Hoe staan jullie beeldinstellingen ingesteld op de TV+ box?

  • 18 April 2024
  • 3 reacties
  • 94 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +6

Ik ben benieuwd hoe de beeldinstelling staan bij jullie die een TV+ box hebben na aanleiding van geruime tijd testen van bepaalde beeldresoluties met daarbij de verschillende beeldfrequenties zoals 50Hz, 60Hz en de instellingen op de TV zelf.

Je kan kiezen voor 'Beste resolutie' dan selecteert hij hier met een 4K TV de instelling 4K2K - 50Hz. Ook al kan de TV 60Hz aan. Een veilige instelling met als hoofddoel TV kijken met zo min mogelijk problemen.

Bij een Full HD TV hier in huis stelt hij hem in op 1080p - 50Hz. Hierbij kan de TV ook 60Hz aan, maar stelt hem in op 50Hz. Ook hierbij de veilige optie die gebruikt wordt net als op een 4K TV.

Maar nu het volgende over vloeiend beeld bij de TV zenders. Niet de apps zoals Netflix of YouTube.

Ik merk bij de TV zenders dat ik ongeacht welke instelling ik ook gebruik (resolutie en/of aantal Hz), bij bepaalde snelheid in bewegend beeld er haperingen optreden.

De minste problemen zijn met de instelling 4K2K/1080p - 50Hz. Zet ik hem op 60Hz dan wordt het probleem alleen maar erger op de TV zenders.

Dat is ook wel logisch ivm de standaard TV uitzendingen in 50Hz.

Ik heb dit dus getest bij de TV zenders en opnames die ik dan op de 4K TV laat afspelen en op een HD TV elders in huis.

Bij beide TV+ boxen en bij 2 verschillende TV's treedt hetzelfde probleem naar voren. Ook op de 50Hz.

Natuurlijk heb ik het 1 en ander al uitgesloten zoals de beeldverbeteraars in/uitschakelen (Motionflow o.a.) op de TV, HDMI ingangsinstellingen en de HDMI kabel op beide TV's.

Ik zet het liefst alle beeld verbeteraars uit op de TV's om zo puur mogelijk alles te testen. Als het hierin had gezeten, was dit een algemeen probleem geweest waaronder ook bij gebruik van de apps. Maar nu is dit alleen zichtbaar op de TV zenders.

In de volgende versie Android TV 12 zit een optie automatische verversingssnelheid-switching om bewegingstrillingen tegen te gaan, maar ik vraag me af of dit het probleem wel oplost met de TV zenders. Die switching zou ik dan moeten zien als een schakeling van 60Hz bij de apps naar 50Hz voor de TV zenders. Of deze functie zou nog meer doen dan alleen dat?

Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen en/of jullie ook dit zien op de TV zenders.


3 reacties

Reputatie 7
Badge +9

@Sebas14 Een TV gebruikt altijd zijn hoogste resolutie, zijn upscaler is meestal beter dan de upscaler van de goedkope android box (een TV producent heeft meer knowhow dan b.v. een hardware producent zoals sagecom). Ik gebruik daarom juist de beeldverbeteraar van TV en de resolutie van TV+box op automatisch. Verder gebruik ik videoplayer en streaming app op smart-tv, bij voorkeur de app met auto frame matching, zoals Netflix en VLC Videoplayer.

Dus indien nodig (als je smart-tv te oud is), gebruik handmatig 24p op TV+box voor 24p inhoud en 50p voor TV. Hier is een test over afspelen van 24p inhoud, de instellingen 60p/60i scoren het ergst.

https://www.rtings.com/tv/tests/motion/24p

 

Reputatie 7

@Sebas14, Mijns inziens zou je op de TV+ Box dynamic frame rates moeten kunnen instellen zodat de framerates van de bron 1 op 1 doorgegeven worden naar de televisie. Helaas heeft de TV+ Box deze optie nog niet.

De reden waarom er bij "Beste resolutie" geen 60Hz gekozen wordt is omdat voor het merendeel van de content de bron ook 50Hz is en dan hoeven er dus geen frames bijverzonnen te worden. Dit levert een beter resultaat dan 60Hz.

Ook voor 24p content is het, zolang er nog geen dynamic frame rates gebruikt kunnen worden, beter om 50Hz te gebruiken want ook dan hoeven er minder frames bijverzonnen te worden dan bij 60Hz.

 

Ik hoop toch zo dat we dit scherm zullen gaan zien zodra de TV+ Box geupgrade is naar Android 12 of hoger.

 

Reputatie 6
Badge +6

@Sebas14 Een TV gebruikt altijd zijn hoogste resolutie, zijn upscaler is meestal beter dan de upscaler van de goedkope android box

Dat is waar. Daarom test ik de TV+ box ook op de 1080p 50hz tijdens TV kijken. Dat is ook een mooi warm beeld.

Dus indien nodig (als je smart-tv te oud is), gebruik handmatig 24p op TV+box voor 24p inhoud en 50p voor TV. Hier is een test over afspelen van 24p inhoud, de instellingen 60p/60i scoren het ergst.

https://www.rtings.com/tv/tests/motion/24p

 

Dit artikel heb ik inderdaad ook gelezen. Er zijn TV's die ook niet goed overweg kunnen met 24p inhoud. Daar heb ik gelukkig geen last van. De Sony TV zelf is nu bijna 2 jaar oud. Maar ik zie liever een automatische functie zodat we hier in huis niet steeds instellingen hoeven te veranderen.

 

@Sebas14, Mijns inziens zou je op de TV+ Box dynamic frame rates moeten kunnen instellen zodat de framerates van de bron 1 op 1 doorgegeven worden naar de televisie. Helaas heeft de TV+ Box deze optie nog niet.

Die optie zou ik ook graag willen zien, want ik ben benieuwd hoe de box daarmee omgaat.

 

Het probleem waar ik tegenaan loop is meer dat ik een vermoeden heb dat bij beelden die met dezelfde snelheid meer dan 3 seconden wordt weergegeven de box hier problemen mee heeft. 

Ik heb hiervan een YouTube video gemaakt waarin je kan zien dat op het moment dat het beeld begint te bewegen dat er verspringingen optreden in het beeld. Je moet wel even goed kijken. Het gebeurd steeds om de 2 seconden.

Waarom ik een vermoeden heb dat de box hier problemen mee hebt is dat het met dezelfde opname zichtbaar is op beide TV+ boxen op 2 verschillende TV's.

Zie hieronder de video:

https://youtu.be/qouoe20Z7HA?feature=shared

Dit is een voorbeeld van een videoclip op TV538 waar juist veel bewegende beelden te zien is. Ik merk het ook bij andere TV zenders. Het komt niet vaak voor, maar als het gebeurd dan valt het wel op.

Als ik deze videoclip op YouTube afspeel, gebeurd dit niet en loopt het vloeiend door.

 

 

Reageer