen…😉

 

 

 

 

Reputatie 4
Badge +2

Nog even een aanvulling.

Ik wilde een foto aan deze topic toevoegen maar dat lukte niet.

In het Menu-item ‘Inst. Univ. Afstandsb.’ staat dat de KPN ontvanger is toegevoegd.

In de Samsung balk waar normaliter de Kanalen kunnen worden toegevoegd staat bij de gekozen KPN optie alleen de knoppen ‘Start’ en ‘Gids’ beschikbaar en verder niets.

Als ik een foto had kunnen toevoegen zou het waarschijnlijk duidelijker zijn. Wat is de maximale foto grootte om hier te kunnen plaatsen?

Wat is de maximale foto grootte om hier te kunnen plaatsen?

Heb nog wel eens vergeten foto's eerst te verkleinen.

Heb derhalve al foto's hier geüpload van 2,29 MB en  4608 x 2562 pixels. 

Reputatie 4
Badge +2

Ik heb de foto nu verkleind tot 550 kb en nu lukt het wel.

Hierbij dan de foto met het beeld dat ik zie. Ik zie dus alleen de 2 knoppen Start en Gids en dat is beduidend minder dan op de foto welke u hebt laten zien.

 

 

Hmm, tja…

Ik ga uit van mijn eigen tv natuurlijk. Misschien heeft Samsung het '’versobert'’?

Overigens gebruik ik tijdens tv kijken via de decoder de witte kpn afst.bed. Die vind ik dan toch het prettigst. Voor de tv regelt die het volume en dat is tijdens tv kijken al voldoende. De tv aan/uit en bronkeuze kan ook met de kpn ab. Maar met een andere bron heb je toch ook al de andere ab van het gekozen bronapparaat nodig. 

Ik vind de ontvanger bediening met de Samsung ab niet meer dan geinig en handig indien de kpn ab defect is/raakt.

Reputatie 4
Badge +2

Nu is mijn Samsung TV UE55KS8000LXXN van 2016 en het model jaar zal nog wel ouder zijn dus daar kunnen ook verschillen inzitten.

Verder neem je mij de woorden uit de mond want ik vroeg mij eigenlijk al af wat nu echt de toegevoegde waarde was om naar KPN TV te kijken via de Samsung AB.

Ik had mij ook al voorgenomen om de bediening volledig met de KPN AB uit te voeren want feitelijk werkt dat prima maar ik heb in elk geval weer wat hellere.

Bedankt voor de genomen moeite en nog een fijne avond.

 

Ah, okee. Nog even dit. Mijn tv is gekocht oktober 2019. 

Reputatie 4
Badge +2

Inderdaad, dat zou het verschil kunnen maken maar ja, eigenlijk niet meer echt boeiend zolang alles maar naar wens functioneert.